Diskuse
Diskuse o hudebních stylech, kapelách, hudebních nástrojích, technice hry, aj.
Statistika: 6523 témat | 262 témat bez reakce | 217132 příspěvků | 0 příspěvků / 24 hod | přispělo 3118 uživatelů
Téma: Basa- Jak začít?
[Helford]
Basa- Jak začít? -
Hudební teorie
Předem bych se chtěl omluvit za toto téma,jistě jste na něj jako zkušení borci alergičtí... Nicméně lepší se zeptat :)) Před nějakou dobou jsem hrál asi rok a půl na kytaru (takže akordy a nesložitý riffy nejsou problém) a jak jsem se teď doma nudil,začal jsem si zase brnkat. Pak přisli moji kamarádi s tím,že všichni chtějí basáka. (asi 3 mistni kapelky,co znám :D ) Tak jsem si řekl,přoč to nezkusit... Kytarové kombo mam a basu mi pujčil na 2 mesíce kamarád. (-jestli me to nepřejde, o prázdninách si z výplaty koupim svoji). Ale narazil jsem na problém... nemám tušení,jak se začít kvalitně učit! stahl jsem si nekolik mých oblíbených písní co umí kamarádi na kytaru v GP (převážne hard rock)a pak jsem zjistil,že basa tam jede jen prazdný pražce a občas neco zmáčkne...takže se naucím leda tak rytmus,ale s tím byhc počkal,až budu umět alespoň nějaké základy. Pak sjem zkusil slapovací lekce an jutup,ale to je o nervy to pořád vracet... A google mi taky moc nepomohl,všechny lekce jsou placený :-/
Tak Vás žádám o radu,jak jste se začali učit vy a co by jste mi do začátku doporučili? -na učitele prachy nemám. Mohli by jsme mi doporučit prosím nějaké taby nebo materiály,abych lépe pochopil ulohu basy a mohl si případně něco vymyslet? (zatím jsem se dostal k tomu,ze když kytarista chytne power akord,ze zahraju ten ton o oktavu níž :D) Děkuju za tipy :)
jo,dodatek... tyka se to stylu hard rock,metal,ska,funky.
Basa- Jak začít? -

Předem bych se chtěl omluvit za toto téma,jistě jste na něj jako zkušení borci alergičtí... Nicméně lepší se zeptat :)) Před nějakou dobou jsem hrál asi rok a půl na kytaru (takže akordy a nesložitý riffy nejsou problém) a jak jsem se teď doma nudil,začal jsem si zase brnkat. Pak přisli moji kamarádi s tím,že všichni chtějí basáka. (asi 3 mistni kapelky,co znám :D ) Tak jsem si řekl,přoč to nezkusit... Kytarové kombo mam a basu mi pujčil na 2 mesíce kamarád. (-jestli me to nepřejde, o prázdninách si z výplaty koupim svoji). Ale narazil jsem na problém... nemám tušení,jak se začít kvalitně učit! stahl jsem si nekolik mých oblíbených písní co umí kamarádi na kytaru v GP (převážne hard rock)a pak jsem zjistil,že basa tam jede jen prazdný pražce a občas neco zmáčkne...takže se naucím leda tak rytmus,ale s tím byhc počkal,až budu umět alespoň nějaké základy. Pak sjem zkusil slapovací lekce an jutup,ale to je o nervy to pořád vracet... A google mi taky moc nepomohl,všechny lekce jsou placený :-/
Tak Vás žádám o radu,jak jste se začali učit vy a co by jste mi do začátku doporučili? -na učitele prachy nemám. Mohli by jsme mi doporučit prosím nějaké taby nebo materiály,abych lépe pochopil ulohu basy a mohl si případně něco vymyslet? (zatím jsem se dostal k tomu,ze když kytarista chytne power akord,ze zahraju ten ton o oktavu níž :D) Děkuju za tipy :)
jo,dodatek... tyka se to stylu hard rock,metal,ska,funky.
Seznam příspěvků:
[V.Silver]
Re:
co chceš slyšet? Nejdřív musíš umět držet rytmus - na to jsou písničky á la AC/DC jak dělaný. Pokud hraješ trsátkem, to ti asi nemusím vysvětlovat, ale pokud bys hrál prstama, musíš pravidelně střídat ukazováček s prostředníčkem na pravé ruce (teda, pokud nejsi ten, který byl mystifikován a nehraješ na kytaru "pro leváky"). Čím kratší budeš mít na téhle ruce nehty, tím líp (já si je stříhám obden, abych je tam prakticky pořád neměl) - zbytečně to zpomaluje, za následek to má nevyvážený zvuk (když zavadíš nehtem, jednak tě to rytmicky rozhodí, jednak to zahraješ hlasitěji). A jak cvičit? Nejlepší jsou klasicky stupnice, sežeň si stupnici G-dur pro 4-strunné baskytary a na tom cvič jak rychlost, tak přesnost. Na slap a podobný kraviny se vykašli, o tom basa není, teda pokud nechceš být onanista, navíc Google, YT apod. je plný blbejch návodu, jak hrát na basu, včetně Myungovy školy, která je úplně mimo :) Resp. Myungova škola je super, pokud jsi hudební génius, kterej neví roupama co by, může cvičit tak 20 hodin denně a zapojí do hry i prsteníče na pravé ruce, kterej ti prvních pár let přivodí jenom křeče a výkyvy v rytmice. Tak, doufám, že to bylo dostatečně vyčerpávající.
P.S. Hrát na basu přes kytarový kombo, to bych moc nedoporučoval - aby sis neodrovnal reprák.
Re:
co chceš slyšet? Nejdřív musíš umět držet rytmus - na to jsou písničky á la AC/DC jak dělaný. Pokud hraješ trsátkem, to ti asi nemusím vysvětlovat, ale pokud bys hrál prstama, musíš pravidelně střídat ukazováček s prostředníčkem na pravé ruce (teda, pokud nejsi ten, který byl mystifikován a nehraješ na kytaru "pro leváky"). Čím kratší budeš mít na téhle ruce nehty, tím líp (já si je stříhám obden, abych je tam prakticky pořád neměl) - zbytečně to zpomaluje, za následek to má nevyvážený zvuk (když zavadíš nehtem, jednak tě to rytmicky rozhodí, jednak to zahraješ hlasitěji). A jak cvičit? Nejlepší jsou klasicky stupnice, sežeň si stupnici G-dur pro 4-strunné baskytary a na tom cvič jak rychlost, tak přesnost. Na slap a podobný kraviny se vykašli, o tom basa není, teda pokud nechceš být onanista, navíc Google, YT apod. je plný blbejch návodu, jak hrát na basu, včetně Myungovy školy, která je úplně mimo :) Resp. Myungova škola je super, pokud jsi hudební génius, kterej neví roupama co by, může cvičit tak 20 hodin denně a zapojí do hry i prsteníče na pravé ruce, kterej ti prvních pár let přivodí jenom křeče a výkyvy v rytmice. Tak, doufám, že to bylo dostatečně vyčerpávající.
P.S. Hrát na basu přes kytarový kombo, to bych moc nedoporučoval - aby sis neodrovnal reprák.
[holkoun]
Re: Helford
mas ve vzkazu link na tohle - je to teda video ale bez PDF ale snad to pomuze:
Jaco Pastorius: Modern Electric Bass {DVDRip}
The late master demonstrates the techniques that made him the most influential electric bassist of all time!
Jaco explains his right- and left-hand technique harmonics finger exercises and more.
with John Scofield & Kenwood Dennard
Features:
* Left- and right-hand technique
* Harmonics
* Finger exercises
* Biography
* Performance clips
Re: Helford
mas ve vzkazu link na tohle - je to teda video ale bez PDF ale snad to pomuze:
Jaco Pastorius: Modern Electric Bass {DVDRip}
The late master demonstrates the techniques that made him the most influential electric bassist of all time!
Jaco explains his right- and left-hand technique harmonics finger exercises and more.
with John Scofield & Kenwood Dennard
Features:
* Left- and right-hand technique
* Harmonics
* Finger exercises
* Biography
* Performance clips
[paax]
Re:
Mám dotaz na tvorbu basového protipohybu, jen nevím jak toho docílit. Předpokládám, že nebudu řešit nějaký kontrapunkt, nebo jiné harmonické basové postupy. Jen ty základní. Všude se uvádí, že pro dosažení harmonického pohybu a harmonické dynamiky, je dobré vést bas v protipohybu s akody. Tak tedy mám nějaké základní téma http://2i.cz/ba440d27f4 chtěl jsem hrát bas v protipohybu tak, abych s basem klesal. Nicméně se dostávám do pasti, protože nemám kam klesat. Jak to tedy udělat?
Ve variantě kde klesá akord a stoupá bass to je v pohodě, ale naopak? Tady mám variantu, kde bass stoupá. http://2i.cz/88662f05d6
Re:
Mám dotaz na tvorbu basového protipohybu, jen nevím jak toho docílit. Předpokládám, že nebudu řešit nějaký kontrapunkt, nebo jiné harmonické basové postupy. Jen ty základní. Všude se uvádí, že pro dosažení harmonického pohybu a harmonické dynamiky, je dobré vést bas v protipohybu s akody. Tak tedy mám nějaké základní téma http://2i.cz/ba440d27f4 chtěl jsem hrát bas v protipohybu tak, abych s basem klesal. Nicméně se dostávám do pasti, protože nemám kam klesat. Jak to tedy udělat?
Ve variantě kde klesá akord a stoupá bass to je v pohodě, ale naopak? Tady mám variantu, kde bass stoupá. http://2i.cz/88662f05d6
[V.Silver]
Re: paax
Úplně jednoduše: když basou stoupáš, hraješ v jeden moment F spolu s kytarou. Při klesání se minete vždycky, proto to nezní. Vysvětlil bych i odborněji, ale takhle mi to přijde pochopitelnější :)
Re: paax
Úplně jednoduše: když basou stoupáš, hraješ v jeden moment F spolu s kytarou. Při klesání se minete vždycky, proto to nezní. Vysvětlil bych i odborněji, ale takhle mi to přijde pochopitelnější :)
[paax]
Re:
Já ale nevím, jestli si rozumíme, nicméně ono to třeba u té mé figury až tak nepůjde, jelikož není už kam jít. Klesání bych docílil při použití třeba tercie a kvinty, ovšem já chtěl klesání zachovat u základních tónů. Stejně jako to je tady http://www.tahband.cz/soubory/honza/teorie/harmonie/03.JPG ale chci to udělat naopak. Musím jít u kytarových akordů tedy dost tónově nahoru, abych docílil u basové linky klesající tendenci.
Re:
Já ale nevím, jestli si rozumíme, nicméně ono to třeba u té mé figury až tak nepůjde, jelikož není už kam jít. Klesání bych docílil při použití třeba tercie a kvinty, ovšem já chtěl klesání zachovat u základních tónů. Stejně jako to je tady http://www.tahband.cz/soubory/honza/teorie/harmonie/03.JPG ale chci to udělat naopak. Musím jít u kytarových akordů tedy dost tónově nahoru, abych docílil u basové linky klesající tendenci.
[paax]
Re:
Navíc při hraní basy mě tercie a kvinty zní opravdu divně... nejlépe zní prostě základní tón, nějak jiným intervalům než primám nemůžu u basy přijít na chuť.
Re:
Navíc při hraní basy mě tercie a kvinty zní opravdu divně... nejlépe zní prostě základní tón, nějak jiným intervalům než primám nemůžu u basy přijít na chuť.
[batty]
Re: paax
Podle me je blbost to resit takhle teoreticky, a jeste k tomu na jednom taktu. Me basova linka v hlave tak nejak vyplyne z kytar sama. 90% basy v popularni hudbe jede unisono s kytarou, pripadne disco oktavy nebo obcas country stridani zakladniho tony a kvinty, zbytek je walking bass:))
Re: paax
Podle me je blbost to resit takhle teoreticky, a jeste k tomu na jednom taktu. Me basova linka v hlave tak nejak vyplyne z kytar sama. 90% basy v popularni hudbe jede unisono s kytarou, pripadne disco oktavy nebo obcas country stridani zakladniho tony a kvinty, zbytek je walking bass:))
[paax]
Re: 29.7.2011 8:27 [batty]
Jo, je to blbost, také se snažím basu hrát podle ucha a pocitově, jen si ji chci občas okořenit nějakou tou vychytávkou a nastupuje ta teorie. Třeba občas hrávám kvinty, ale o oktávu níž a nezní na basu tak pěkně a harmonicky jako u kytary! Dohrávám třeba tercie, kvarty, septimy, ale vždy podle celkové konstrukci songu a použitých akordech. Osvědčilo se mi u 7čkových akordů zahrát to septimu o oktávu níž, mí to takový pěkný nádech. Kráčející bas je fajn, ale na to nemám skill.
Já osobně si myslím, že na tom mém příkladu to ani nejde tak jak chci! Protože klesat s basem z D na Ečko je poměrně velký skok dolů a to by ta basa musela mít 8 strun, abych toho docílil. Asi se to vždy odvíjí od aranže, kde se třeba dají upravit akordy na tonově bohatších nástrojích a to tak, aby bas buď stoupal, nebo klesal.
Re: 29.7.2011 8:27 [batty]
Jo, je to blbost, také se snažím basu hrát podle ucha a pocitově, jen si ji chci občas okořenit nějakou tou vychytávkou a nastupuje ta teorie. Třeba občas hrávám kvinty, ale o oktávu níž a nezní na basu tak pěkně a harmonicky jako u kytary! Dohrávám třeba tercie, kvarty, septimy, ale vždy podle celkové konstrukci songu a použitých akordech. Osvědčilo se mi u 7čkových akordů zahrát to septimu o oktávu níž, mí to takový pěkný nádech. Kráčející bas je fajn, ale na to nemám skill.
Já osobně si myslím, že na tom mém příkladu to ani nejde tak jak chci! Protože klesat s basem z D na Ečko je poměrně velký skok dolů a to by ta basa musela mít 8 strun, abych toho docílil. Asi se to vždy odvíjí od aranže, kde se třeba dají upravit akordy na tonově bohatších nástrojích a to tak, aby bas buď stoupal, nebo klesal.
[paax]
Re: 29.7.2011 8:27 [batty]
Jo, jinak kráčející bas jsem zkoušel na nějakých 7čkových variacích, kde jsem čerpal pouze z tonového metariálu akordu a je to masakt na rytmiku a hlavně prsty :-)). Poměrně dost široké běhání po krku a přes struny, to chce už opravdu trošku mít v ruce nástroj.
Re: 29.7.2011 8:27 [batty]
Jo, jinak kráčející bas jsem zkoušel na nějakých 7čkových variacích, kde jsem čerpal pouze z tonového metariálu akordu a je to masakt na rytmiku a hlavně prsty :-)). Poměrně dost široké běhání po krku a přes struny, to chce už opravdu trošku mít v ruce nástroj.
[V.Silver]
Re: paax
Tak si vzpomínám, že něco podobného jsme spolu ale už řešili přes ICQ, ale už si nemůžu vzpomenout, co bylo řešení :)
Re: paax
Tak si vzpomínám, že něco podobného jsme spolu ale už řešili přes ICQ, ale už si nemůžu vzpomenout, co bylo řešení :)
[paax]
Re:
Právě že řešení nebylo... nějak se to rozplynulo do prázdna. Jako mě jsou ty protipohyby jasné, jen mi není jasné jak řešit to mé zadání viz. výše.
Re:
Právě že řešení nebylo... nějak se to rozplynulo do prázdna. Jako mě jsou ty protipohyby jasné, jen mi není jasné jak řešit to mé zadání viz. výše.
[rgx]
Re: paax
Vždycky se mi zdála výborně zahraná basa ve skladbě Sprcha od Olympicu. Složil to tehdy asi jejich basák Broum. Zkus si to poslechnout - podle mého názoru se to výborně doplňuje s kytarou i ostatními nástroji. Ta skladba rozhodně není moc popíková. Těžko to zahrát, aby to spolu "zařezávalo".
Re: paax
Vždycky se mi zdála výborně zahraná basa ve skladbě Sprcha od Olympicu. Složil to tehdy asi jejich basák Broum. Zkus si to poslechnout - podle mého názoru se to výborně doplňuje s kytarou i ostatními nástroji. Ta skladba rozhodně není moc popíková. Těžko to zahrát, aby to spolu "zařezávalo".
[rgx]
Re: paax
Mrkni, stojí to za to. Já si to pouštím vždycky, když v patře věším prádlo - mám na to klid :-))
Re: paax
Mrkni, stojí to za to. Já si to pouštím vždycky, když v patře věším prádlo - mám na to klid :-))