Diskuse
Diskuse o hudebních stylech, kapelách, hudebních nástrojích, technice hry, aj.
Statistika: 6523 témat | 262 témat bez reakce | 217132 příspěvků | 0 příspěvků / 24 hod | přispělo 3118 uživatelů
Téma: názvy akordů ?
[carnage]
názvy akordů ? -
Hudební teorie
Na kytaru hraji už nějaký ten pátek, prostudoval jsem dokonce i pár příruček, ovšem nikde jsem nenalezl odpověď na můj dotázek. A proto se táži Vás. Tak např. vím co zmáčknout když chci vyloudit G power Akord. Bohužel vůbec nemám tušení proč tomu tak je a jakou roli hraje v tomto akordu znáčknutá třetí pozice na struně A(tón C). Též vůbec nevím jaký akord vyloudím z kytary zmáčknutím např páté pozice na stuně E a stejné pozice na struně A. Jak to funguje a proč ? Případně kde se to mám doučit děkuji moc.
názvy akordů ? -

Na kytaru hraji už nějaký ten pátek, prostudoval jsem dokonce i pár příruček, ovšem nikde jsem nenalezl odpověď na můj dotázek. A proto se táži Vás. Tak např. vím co zmáčknout když chci vyloudit G power Akord. Bohužel vůbec nemám tušení proč tomu tak je a jakou roli hraje v tomto akordu znáčknutá třetí pozice na struně A(tón C). Též vůbec nevím jaký akord vyloudím z kytary zmáčknutím např páté pozice na stuně E a stejné pozice na struně A. Jak to funguje a proč ? Případně kde se to mám doučit děkuji moc.
Seznam příspěvků:
[V.Silver]
Re:
Určitě to tady bude už stokrát propíraný, ale:
každá poloha na kytaře je nějaký tó nebo půltón - prázdná struna je nějaký tón (např. E) a ve 12 poloze je to ten stejný tón, ale o oktávu vyšší (oktáva = 8 = počet tónů v oktávě => po 8 se tóny opakují pořád dokola, tozn. máš 7 tónů: C,D,E,F,G,A,H a 5 půltónů, to jsou tóny, které jsou mezi těmito tóny: mezi C a D je to Cis, mezi D a E dis, mezi E a F žádný není, mezi F a G je to Fis, mezi G a A je to Gis, mezi A a H je Ais, no a mezi H a C opět není nic).
názorný příklad - struna E, 0. (prázdná struna) - 12. poloha: E(0), F(1), Fis(2), G(3), Gis(4), A(5), Ais(6), H(7), C(8), Cis(9), D(10), Dis(11), E(12) => to samozřejmě platí při běžném lazení, pokud se podladíš třeba o tón, celá škála se posouvá o onen tón, takže začínáš D(0) a končíš ...Cis (11), D (12)
takže když si vezmeš kytaru, po struně E následuje A, které je v 5. poloze na E (takže si tu škálu, kterou jsem nahoře vypsal, posuneš tak, aby začínala A a končila A) a můžeš si spočítat, co je v 5. poloze na A (je to D) - takhle dopočítáš cokoli kdekoli (míněno o strunách na kytaře, pro nenechavce a doslovné vykladače:))
a teď k otázce samé: akordy souvisí s tím, jaké předznamenání v té které stupnici je. Pokud chceš chytnou G-dur akord, musíš vědět, jaká předznamenání se používá v G-dur stupnici (je to jeden křížek, a to sice Fis - to znamená, že pokud chceš zahrát stupnici v G-dur, musíš F nahradit Fis a tak to analogicky jde u všeho) - u dur akordů (stupnic) se tedy používají tzv.křížky, tedy posouvání tónů o půltón nahoru (takže E -> Eis = F, F -> Fis, G -> Gis...), u moll akordů (stupnic) jsou to tzv.béčka, čili posouvání tónů o půltón dolů (E -> Es = Dis, D -> Des = Cis, C -> Ces = H...)
Prostě a jednoduše: pokud chceš zahrát akord G-dur, musíš k tomu použít správné tóny, takže kdybys chmátral po "F", neznělo by ti to :)) Na kytaře se snažíš chytnout ty tóny, které patří do tzv.kvintakordu, což u E-dur je E - Gis - H, u e-moll E - G - H => strun máš šest, z toho 1 tam je 2x (bassové a vysoké E), takže se ti některé tóny v akordu budou opakovat: u E-dur chytáš na hmatníku (nebo použiješ prázdnou strunu) E, H, Gis, E, H, E - jiný tón chytnout nemůžeš (byť by byl v E-dur stupnici), protože potom by to už nebyl kvintakord, ale některé z modifikaci (sextakord, kvartsextakord nebo septakord;)))
Re:
Určitě to tady bude už stokrát propíraný, ale:
každá poloha na kytaře je nějaký tó nebo půltón - prázdná struna je nějaký tón (např. E) a ve 12 poloze je to ten stejný tón, ale o oktávu vyšší (oktáva = 8 = počet tónů v oktávě => po 8 se tóny opakují pořád dokola, tozn. máš 7 tónů: C,D,E,F,G,A,H a 5 půltónů, to jsou tóny, které jsou mezi těmito tóny: mezi C a D je to Cis, mezi D a E dis, mezi E a F žádný není, mezi F a G je to Fis, mezi G a A je to Gis, mezi A a H je Ais, no a mezi H a C opět není nic).
názorný příklad - struna E, 0. (prázdná struna) - 12. poloha: E(0), F(1), Fis(2), G(3), Gis(4), A(5), Ais(6), H(7), C(8), Cis(9), D(10), Dis(11), E(12) => to samozřejmě platí při běžném lazení, pokud se podladíš třeba o tón, celá škála se posouvá o onen tón, takže začínáš D(0) a končíš ...Cis (11), D (12)
takže když si vezmeš kytaru, po struně E následuje A, které je v 5. poloze na E (takže si tu škálu, kterou jsem nahoře vypsal, posuneš tak, aby začínala A a končila A) a můžeš si spočítat, co je v 5. poloze na A (je to D) - takhle dopočítáš cokoli kdekoli (míněno o strunách na kytaře, pro nenechavce a doslovné vykladače:))
a teď k otázce samé: akordy souvisí s tím, jaké předznamenání v té které stupnici je. Pokud chceš chytnou G-dur akord, musíš vědět, jaká předznamenání se používá v G-dur stupnici (je to jeden křížek, a to sice Fis - to znamená, že pokud chceš zahrát stupnici v G-dur, musíš F nahradit Fis a tak to analogicky jde u všeho) - u dur akordů (stupnic) se tedy používají tzv.křížky, tedy posouvání tónů o půltón nahoru (takže E -> Eis = F, F -> Fis, G -> Gis...), u moll akordů (stupnic) jsou to tzv.béčka, čili posouvání tónů o půltón dolů (E -> Es = Dis, D -> Des = Cis, C -> Ces = H...)
Prostě a jednoduše: pokud chceš zahrát akord G-dur, musíš k tomu použít správné tóny, takže kdybys chmátral po "F", neznělo by ti to :)) Na kytaře se snažíš chytnout ty tóny, které patří do tzv.kvintakordu, což u E-dur je E - Gis - H, u e-moll E - G - H => strun máš šest, z toho 1 tam je 2x (bassové a vysoké E), takže se ti některé tóny v akordu budou opakovat: u E-dur chytáš na hmatníku (nebo použiješ prázdnou strunu) E, H, Gis, E, H, E - jiný tón chytnout nemůžeš (byť by byl v E-dur stupnici), protože potom by to už nebyl kvintakord, ale některé z modifikaci (sextakord, kvartsextakord nebo septakord;)))
[Reddog]
Re: V.Silver
To je dost nestastne vysvetleni, uz od zacatku - je nesmysl tvrdit, ze napr. cis (resp. des) je pulton. Pulton je interval - interval mezi DVEMA tony, tak jak muzes tvrdit, ze cis je pulton? Cela chromaticka stupnice ma 12 tonu - c, cis, d, dis, e, f, fis, g, gis, a, ais, h... a samozrejme to same s becky, ve vyhranenych pripadech i dvojkrizky, dvojita becka... proste, at to zapises jakkoliv, cis je ton, stejne tak jako c je ton, stejne tak jako cisis je ton atd. a samozrejme nemluvim o tonu jako o intervalu. Interval c - cis je pulton, stejne tak jako cis - je pulton, atd. a interval c - d je interval jednoho tonu, ale nemuzu rict, ze cis je pulton! Jinak receno, chromatika ma 12 tonu, intervaly mezi vsemi spolu sousedicimi jsou pultony.
Tedy, uz prvni veta je absolutni nesmysl: "každá poloha na kytaře je nějaký tón nebo půltón" - to nedava smysl, jelikoz pulton oznacuje interval a jedna poloha na kytare nemuze byt intervalem. To co je v prispevku dal na otazku odpovida jeste mene nez uvod - neni tam nic o stavbe akordu a na to predevsim byla otazka. Doporucuju hledat, uz to tu bylo mnohokrat vysvetleno.
A konec prispevku opet naprosty nesmysl - E, H, Gis, E, H, E rozhodne neni kvintakord. Kvintakord se sklada z tri tonu - intervaly prima, tercie, kvinta neboli 1,3,5, coz jsou pro kvintakord E-dur tony E, Gis, H. Zadne E, H, Gis, E, H, E tedy kvntakord neni. A dale - sextakord a kvartsextakord nejsou zadne modifikace, ale jenom obraty kvintakordu. Sextakord E-dur je H, Gis, E; a kvartsextakord potom Gis, E, H, a tak dale. Tedy porad ty same tony, jen jine poradi. Neda se tu vse ujasnit a vysvetlit, je treba hledat informace, kterych je k dispozici spousta...
Re: V.Silver
To je dost nestastne vysvetleni, uz od zacatku - je nesmysl tvrdit, ze napr. cis (resp. des) je pulton. Pulton je interval - interval mezi DVEMA tony, tak jak muzes tvrdit, ze cis je pulton? Cela chromaticka stupnice ma 12 tonu - c, cis, d, dis, e, f, fis, g, gis, a, ais, h... a samozrejme to same s becky, ve vyhranenych pripadech i dvojkrizky, dvojita becka... proste, at to zapises jakkoliv, cis je ton, stejne tak jako c je ton, stejne tak jako cisis je ton atd. a samozrejme nemluvim o tonu jako o intervalu. Interval c - cis je pulton, stejne tak jako cis - je pulton, atd. a interval c - d je interval jednoho tonu, ale nemuzu rict, ze cis je pulton! Jinak receno, chromatika ma 12 tonu, intervaly mezi vsemi spolu sousedicimi jsou pultony.
Tedy, uz prvni veta je absolutni nesmysl: "každá poloha na kytaře je nějaký tón nebo půltón" - to nedava smysl, jelikoz pulton oznacuje interval a jedna poloha na kytare nemuze byt intervalem. To co je v prispevku dal na otazku odpovida jeste mene nez uvod - neni tam nic o stavbe akordu a na to predevsim byla otazka. Doporucuju hledat, uz to tu bylo mnohokrat vysvetleno.
A konec prispevku opet naprosty nesmysl - E, H, Gis, E, H, E rozhodne neni kvintakord. Kvintakord se sklada z tri tonu - intervaly prima, tercie, kvinta neboli 1,3,5, coz jsou pro kvintakord E-dur tony E, Gis, H. Zadne E, H, Gis, E, H, E tedy kvntakord neni. A dale - sextakord a kvartsextakord nejsou zadne modifikace, ale jenom obraty kvintakordu. Sextakord E-dur je H, Gis, E; a kvartsextakord potom Gis, E, H, a tak dale. Tedy porad ty same tony, jen jine poradi. Neda se tu vse ujasnit a vysvetlit, je treba hledat informace, kterych je k dispozici spousta...
[Reddog]
Re:
Jeste mala oprava - pro akordy jako napr. uvedeny E, H, Gis, E, H, E se nekdy pouziva pojem kvintakord, ale v tomto kontextu vystihuje jen to, ze akord obsahuje primu, tercii a kvinu a zadne dalsi tony. Tedy pouziva se pro rozliseni od akordu, ktere maji vice RUZNYCH tonu nez 3. Pokud ale bereme kvintakord doslovne jako zakladni obrat akordu o 3 tonech, E, H, Gis, E, H, E pak kvintakordem neni. A protoze V.Silver navazjue obraty kvintakrdu - sextakordem a kvartsextakordem, zda se ze i kvintakord by mel byt bran doslovne.
Re:
Jeste mala oprava - pro akordy jako napr. uvedeny E, H, Gis, E, H, E se nekdy pouziva pojem kvintakord, ale v tomto kontextu vystihuje jen to, ze akord obsahuje primu, tercii a kvinu a zadne dalsi tony. Tedy pouziva se pro rozliseni od akordu, ktere maji vice RUZNYCH tonu nez 3. Pokud ale bereme kvintakord doslovne jako zakladni obrat akordu o 3 tonech, E, H, Gis, E, H, E pak kvintakordem neni. A protoze V.Silver navazjue obraty kvintakrdu - sextakordem a kvartsextakordem, zda se ze i kvintakord by mel byt bran doslovne.
[V.Silver]
Re:
Sorry, jsem klavírista, ale teorie by pro všechny nástroje měla být stejná, ne? Navíc jsem se to snažil vysvětlit co nejvíc laicky, až jsem to pojal až moc :)
Re:
Sorry, jsem klavírista, ale teorie by pro všechny nástroje měla být stejná, ne? Navíc jsem se to snažil vysvětlit co nejvíc laicky, až jsem to pojal až moc :)
[Reddog]
Re: V.Silver
Jasny :) Asi to zbytecne komplikuju, prtoze se mi zda, ze otazka byla stejne predevsim na power akordy. A to ani nejskou akordy v pravem slovasmyslu. To je jen prvni a paty stupen dane toniny, vzdy tedy prima a cista kvinta. To asi na klaviru nepouzivas, protoze to zni dobre akorat na kytare se zkreslenim :) Samozrejme se taky ruzne rozsirujou a obraci... Kamzi o tom napsal skvelejch par clanku a vsechny sou tady na instrumentu. Staci hledat.
Re: V.Silver
Jasny :) Asi to zbytecne komplikuju, prtoze se mi zda, ze otazka byla stejne predevsim na power akordy. A to ani nejskou akordy v pravem slovasmyslu. To je jen prvni a paty stupen dane toniny, vzdy tedy prima a cista kvinta. To asi na klaviru nepouzivas, protoze to zni dobre akorat na kytare se zkreslenim :) Samozrejme se taky ruzne rozsirujou a obraci... Kamzi o tom napsal skvelejch par clanku a vsechny sou tady na instrumentu. Staci hledat.
[V.Silver]
Re: Reddog
Používám, jako doprovod v levé ruce, pokud pravou hraju zbytek akordu, to je běžná praxe :) Hrát to samotný... no, mohl bych pak říct, že jsem upravil klavírní výkony Slipknot :))
Jinak já takhle nikdy neslyšel o "power" akordech, já to znám jako "rockový" dvojhmat :))
Re: Reddog
Používám, jako doprovod v levé ruce, pokud pravou hraju zbytek akordu, to je běžná praxe :) Hrát to samotný... no, mohl bych pak říct, že jsem upravil klavírní výkony Slipknot :))
Jinak já takhle nikdy neslyšel o "power" akordech, já to znám jako "rockový" dvojhmat :))
[holkoun]
Re: v.silver, reddog
tak ted jste carnagovi ukazali kolik toho mate nastudovano:-) ale ja osobne nic o tom nevedet tak se z vasich prispevku asi osypu:-))
ja bych zacal od picy(ctete anglicky):-) napr. ze ton C (3 prazec struny A) v G5 (alias G power akordu, tedy drzeni na 3a 5. prazci) rozhodne neni:-) ze ten patri (pri stejnem tvaru hmatu) do F5 (tedy kilo drzeny na 1. a 3. prazci)...takze, ze je karnáž lehce zmaten:-))
Re: v.silver, reddog
tak ted jste carnagovi ukazali kolik toho mate nastudovano:-) ale ja osobne nic o tom nevedet tak se z vasich prispevku asi osypu:-))
ja bych zacal od picy(ctete anglicky):-) napr. ze ton C (3 prazec struny A) v G5 (alias G power akordu, tedy drzeni na 3a 5. prazci) rozhodne neni:-) ze ten patri (pri stejnem tvaru hmatu) do F5 (tedy kilo drzeny na 1. a 3. prazci)...takze, ze je karnáž lehce zmaten:-))
[carnage]
Re:
mno díky za vysvětlení, ovšem není úplně dokonalé :). O tom jak se tóny dělí tj. jasné ovšem jak tedy pojmenuji akord např. jak jsem uvedl pátý pražec na E a pátý na A. zmáčknutý najednou ? existuje někde popsané názvosloví bo jak ho mám odvodit ?
Re:
mno díky za vysvětlení, ovšem není úplně dokonalé :). O tom jak se tóny dělí tj. jasné ovšem jak tedy pojmenuji akord např. jak jsem uvedl pátý pražec na E a pátý na A. zmáčknutý najednou ? existuje někde popsané názvosloví bo jak ho mám odvodit ?
[Stanner]
Re: carnage
To neni akord.. Akord musi mit nejmene tri tony. Muze to byt napr. kvinta a prima z akordu D. Takze se to muzes hrat do toho Decka. V podstate je to obrat power akordu.. Pro orientaci cely power chord D v teto pozici jde zahrat takto: E:5, A:5, D:7, (G:7) ... nevim, jestli se to tady uz neresilo.. Nechce se mne to procitat :).
Re: carnage
To neni akord.. Akord musi mit nejmene tri tony. Muze to byt napr. kvinta a prima z akordu D. Takze se to muzes hrat do toho Decka. V podstate je to obrat power akordu.. Pro orientaci cely power chord D v teto pozici jde zahrat takto: E:5, A:5, D:7, (G:7) ... nevim, jestli se to tady uz neresilo.. Nechce se mne to procitat :).
[Stanner]
Re: carnage
Musis se naucit, jaky 'tvar' maji ruzne intervaly po hmatniku. Zkus v nejakym vyhledavaci zadat 'intervaly po hmatniku'. A jak se skladaji akordy (napr. power akord je prima a k tomu kvinta.. tyto tony mohou byt zdvojene, takze pridas ten stejny, akorat o oktavu vys nebo niz)
Re: carnage
Musis se naucit, jaky 'tvar' maji ruzne intervaly po hmatniku. Zkus v nejakym vyhledavaci zadat 'intervaly po hmatniku'. A jak se skladaji akordy (napr. power akord je prima a k tomu kvinta.. tyto tony mohou byt zdvojene, takze pridas ten stejny, akorat o oktavu vys nebo niz)