Diskuse

Diskuse o hudebních stylech, kapelách, hudebních nástrojích, technice hry, aj.

Téma: rychlost skladby - cd / zkušebna / koncert

5.3.2011 0:27 [unfor]
rychlost skladby - cd / zkušebna / koncert - Kategorie Hudební teorie
řešili jste někdy tento problém? Jde mi o to, že na koncertech se skoro vždy hraje rychleji. Ale přijde mi, že je to proto, že prostě se to tak nějak očekává, je to normální. Když hraje kapela na koncertě s klikem, přijde mi to chcíplé i přesto, že na CD je to ve stejné rychlosti OK. Mám tenhle dojem jen já? Co vy si o tom myslíte? Samozřejmě že jde jen o psychologii, ale můj dojem je, že posluchač v klubu prostě podvědomě očekává rychlejší podání než z CD a když se mu dostane stejné rychlosti, nudí se. Díky za názory.

Seznam příspěvků:

[0..13 / 13] Strana:  1 | Všechny | Poslední 
Pořadí:   Čas vložení    Uživatel 
5.3.2011 0:47 [unfor]
Re:
bumb
5.3.2011 9:30 [rain]
Re:
Jo, většinou to tak bývá že se hraje rychleji. I když mi to někdy vadí, některé skladby tak nevyznějí, když se to oddrkotá - záleží samozřejmě na stylu, co se hraje... Větší rychlost se tak nějak očekává a kapela je většinou nabuzená a hraje rychlej. Hrajem bez metronomu a bubeník, přesto že ho před některýma skladbama upozorňuju že jako v klidu, tak to odklepe a jede... No a pak třeba některé vyhrávky a nuance vůbec nemají šanci vyznít, zpěvák nestačí drmolit text atd. Kdybysme hráli s metrem, tak bych mu některé skladby mírně zrychlil oproti CD a některé nechal tak...
5.3.2011 9:41 [fbm]
Re:
je to hlavne o atmosfere, nabuzeni hrajou rychleji.
Jestlize ale neco nevyzniva v normalnim tempu, tak je neco spatne (blbe zvolene zakladni tempo, nebo to blbe a bez zivota hrajou, spatna derava aranz atd).
Rychle neznamena dobre, stejne jako hlasiteji neni lepsi (i kdyz to na nekoho muze tak pusobit)
5.3.2011 11:50 [paax]
Re:
Já to řešil už dávno, čím častěji jsme hráli, tím rychleji, protože jsme to prostě lépe zvládali až to došlo do stádia, když to byl už extrém, ze kterého neměl nikdo nic.
Obecně CD 100% rychlost, zkušebna nárůst podle nálady o 10-20% a koncerty díky nabuzení, trémě, nervozitě, náladě i o 30%! Čísla z rezervou ;-). Což automaticky hraničí z průserem, kdy už to kapela nezvládá :-)).
Takto jsem to zhodnotil u sebe, jelikož jsem si nahrával každý koncert a občas i zkoušky a když jsem pak pro CD tvořil kliky a rychlosti, tak jsem to poznal.
Proto jsem došel k závěru, že i na koncertech v budoucnu se bude hrát s klikem. Nebude to nikdy asi 100%, nicméně se pak nebudeme hádat, že to bylo moc rychle, nebo moc pomalu. Navíc tam máme celkem dost změn temp, které naživo nejdou vychytat a nikdo v kapele nejsme tak dokonalý, aby to bylo přesné.
Jak jsem hrál s Dissolvingem, tam byly spory přesně opačné, moc rychle... tak se to někdy zpomalovalo úplně do extrému. Nicméně tam se na klik nepřistoupilo nikdy.

Nemyslím si, že by se posluchač při stejném tempu CD i koncert nudil, pokud je CD udělané v ideálních rychlostech blížících se ideálnímu tempu, tak to bude znít OK. Si myslím. V opačném případě se to zvrhne na řeči typu "Hele chlapi, dnes se lidi nudili, musíme to zrychlit!" atd. až to bude Slayer, kde jsem ty songy poznal jen díky tomu, že jsem je měl naposlouchané, nebo podle části řevu Arayi.

Jedině klik, jinak neřešit, protože by jste museli mít fakt perfektního bubeníka, který podle nálady udá tempo ideální tomu momentálně vysněnému středu publika.
5.3.2011 15:54 [V.Silver]
Re:
My většinou hrajeme naživo o krapítek rychleji než z nahrávky, ale ne všechno - ty rychlé věci rychleji nehrajeme, ale ty pomalejší ano. Jednou jsme zkusili Riverboat song zahrát v tempu z nahrávky naživo (s metrem) a nudili jsme se u toho, bo jsme - jak píše fbm - byli nabuzení a chtěli jsme to rozjet. Takže tam si krapítek přidáme, těch 10% cca, víc už je fakt extrém. Párkrát už se mi taky stalo, že jsem na konci setu už byl tak utahanej, že jsem některý věci i zpomaloval :) Metro je super na nahrávku, ale naživo bych to nepovažoval za dogma.
5.3.2011 17:44 [houdek.z]
Re:
To jsem dnes elegantně vyřešil na zkoušce. Podle záznamu z předchozí zkoušky jsem si nahrál vcera přesně svuj part kytary do kliku a dneska to nacpal bubenikovi do sluchatek, takze je to pro nej prijatelnejsi nez cistej metronom.
Rikal ze by takhle klidne hral i na koncetech. Bohuzel tohle nedava moc prostoru pro improvizaci :-)

Ale ty procenta jak pise paax fungujou uplne stejne u nas.
5.3.2011 19:23 [paax]
Re:
Já bych chtěl používat některé efektové zvuky naživo a když se hraje s metrem, je to lehoučké. Samozřejmě mě to celkem štve, že člověk je pak jakoby svázaný metronomem, ALE mám v některých písničkách čas i pro nějaké zpestření. Nicméně, když si to vezmu zpětně, tak nejsme kapela, která improvizuje, prostě odehrajeme to co se má. Nyní hrajeme zkoušky s metronomem a necítím se svázaný ničím. Když někdo něco posere je na jeho impro. vlastnostech, jak se s tím popere, průser je, když těžce zejebe bubeník, který je pak sám ze sebe v pasti.
5.3.2011 19:26 [paax]
Re: 5.3.2011 19:23 [paax]
A ještě jedna věc. Jaký je rozdíl odehrát koncert s metronomem, nebo se před či po každé skladbě dohadovat, jestli to bylo rychle či pomalé? Stejně hrajeme podle předem daného scénáře či šablony a dělá to drtivá většina metalových kapel, moc se tam neimprovizuje. Pokud je dobře udělaný klik... za další, co brání kapelám mít naživo rychlejší klik?
6.3.2011 15:17 [V.Silver]
Re: paax
Nejlepší je začít s klikem a pak se na to vybodnout :))
6.3.2011 16:53 [paax]
Re: 6.3.2011 15:17 [V.Silver]
Ale to nikdy neuhlídáš... špatně se vyspíš, nebo naopak něčím vyspíduješ :-)) Jak ti do hlavy buší klik, je to nejjistější. Chápu, že kapely založené na fílingovém hraní to zavrhnou, blůzmeni, jazzmani atd. Nicméně vždy je základ aby byl bubeník, který diriguje kapelu svým rytmem! Alfou i omegou je prostě bicmen... pak není potřeba žádný klik.
6.3.2011 19:00 [unfor]
Re: paax
no a prave presne o tom ale mluvim. Jestli nedat na koncert rychlejsi klik. Vysvetlim o co mi jde. Tyka se to jedne kapely, ktera hraje s klikem. Kdyz to slysim z CD, je to ok, kdyz to slysim na zivo (kde hraje s klikem), je to obcas ponekud nuda a rikam si ze je to moc pomaly. Proto mi zaclo vrtat v hlave, jestli neexistuje proste nejaky ciste psychologicky efekt "ocekavani vyssi rychlosti" na zivem koncerte. Tedy to, ze kdyz kapela dodrzi spravnou rychlost, tak navenek vyzni jako by zpomalila oproti tomu, jak je znama z CD. Proto jsem otevrel tohle tema, prislo mi zajimavy si na to vyslechnout nazory ostatnich, jestli sdilite tento dojem nebo ne :-)

Takze pokracujte, zajimaj me vase nazory. Jestli to je jen zalezitost mojich vadnych usi potazmo ciste slabeho a nedrajvoveho podani kapely a nebo to fakt tak je ze na zivot se vse zvenku "zda lidem pomalejsi" protoze jsou implicitne podvedome zvyknuti na zrychleni.

Diky
6.3.2011 19:52 [V.Silver]
Re: unfor
Podívej se na velkou thrashovou čtyřku - naživo hrajou všichni rychlejš :)
6.3.2011 20:14 [paax]
Re: 6.3.2011 19:00 [unfor]
Tak mají pomalé kliky na CD... my hrajeme podle kliku z CD a nezdá se mě to pomalé. Podle mě stojí za to dát klikům náležitou pozornost a dělat to naopak. Při tvorbě kliku nadsadit a pak snižovat.
Třeba já byl překvapený, že i 2-3 bps udělají tak strašně moc.
Jinak Metallica hrála pokaždé jinak, ale vždy rychleji než na CD, to je pravda. Nicměně na CD to podle mě není bůh ví jaká rychlost.
[0..13 / 13] Strana:  1 | Všechny | Poslední