Diskuse

Diskuse o hudebních stylech, kapelách, hudebních nástrojích, technice hry, aj.

Téma: Zvučení 2 kytar vs. 1 kytary

5.11.2007 17:45 [koudakk]
Zvučení 2 kytar vs. 1 kytary - Kategorie Technika
Zdravim,
máme v kapele dvě kytary, ale na některý písničky hraje jenom jedna kytara(zpěvák někdy hraje, jindy ne). Nemáte někdo zkušenosti jak se vypořádat se zvučením? Jde mi o to, jestli když hraje jen jedna kytara, tak jestli jí mírně zesílit na kombu, nebo říct zvukařovi ať jí vytáhne... A nebo mít po celou dobu koncertu nazvučíno pro dvě kytary, s tim že ta druhá buďto hraje nebo nehraje...Jedná se o dvě zkreslené kytary.
Uvítám jakýkoliv zkušenosti, postřehy...dikec

Seznam příspěvků:

[0..35 / 35] Strana:  1 | Všechny | Poslední 
Pořadí:   Čas vložení    Uživatel 
6.11.2007 7:39 [torst2]
Re: koudakk
asi zbytečný starosti. Nazvuč obě kytary podle nějaké pasáže, když hrajou spolu tak, aby byly obě zřetelné. Takové nastavení nech a už s ním nic nedělej. Když pak jeden z kytaristů vynechá, dynamika kapely se přirozeně sníží, ale to je spíš klad než zápor. Nebraň se komorním pasážím...
6.11.2007 8:13 [trash]
Re: koudakk
Na kombu to měj nastavený pořád stejně , do lidí tě zesílí zvukař - je to jeho práce ( stejně pokud má kytary rozhozený do sterea , tak tě ve chvíli , kdy hraješ sám musí dát na střed , jinak tě půlka lidí neuslyší ). Myslím si , že větší rozdíl v nastavení zvuku mezi jednou a dvěma kytarama je v nazvučení basy - ta musí vyplnit místo po druhé kytaře , zajistit plnost zvuku celé kapely , je jí potřeba udělat širší zvuk zesílením středů (přibližně mezi 200-500Hza pak ti tam ta druhá kytara nebude ani chybět.
6.11.2007 10:08 [Placka]
Re:
Hmm,my to mame v kapele nejak podobne,zpevak budto drhne druhou kytaru,nebo hraje na saxik...a tohle vubec neresime,kazdej ma svoje kombo,normalne se nazvuci obe kytary a zbytek musi resit zvukar. Samozrejme,ze musis predevsim hrat trosku jinak,kdyz hraje jen kytara:)Ale jak,to ti nikdo nemuze radit,kazdy ma svoji cestu...nekdo to zahustuje tim,ze hraje nejaky hodne hutny kila,nekdo hraje par tonu,zbytke necha na base a bicich...na to nejsou zadny pravidla. A dalsi vec,ze rozhazovat dve kytary pri live do sterea je uplna(!) blbost...
6.11.2007 16:46 [mi-lan]
Re: Placka
Nechci se te dotknout a nevim kolik toho mas odehrany ale to co jsi napsal o stereo pozicich ze na live je to pekna blbost tak teda nevim nevim, asi by jsi mel radeji hrat sam na flasinet!!! :))) Myslim ze vysledekj bude uplne stejny!
6.11.2007 17:00 [fbm]
Re:
tak je fakt ze naprosto zakladni(!!!) zvukovou fintu pro 2 kytary pojmenovat uplnou blbosti zavani trochu agroburanstvim :)
6.11.2007 17:05 [Georg]
Re: live stereo
To by museli všichni posluchači sedět uprostřed, ne? :) aby to mělo smysl.

Ne, teď vážně. Když zvučím tak dvě kytary trochu rozhodím na strany, ale jenom trochu. Né tolik, aby když jeden přestane hrát tak bude druhá kytara slyšet jenom z jedné strany. A na to, abych hlídal kdy přestane hrát jeden kytarista a toho druhého dával doprostřed se můžu vykašlat, od toho tam nejsem. Stejně tak zesilování sól, to by si měl kytarista dělat sám.
6.11.2007 17:09 [D.Murray]
Re: Georg
jo tak takhle k tom přistupujou ti zvukaři :)
6.11.2007 17:21 [Georg]
Re:
hraju i na kytaru, tak to soudím ze dvou stran
každý zvukař by měl být trochu muzikant, ne?
6.11.2007 17:45 [vasek]
Re:
100 % souhlas s Georgem.
6.11.2007 18:02 [Placka]
Re: Mi-lan, fbm
oki,nerikam,ze trochu rozhodit dve kytary do sterea je uplna blbost,ale tahle diskuze uz se tady jednou odvijela. Trash psal "tejně pokud má kytary rozhozený do sterea , tak tě ve chvíli , kdy hraješ sám musí dát na střed , jinak tě půlka lidí neuslyší " jenze pokud to ma zvukar rozhozeny do sterea tkahle,tak te ta pulka lidi neuslysi ani kdyz hrajete oba!uslysi tu druhou kytaru,co je na druhy strane stereobaze,ale to je tak vsechno. Stejnej nazor mam i na stereoefekty,napriklad pingpong delay-pokud to zvukar opravdu da dusledne do sterea,tak proste pulku tech delayu neuslysi vetsina lidi...muj nazor je,ze vyrazny stereo na live neni dobra vec(dobra-uplnou blbost beru zpet). Uz takhle je na live obcas problem rozeznat nektery nuance (nekdy je problem rozeznat,na co se vlastne na podiu hraje:)),natoz abych lovil druhou kytaru nekde z druhy strany placu...Jak rika Georg-o by totiz museli vsichni sedet v uzky vyseci presne veprostred...uz o kousek dal totiz vnimas o hodne vic tu svoji stranu. Nerikam,ze jsem profik,nebo mistr sveta,rychlych prstu,borec na konec,zdaleka se nemuzu rovnat s mistry zde prispivajicimi,ale neco malinko odehrano mam a tohle me stejne zajima vic jako posluchace-kdyz pujdu na koncert a pulku kytaristovych not neuslisim,protoze je delay hodil na druhou stranu stereobaze,nebo neuslysim druhou kytaru,protoze proste bohuzel me dav vytlacil pod levej reprak a nechci se mackat ve prostred,nebo stat vzadu, tak me to proste nasere...a reknete mi,v cem se pletu...
6.11.2007 18:06 [Placka]
Re:
Proste-rozhazovat je do sterea tak moc,ze kdyz hraje jen jedna,je potreba ji dorovnat JE blbost a rozhazovat je do sterea min?Nevidim zadny prinos,ale za mix pultem jsem nikdy nestal,rad se necham poucit,jakej ten prinos je...tedy,on nejaky je,pro par lidi pred zvukarem,ale pro vetsinu lidi to znamena proste a jednoduse jednu kytaru vic nahlas nez druhou...
6.11.2007 18:50 [Pavel007]
Re:
no stereo jo, ale jen trochu. Ono to pomůže krapet ty dvě kytary odlišit a taky to trošku pomůže tomu "hrnutí", prostě když jsi uprostřed a oba kytaristi hrajou naráz trochu ve stereu, tak je dojem
širší zvukové stěny a pomůže to oddělit kytary například od zpěvů, který jsou zprostředka. Však si zkus doma v nějakým multritracku míchat bicí a basu, co hrajou uprostřed a kytary mít v monu a pak je krapet roztáhnout, pomůže to čitelnosti... Ale zase záleží na sále, nicméně jako blbost bych to neřekl. mmch svýho času se dokonce dělaly speciální míchačky pro walkmany na sluchátka,
tam se ta báze taky dělala užší, aby to simulovalo poslech přes bedny, kde má člověk přeslechy...
6.11.2007 19:25 [Placka]
Re: Pavel007
No,dobra,trochu to nerikam...kazdopadne v multitracku,to nerikam,jenze tam se samozrejme predpoklada,ze slysis obe bedny zhruba stejne...coz na live slysi minimum lidi...
6.11.2007 19:54 [vasek]
Re:
Jasně, trochu sterea se na live dá, ale hodně taky záleží, jak jsou daleko lidi od PA. Čím jsou dál, tím si imho můžeš dovolit udělat širší stereo. Ale bavíme se o malých posunech, žádný 50 % nebo víc. Taky působí nepřirozeně, když se člověk dívá doprostřed na muzikanta a najednou slyší zvuk ze strany. To není dobrý.
No a co se týče hlasitosti - kterej kytarista si myslí, že ho bude zvukař vyjíždět na sóla, tak něco nepochopil. Primární úlohou zvukaře je dobře zesílit to, co se děje na pódiu, ne něco štelovat nebo nedej bože spravovat. Já hraju už hodně let v kapele/kapelách se 2 kytaram a mám takovej názor, že univerzální recept na kombinace zvuků neexistuje, ale jedno je jistý - jakmile chce být jeden kytarista být víc slyšet, tak se musí prostě zesílit :-)
6.11.2007 22:14 [Pavel007]
Re:
No jasně, mě taky vadí, když se doma dívám na DVD a ten zvuk
je větší než obraz :))), všeho s mírou, toho sterea jen tak,
aby to pomohlo trochu tý plasticitě...
A s těma zvukařema je asi rozdíl na fesťáku noname kapela a jeden univerzální zvukař,
a taková třeba Metalika, která má na koncerty svýho zvukaře, kterej přesně zná repertoir
a skutečně ten koncert míchá. Je třeba dobrej zvyk se se zvukařem domluvit na signálu
a než přijde sólo, tak se přihlásit :) a zvukař krapet povytáhne :))
6.11.2007 22:38 [D.Murray]
Re:
no osobně můžu říct, že když jsem byl v roce 2004 na mejdnech ve zlíně na zimním stadioně, byl jsem na tribuně a na tý samý straně hrál muraj, jeho sóla byly meganahlas, ostatní sóla jsem vůbec neslyšel
7.11.2007 7:35 [unfor]
Re:
pokud je to blízko pódia v menším klubíku tak pak ten stereoefekt možná mohou dělat i samotné aparáty muzikantů, ne ?
7.11.2007 8:19 [vasek]
Re:
Teď se nám to téma strašně rozkošatilo, možná si to ani někteří neuvědomují :-) Jiný je to v klubu, jiný je to venku, jiný je to, když zvukař zná nebo nezná kapelu. Někdy leze zvuk z pódia, někdy ne... Je potřeba, aby zvukař dokázal vyřešit vždy danou situaci co nejlíp. Jako zvukař-amatér můžu říct za sebe toto: pokud zvukař kapelu nezná, tak v podstatě jen zesiluje a to je potřeba si uvědomovat. Než spolíhat na nějaký signály, tak je daleko lepší dát zvukaři playlist, kde budou vyznačený nějaký zvukový vychytávky a on se na ně může připravit. Ono dobrý zvučení je totiž docela vyčerpávající a ještě k tomu mít oči na šťopkách, jestli mi náhodou někdo neukáže, že chce sólovat - nereálný.
7.11.2007 9:49 [Georg]
Re:
přesně jak píše Pavel007 a vasek, když zvučím kapelu, kterou neznám (a to je většinou), tak nevím kdy má přijít sólo. To se vždycky dívám na pódium a jak se kytarista začne kroutit, tak uvažuju, jestli nedostal elektrický šok, a pak si uvědomím "ne, to je sólo" a vytáhnu ho :) Ale pořád to hlídat, to nejde.
A nejlepší zvuk je (skoro) vždycky u zvukaře :)
7.11.2007 11:35 [Sandon]
Re:
1) live stereo:
musi byt zasadne minimalni, dodnes pamatuju koncert Super-Vyberu (2bici, 2kytary, atd atd). Slysel sem jen Jelinka, Pavlicek hral jen pro 2. pulku haly...to byl opru*z jako pra*se. Ja bych na mixpulty na live zvuceni daval nejakej omezovac panoramy :-) Je jasny, ze michat do mono je mnohem tezsi, ale siroky stereo je fakt nesmysl.

2) zvukari a oci na stopkach :-)
hm, my uz si vozime zvukare (plural), ktery vedi co, kde, jak, proc... Spolihat na to, ze zvukar bude davat bacha, co se deje, to nemuzeme. Mame minimalni naroky na sledovani sol atd. - snazim se na sola vytahovat, ale bohuzel s mym aparatem (kytara+kombo) to zase tak moc nejde - urcite ne nejaky vyrazny "jump" na sola. Bohuzel situace byva nekdy tak spatna, ze zvukar nezaregistruje solo treba ani po minute (prestane se zpivat a solo nikde :-)) takze sice chapu "oci na stopkach" ale vim, ze dobrej zvukar si u cizi kapely vsimne (ale musi davat bacha!!!). U nasi kapely to vypada vsechno tak jednoduse, ze kolikrat zvukar i odejde od pultu!!! Nakopat takovy do pr*deli :-)))
7.11.2007 13:51 [vasek]
Re:
Teze "dobrej zvukař si u cizí kapely všimne" má minimálně tyhle podmínky platnosti - 1/ zvukař chápe hudbu, kterou kapela hraje 2/ nezvučí víc jak 2 kapely za večer, jak je toho víc, tak se ta pozornost skoro nedá udržet - ledaže by byl kurva dobře placenej :-)
7.11.2007 14:46 [Sandon]
Re:
No tak pardon, ale mam fakt dost vlastnich spatnych zkusenosti - typicka situace: zvukar si neco ladi na sluchatkach a venku neni slyset hlavni zpev, solo, jen dupani velkyho bubnu a dva tony z baskytary... Kdyz ta kytara je spatne nazvucena nebo zeslabena tak, ze neni slyset, tak si jasne nemuze zvukar vsimnout, ze hraje solo :-)
Chapu, ze je zahul zvucit 10 kapel denne, ale to proste pak ten clovek nema delat. Je mi lito. Co pak ty kapely z toho maji?
A nemusis chapat hudbu kapely - jako zvukar / muzikant by se mel vcitit do tech lidi na podiu. Bohuzel mi pripada, ze vetsina zvukaru nikdy na podiu nestala :-(
Dobrej zvukar vyciti, jak co nastavit, aby to dobre hralo jako celek - at je to jakej zanr chce. Prehulit basu a bubny umi kazdej. Udelat vsechny nastroje citelny a prehledny umi jen malokdo. To nemuzes poprit :-)
Ale je fakt, ze prihody se zvukarema bych mohl vydat knizne. A byla by to pekna bichle.
Ja nejsem praktickej zvukar, hraju si s tim jen doma u PC, coz neni to samy jako stat tam v realu, ale co nekteri lidi predvadeji u pultu...no ze je hanba nefackuje. A pak se jeste tvari, ze ses naprostej trotl, kdyz prijdes a reknes mu jasny instrukce, jak to ma byt aspon zpomerovany. Treba nedavno sem "dohlizel" na zvukare v Novodvorske - na zvukovce pohoda, nastavil to jak jsem chtel, znelo to fajn... od druhe pulky ale zacal nepochopitelne davat na zpev ukrutnej delay (prestoze jsme trvali na decentnim plate reverbu!!!) az lidi nadskakovali ze zidli... My jsme to taky slyseli i na podiu a bylo to desivy. Dost divaku po koncerte pak rikalo, ze to tim efektem uplne pokazil.
7.11.2007 14:52 [Sandon]
Re:
Jo a klasicka finta vsech zvukaru: hlavni zpev je 100x vic nez vokaly. To snad je u kazde kapely. U nas treba jsou oba vokalni mikraky rovnocenny, protoze se v solo zpevech stridame i v ramci 1 songu. Presto vetsina lidi vytahuje "Lennona", protoze mluvi mezi pisnickama a tak nejak na sebe prirozene upoutava pozornost... pak kdyz zpivam ja nebo basak solo, tak je slyset akorat nejaky 3. hlas a solo vokal nikde.
Uplne famozni byl jeden koncert, kde zvucil nejakej ****** (tusim od Katafalku :-) Samzorejme sem zpival solo song a venku vubec nebyl zpev!!! Za zvukarem chodili lidi a rikali, proc ten zpev neni slyset! A jeho reakce byla "Mne to tady blika!" Tak to je fakt bomba.... A vysvetli mi, jak se tohle muze stat (u druhyho songu koncertu) :))) Zrejme nepochopil hudbu kterou hrajeme (a zna ji kazdy mal dite) a nebo uz to byla 3. kapela ten den a meli jsem smulu :-) (Bylo to venku a vic kapel hralo to zase jo :)))) Ale zvukar kterej neslysi, ze solovej zpevak otvira hubu naprazdno, neni podle me zvukar)
7.11.2007 16:32 [paax]
Re: Sandon
mě to tady bliká :-)) tak to je na ránu :-))
7.11.2007 19:42 [vasek]
Re:
Sandon: ten první příspěvek byl jako na mě? Nepřijde mi, že bychom se nějak výrazně rozházeli v názoru. Tak to zformuluju ještě trochu jinak. Pokud hraje kapela píseň s řekněme obvyklou aranží, tak když zvukař nezabere při sóle po druhým refrénu, je vůl. Ale podle mě se může lehce stát, že kapela - zahleděná do své muziky - si nedokáže představit, že zvukař nemusí tu aranž pochopit. Samozřejmě to, co píšeš se zpěvama a tak, je ignorance. Ale ze svýho občasnýho pohledu za pultem bych chtěl sdělit, že to někdy není tak jednoduchý a základ je dávat zvukařovi co nejhotovější zvuk. To znamená, že klávesák nemá jeden zvuk potichu aby pak druhým bořil sál, kytaristi se musí vyjíždět na sóla, zpěvák musí pracovat s mikrofonem (klasický nedostatek amatérů) apod.
Btw historky o příšerných zvukařích jsou vděčný a já jsem jich spoustu zažil, ale zažil jsem podobnej počet (možná větší) kapel, který se neuměly nazvučit a během koncertu dělaly naprosto školácký chyby. A pak samozřejmě nadávali na zvukaře.
7.11.2007 21:01 [mykl]
Re:
lol :) My jednou hrali na Slovensku v nejakym kulturaku a najednou zacaly piskat snad vsechny mikraky v pulce songu... kouknu na zvukare... nic... sedi na zidli s kelimkem v ruce :) Porad piska... asi sova... tak na nej hodim nechapavej pohled, co jako je... a on... sedi dal... najednou si me vsimne... zacne krcit ramenama... tvarit se u toho, jako ze on nic... a piska to dal :) To jsem si ale rikal, jestli to fakt poradatelum stoji za to, zaplatit nam ty tisice za cestak a za hrani a pak to "poresit" takovymhle zvukarem, kterymu to tam snad "ani neblikalo" :)))))
8.11.2007 9:46 [trash]
Re:
Mám něco odehraný na podiu s kytarou i basou , ale za mixem toho mám odstáto ještě mnohem víc - vidím problematiku z obou stran , proto pokud stojím na podiu , tak se snažím podiový zvuk co nejlíp nachystat zvukaři , aby stačilo opravdu jen zesílit s minimálním zásahem. Umožňuje li to čas na přípravu ladím i bicí , na podiu se snažíme být co nejpotišejší a minimalizuju počet zpěvových mikrofonů na podiu podle momentálního repertoáru a podia (někdy si vystačíme jen s hlavním vokálem , někdy máme až 4 ). Pokud stojím za mixem , snažím se domluvami s muzikanty dosáhnout podobného , někteří to chápou a není problém , někdy narazím - pak to podle toho zní. O neukázněnosti a naprostém amatérismu kapel bych mohl napsat romány. Často se sejde kapela "egařů"-každý chce být slyšet nejvíc a kapela jako celek ho nezajímá .... atd... , ale nejhorší jsou sólo zpěváci , kteří na nic nehrají a mají tím pádem ruce volné na držení mikrofonu - začíná to u držení mikrofonu za hlavu , pokračuje přes neustálý otáčení mikrofonu přímo do odposlechu ve chvíli , když zrovna nezpívají a končí to přetrhanejma šňůrama a rozbitejma mikrofonama. Musím souhlasit s Vaškem , že u koncertu delšího , jak 3 kapely není možno udržet 100% pozornost a není to vůbec o penězích - i za milion se uši i hlava unaví. Děláme i akce , kde nám pod rukam projde za odpoledne a večer 16 kapel, jezdíme ve 2 lidech a za mixem se střídáme , ale i tak je to záběr. To Sandon: ono se to lehce napíše , že když je to záhul , tak to nemá dělat , ale jak to má organizátor udělat , když je to fesťák ze samých menších kapel, které si své zvukaře nevozí? Pak to zbyde na toho zvukaře , který tam přijel s aparátem - to je prostě holá realita dneška. Musím říct , že za poslední 4 roky jsem jako muzikant narazil jen na jednoho zvukaře-ignoranta , jinak všude spolupráce k oboustranné spokojenosti.
8.11.2007 10:19 [vasek]
Re:
Já těch ignorantů potkal možná víc, ale jinak naprosto souhlasím.
Jinak ještě musím reagovat na trefný myklův postřeh... taky nechápu, že organizátoři často podceňujou kvalitu zvukaře. Ono připravit jakoukoliv akci je strašná práce a celý si to posrat blbým zvukem... nechápu.
8.11.2007 14:06 [Placka]
Re: Placka
já mám špatnou zkušenost teď z nedávný doby z jednoho vyhlášenýho brněnskýho klubu (kde většinou bývá super zvuk). Hrajem normálně koncert,ale chruba od první třetiny na mě zvukař vytrvale kouká...nebylo mě to ani podivný,před koncertem se zajímal o moje kombo (HOT),že o tom brácha uvažuje,že si to aspoň poslechne. Po koncertě za mnou hned přišel a ustrašeně se mě ptal,že neví,jak je to možný,ale že zhruba někdy v první třetině se ozval lupanec a od tý doby kytara hrozně moc chrčela...já na pódiu vůbuec nic takovýho neslyšel,z komba to určitě nešlo...v tu chvíli sem na to nic moc neřekl,bo jsem vůbec nevěděl,jak to bylo vážný a tak...ale když jsem pak slyšel záznam,tak to je něco příšernýho...prost¨ě dvě třetiny koncertu kytara akorát příšerně chrčí,protože zvukařovi se něco vys**lo v aparátu. Jednak mě naštvalo,že nic neřekl a i kdyby se koncert na dvě minuty přerušil,aby se to napravilo...ale tohle. Klub byl plnej,dobrá atmosféra a do toho tohle...když za mnou pak chodili lidi,který sio normálně ani nevšimnou co hraju,že to dneska znělo hrozně,tak to musela bejt hrůza:).Prostě ten zvukář to totálně zaříz...ale ne všichni jsou takový,samozřejmě:)
8.11.2007 14:59 [vasek]
Re:
:-DDD
To byl můj brácha.
On se snaží, ale je ještě trochu vystrašenej, protože je tam chvíli.
Teď jsem se ho ptal, jak to bylo a prý to řešil, ale nepodařilo se mu najít chybu. Tak stáhl mikrofon a nechal koncert dohrát na kombo. Je z toho docela zdrblej. Jinak jsem rád, že SP má pověst klubu s dobrým zvukem, mám na tom snad podíl :-)
8.11.2007 16:50 [Placka]
Re: vasek
:-D Tak to je fakt dobrý:-).Já si myslel,jak budu nenápadný,když napíšu "vyhlášenýho brněnskýho klubu" a on tvůj brácha...:)Mě to zas tak nevadilo,stejně sem to ku**il,zvuk nezvuk, akorát, že by v tý situaci bylo mnohem lepší koncert na dvě minuty přerušit a najít chybu (mohla být hned na pódiu) a nebo mi aspoň talkbackem říct, že od teď hraju jenom na kombo,ať si ho přidám....myslim, že ten 50w HOT by SP uhrál...Jinak v Pekárně většinou zvuk super, třeba když tam hrajou kámoši (Trio De Janeiro), tak zvuk je konkrétní, všem nástrojům je rozumět,hlasitost akurát...tak to má být-pravda,oni jsou muzikanti na trošku jinym levelu než já:)
9.11.2007 11:08 [vasek]
Re:
Tak jsme o tom včera ještě mluvili, v podstatě problém byl v tom, že mu bylo blbý přerušovat koncert a hledat chybu v monentě, kdy koncert byl dobře rozjetej. Samozřejmě jsem mu řekl, že je to blbost, ale v tu chvíli to prostě nějak nezvládl. Jinak talkback tam nemáme :-)
9.11.2007 15:16 [paax]
Re:
co bylo dříve, nahovno znějící kapely, nebo lemplové zvukaři?
9.11.2007 15:40 [fbm]
Re:
urcite ty super kapely, protoze na zacatku jeste zadni zvukari nebyli :)
9.11.2007 16:07 [paax]
Re:
nejspíš
[0..35 / 35] Strana:  1 | Všechny | Poslední