Diskuse

Diskuse o hudebních stylech, kapelách, hudebních nástrojích, technice hry, aj.

Téma: preamp vs. konec

12.5.2012 13:20 [MartinWylde]
preamp vs. konec - Kategorie Nástroje > Zesilovače
Prosím o radu. Pokud se to tady někde řešilo,prosím přesměrujte. Je to sice otázka jak z první třídy,ale když si nejsem jistý,rači se zeptám. Pro dosažení lepšího zvuku jak aparáty vybudit. Preamp naplno a hlasitost regulovat koncem,nebo konec naplno a hlasitost preampem? Prosím spíš polopatě,žádné akademické rozbory :) I když letmé vysvetlení uvítám. díky.

Seznam příspěvků:

[0..37 / 37] Strana:  1 | Všechny | Poslední 
Pořadí:   Čas vložení    Uživatel 
12.5.2012 23:56 [Tempest]
Re:
koncové lampy produkují uchu zpravidla příjemnější zkreslení, vtip je ale v tom, že pokud je výstup z preampu příliš slabý, tak si to koncák předzesílí zase malejma lampama...
13.5.2012 1:44 [Sandon]
Re: Tempest
pokud se budeme bavit o zkresleni jakoze "overdrive", tak ja bych rekl presne naopak :-) preampovky se ve vetsine modernich zesaku pouzivaji prave na zkresleni, koncovy lampy kresli hezky jen vyjimecne a jen v nekterych zesilovacich... aspon co jsem zkousel :-)

Martin:
nevim, co mas za preamp a poweramp, ale obecne je to fuk - jsou to jakoze dva potenciometry za sebou, takze kdyz je jeden malo a druhej hodne, melo by to byt (obecne) to same jako opacne. Pokud pouzivas nejaky efekty mezi pre- a powerampem, je potreba nastavit vystup z preampu tak, aby ti neprebudil efekty...
13.5.2012 8:31 [batty]
Re: MartinVidle
Kdyz das master na plno a budes menit "hlasitost" preampem, tak vlastne pridavas zkresleni preampu a jeste od urcity (bolestivy) urovne i zkresleni konce. Ja to tak pouzivam u 1W hlavy Hughes&Kettner, ale u neceho silnesiho to boli a pokazdy mas jinej zvuk. Nebo mas zvuk svuj, ale kapela a zvukar ti budou nadavat protoze budes moc nahlas nebo potichu.

U moderniho zesiku naopak nastavis miru zkreslneni preampem a koncem jen zesilujes na pozadovanou uroven.


Zalezi na tobe co tvemu uchu, kapele a zesiku vic sedne.
13.5.2012 13:03 [Tempest]
Re:
jasne, je to jak pise batty - ja mam preamp na pulce a hlasitost nastavuji taky na koncaku, nicmene kdyz by prislo na to, jestli mit radsi lampovy konec, nebo lampovy preamp, tak by to vyhral konec.
13.5.2012 13:52 [batty]
Re: Martin
Uplne jsem z tveho dotazu nepochopil jsetli mas zesilovac v jednom nebo zvlast lampovej preamp a lampovej konec. Pokud moznost B, tak jsou to hodne zjednodusene dva potaky za sebou jak pise Sandon. Jeden ridi posledni zesilovaci stupen preampu(za zkresenim a korekcema) a dalsi je vstupni gain koncaku.

U myho preampu Soldano vystupni hlasitost ovlivnuje zvuk, respetive kolem devaty hodiny zacne hrat a kolem 11h je dalsi skokova zmena k lepsimu. U koncaku je jen jedne skok nekde kolem 9h. Dalsi zesilovani na obou uz zvuk nijak rapidne nemeni(az s nesmyslnou hlasitosti zacne kreslit koncak). A opravdu zalezi na poloze potaku a ne na vstupnich hlasitostech.

U Dual Rectifieru je podobna zahada. Hraje az od urcity polohy potaku a nezalezi na vystupni hlasitosti, protoze pri ztlumeni nejakou veci(g major) ve smycce dobrej zvuk zustane.

Nejjednodussi mas, kdyz to u svyho aparatu vyzkousis a pozuijes usi nebo mikrofon pro porovnani.
13.5.2012 13:54 [batty]
Re: Martin
Pro zacatek napis co mas za aprat a kolik ma jakejch cudliku.
14.5.2012 16:43 [Sandon]
Re:
Skokova zmena k lepsimu? Zrejme slusnej oddil ;-)
14.5.2012 21:16 [batty]
Re: Sandon
Me to tak prijde, ale cetl jsem, ze to nektery metly pouzivaj prave pred timhle "skokem" protoze pak nema tolik stredu a ton je chlupatejsi. Ja mam radsi tlustsi ton. Podle me to ma co docineni prave s nakrapnutim toho vystupniho stupne. Mam jeste T100 a to se chova jinak. IMHO je blbost predavat nastaveni pisemne. Proste to clovek nakrouti podle ucha nebo ne. Zadny doporuceny nastaveni knoflu podle manualu nebo tovarni presety u fx me nikdy nezaujmuly.
15.5.2012 12:11 [MartinWylde]
Re: odpověď
Díky za všechny píspěvky. Pro upřesnění používám preamp Engl 530 a konec Marshall 9200. Ve smičce mám TC G-major.
15.5.2012 12:51 [batty]
Re: MartinWylde
Tak to mas jednoduchy. Engl ma vystupni hlasitost trazistorovou, tak tam zadna zmena zvuku nehrozi a pak si dost omezenej g-majorem. Na g-majoru dej vstup i vystup na max., volume na preampu nastav podle indikatoru na gmajoru a hlasitost rid koncakem.
15.5.2012 20:54 [MartinWylde]
Re:
TC g-major je ve smičce a přes to, že vstup a výstup mám na TC zesílený na max,indikace na něm běhá sotva do třetiny.
15.5.2012 21:13 [batty]
Re:
Na smycku se vykasli a dej majora mezi preamp a konec, pak by to melo davat dost silnej signal
15.5.2012 22:34 [MartinWylde]
Re:
A když je ve smyčce, tak je signál nejak limitovaný?
15.5.2012 22:47 [Sandon]
Re: batty...
...zase siri bludy :)
"Engl ma vystupni hlasitost trazistorovou" - krome toho, ze to je perla samo o sobe, tak E530 ma Send primo za Master Volume. Ma samozrejme i bufferovanej line-out (s regulaci citlivosti) a dalsi vystup s filtrem jakozto HW simulaci repraku, ale nemusi to pouzivat, pokud nechce mit - brrrrr - odpornou tranzistorovou hlasitost.

Martin:
zapoj G-Majora do Sendu E530
da se pouzit i Line-Out z Engla, ale nevidim duvod (pokud si Major dokaze poradit se signalem ze Sendu)
15.5.2012 23:16 [batty]
Re: MartinWylde
Zkus dat jeste jednou na g-majorovy input knoflik na max. Muzes to zapojit jak popsal Sandon, tedy z vystupu "instrument output/fx send". Nastav si zvuk podle sebe a pridavanim volume na englu zkus vybudit vstupni indikaci na g majoru, tak jak ma byt(je to v manualu), tedy tesne pod prebuzeni. Jestli to opravdu nebude stacit(jak si psal driv), tak pouzij ten tranzistorovej vystup(puntickar Sandon promine zjednodusujici popis) oznacenej "line output left" a pomoci potaku "line level" uz g majora urcite vybudis.
15.5.2012 23:20 [batty]
Re: Sandon
Co mi podsouvas "brrrrr - odpornou tranzistorovou hlasitost.", me ten vystup nijak neurazi. Kazdej druhej ma mezi preampem a koncem nejakej fx nebo eq, takze je to stejne jedno. Jen Rozdall ma jinaj nazor:))
15.5.2012 23:29 [MartinWylde]
Re:
Ok,diky za rady. Tak ze zesileni preampu,nebo konce neresit. Ten TC poresim. S tim Rozdallem si to myslel jak?
16.5.2012 0:31 [Sandon]
Re:
ja ti nic nepodsouvam - ja jsem nepsal nic o "tranzistorove hlasitosti", ktera nemeni zvuk a o kouzelnym volume potu (u tvyho preampu), kterej meni kvalitu zvuku :)
Mezi nama - ani ten vystup primo z master volume u E530 nemeni nijak zvuk (holt jako kazdej obycejnej potenciometr).

Martin:
je potreba nastavit uroven do Majora tak, abys neprebudil vstup - takze k tomu mas Volume na E530 a vstupni citlivost na G-Majorovi. Vystup G-Majora pak uz jen muze (mozna) prebudit koncovej zesak, to uz si musis nastavit podle chuti ;-) Ale s E530 asi nebudes chtit pouzivat zkresleni marshallovskyho koncaku...
16.5.2012 13:01 [batty]
Re: Sandon
http://www.prowessamplifiers.com/schematics/misc/Soldano_SP_77_Japan-Earlier_japanesse_version_%28Blue_panel%29.html Tady je schema. Proste nastaveni volume ovlivnuje zvuk bez ohledu na silu vstupniho signalu. A nedela to jen ten muj kousek.
16.5.2012 13:39 [Sandon]
Re:
schema jsem uz nasel driv, je tam jeste jeden stupen, ovsem co presne dela, to nevim... ovsem nechapu, proc se zvuk "skokove zlepsuje"...

nicmene to jsem nechtel resit... jen jsem poukazoval na to, ze tady asi nebude moc lidi, kteri maji podobne zapojenej vystup preampu... ale kazdopadne je hezky, ze vime, ze tvuj preamp je skvely :)
16.5.2012 14:01 [Pavel Krása]
Re:
no myslím tady má každý svůj kousek pravdy a své zkušenosti
osobně si myslím že moderně znějící zesilovače hrajou více z předzesilovače a koncové lampy už zvuk nic moc neovlivní třeba Crate BV 120-300 je tomu jasným příkladem tam se mástrem nikdo nezabýval ten je prostě nastaven a předzesík se postará jak o volume tak o drive .
u Marshallu , ESH , PV a M-boogie kde ve většině případů jsou MASTER volume je tomu jinak a koncák se současně stará i jakousi barvu a dynamiku a současně i zkreslení celého zesilovače a to včetně clean zvuku
osobně si neumím představit kdyby muj zesík neměl tyto možnosti asi bych si moc nezahrál ale týká se to hlavně hraní ve studiu kde se dá se zvukem více laborovat a hladat to pravé pro každý jednotlivý trek myslím že je to klasika a tak nějak to ke kytarovému aparátu patří
cus
16.5.2012 20:09 [batty]
Re: Sandon
"jen jsem poukazoval na to..." prd si poukazoval, normalni honeni trika to bylo:))
17.5.2012 10:42 [kremator]
Re:
Skoková změna k lepšímu u Master volume u různých aparátů se dá vysvětlit vlivem parazitních kapacit a průběhu poťáku. Zvuk je při menší poloze hlasitosti "tenčí", protože při staženém poťáku je vliv parazitní kapacity větší (odstraňuje basy za zkreslením). V podstatě 90 % (možná víc) vlivu připisovaného zkreslení koncových lamp dělá výše zmíněný jev.

Jinak u Recta, zvláště při zapojené smyčce to opravdu chce mít volume výš (neznamená nutně větší hlasitost aparátu) a také ovládací prvky úrovně signálů smyčky mají docela vliv.

Abych se vyjádřil k dotazu - v PA technice se koncáky používají s volume naplno, to je totiž jediná definovaná poloha s danou citlivostí koncáku, úrovně se ladí na výhybce nebo procesoru.

U kytarových cajků neexistuje moc žádný standard - já osobně bych výstup preampu nastavil co nejvýš, aby to snesl efekťák a celkovou hlasitost ladil na koncáku.
19.5.2012 12:47 [MartinWylde]
Re:
Dobrá...jeste prosím trochu rozveďte výhody a nevýhody zapojení TC co smyčky nebo mezi komponenty.
19.5.2012 18:40 [batty]
Re: MartinWylde
To jses tak linej? Vzdyt mas jen tri moznosti(v monu) jak to zapojit a svoje usi a svuj vkus.

Vezmi 4 kabely, kytaru a venuj deset minut testovani.

1. kytara->engl530_input, 530_instrument output->major_left input, major_left output->marshall_chA input(chB pokud pouzivas jen jednu pulku)

..... teoreticky nejlepsi, na propojeni racku ti staci dva signalovy kabely a vyhnes se tomu deminizovanemu operaku. Pokud v tomhle zapojeni nebude stacit vystupni signal na vybuzeni majora, tak moznost 2


2. kytara->engl530_input, 530_line output(treba left)->major_left input, major_left output->marshall_chA input

..... kdyby tohle hralo hur treba kvuli neprizpusobeni impedanci tak zkus 3


3. kytara->engl530_input, 530_instrument output->major_left input, major_left output->530_left return, major_left output->marshall_chA input

...na tohle bude potrebovat o kabel vic

Pak me napada jeste par slozitejsich zapojeni ve stereu nebo zvlast wet, dry, ale to snad nepouzivas. Zkus
19.5.2012 18:40 [Sandon]
Re:
U E530 je to fuk, SendFX je vystup primo za Volume potakem. Kdezto smycka u E530 ma dalsi (polovodicovej) 'preamp' s riditelnou vystupni citlivosti (potak vzadu). Pokud nebude hlaitost ze Send dostatecna, tak pouzij smycku E530, jak psal batty.
Rozdil ve zvuku (vystup primo z 'lampy' vs. polovodicovej obvod pro smycku navic) nebude podle me vubec poznat...
Jen zkus, co chodi lip s GMajorem.

EDIT:
koukam, ze batty se rozepsal, tak jen doplnim, ze spis bych cekal 'impedancni problemy' pri vystupu primoz instrument out. Vystup line out tohle bude OK v kazdym pripade, protoze je bufferovanej.
19.5.2012 18:49 [Sandon]
Re: batty
To 3. zapojeni je nejaky divny :)
19.5.2012 19:36 [MartinWylde]
Re:
Jaká lenost? Ptám se na výhody a nevýhody. Jinak diky všem.
19.5.2012 21:25 [batty]
Re: Sandon
copy paste a ma zbrklost:)) Vite jak jsem to myslel. Do koncaku to jde z line out na 530, omlouvam se.
19.5.2012 21:51 [batty]
Re: MartinWylde
Na vyhody a nevyhody ze vyprdni, zadny nejsou(krome nicotnejch, ze jednou usetris kabel a jindy se vyhnes operaku). 530 nema zadnou poradnou smycku, jen insert. Jediny ceho se mas bat je sila signalu(kvuli efektu) a impedance vstupu a vystupu. V manualu je neuvadej, takze to musis posoudit uchem.

Ber to tak, ze jak g-majoru musis ridit hlasitost koncem, tak nemuzes spekulovat nad nejakejma vyhodama zapojeni, ale zapojit to tak aby vse fungovalo jak ma. A to je prace na deset minut.
23.5.2012 8:56 [Trezz]
Re:
No já mám sestavu Engl 530, TC Major a konec Peavey 2x50W. Zapojuji do sterea, proto volím na koncáku obě volume naplno (abych měl jistotu že oba kanály budou hrát +/- stejně hlasitě) a volume nastavuju na Englovi. Jinak Majora dávám mezi Engla a koncák a osvědčilo se mi to asi nejvíc. Jenom si pohlídat aby se Major nepřebudil, ale to už tu bylo napsáno :-)
27.5.2012 14:52 [Somnium]
Re: Trezz
Chtěl bych vidět tvůj ksicht, až to někdy zapneš a budeš mít rozkulíkovaný preamp s vytočeným volume, nebo dokonce na max, až o to někdo zavadí - to bude požitek s výletem na ušní :-) Nechápu, kdo může nechávat koncák (navíc takovou palbu) naplno. Dávám ti půl roku, než to tak zapneš omylem i preampem na max, navíc ještě třeba nazvučený v klubu a někdo ti pak přijde rozsekat držku.
27.5.2012 20:34 [batty]
Re: MartinWylde
Tak vidis, Trezz pouziva to nejhorsi mozny zapojeni a je spokojenej. Treba hraje porad stejne nahlas jinak si to neumim vysvetlit. Nebo zaroven s hlasitosti engla dorovnava i vstup na g-majoru, jinak by nemohl pouzivat efekty, ktery jsou zavisly na sile vstupniho signalu(noise gate, kompresor, autowah/evenlope filter, dynamic delay,....). O dynamickym rozsahu a sumu nemluve.

"volím na koncáku obě volume naplno (abych měl jistotu že oba kanály budou hrát +/- stejně hlasitě)" ...proc by meli proboha dva lampace(dual monoblock) hrat stejne hlasite pri stejny poloze potaku?:)

27.5.2012 21:11 [Somnium]
Re:
A hlavně, kdo vlastně potřebuje, aby hrály na milimetr stejně nahlas? :-)
28.5.2012 22:46 [Trezz]
Re:
Somnium: no já se naučil vždy před vypnutím koncáku stáhnout volume, navíc nezapnu dřív než zkontroluju stav poťáků, navíc používám uzavřený rack, kde nehrozí k rozhození poťáků. Nevím co na tom nechápeš, je úplně jedno jestli hulím koncák nebo preamp. Pro mě je to nejlepší způsob, hodit konec naplno a dorovnávat si to preampem, takhle snad funguje i princip některých hlav, ne? Jinak na milimetr nahlas to hrát nebude, to je nemožný. Už jenom proto, že každá lampa hraje trošku jinak. Ale nevím proč bych měl záměrně hrát na každý kanál jinak hlasitě, ty to tak děláš? :-D

batty: tohle zapojení jsem volil kvůli tomu, že mi ve smyčce Engla Major vazbil. Nevím proč, ale v zapojení za preampem tenhle problém nemám. Šum v klidu pokreje noise gate bez toho aby mi to usekávalo tóny. Jinak máš pravdu že volume používám všude skoro stejně. Jak ve zkušebně, tak na koncertě. A hnout jedním poťákem na Majorovi na dorovnání vstupu zase tak velkej problém není. ;-)
29.5.2012 8:49 [Somnium]
Re:
Až jednou fakt pošleš 130dB přes SM57 a pořádného PA, slovo hulit získá zcela nový rozměr a nezapoměň si pak přečíst první větu tvého minulého příspěvku:-)
29.5.2012 9:04 [Trezz]
Re: Somnium
Já pořád nechápu co řešíš, já preamp nikdy nezesiloval nad 1/3, takže nehrozí nic co píšeš. To bych musel hulit naplno i preamp a to nedělám :-) Hledáš problém tam kde není :-))
[0..37 / 37] Strana:  1 | Všechny | Poslední