Diskuse
Diskuse o hudebních stylech, kapelách, hudebních nástrojích, technice hry, aj.
Statistika: 6523 témat | 262 témat bez reakce | 217132 příspěvků | 0 příspěvků / 24 hod | přispělo 3118 uživatelů
Téma: Šesti-tónové stupnice
[Crazy Vojta]
Šesti-tónové stupnice -
Hudební teorie
Mám takovej zajímavej dotaz. Je mi jasné, jaké vztahy fungují v např. C dur. Vím, kde je dominanta, subdominanta atd, ale nevím si rady, jak takto zpracovat třeba stupnici s šesti tóny. Např. bluesovou. Napíšu si tu stupnici a nad každým tónem postavím kvintakord. Když mám tóny C Dis F Fis G Ais, kde je dominanta a další stupně ? Co když budu mít písničku v této stupnici, mám se řídit normální C dur, nebo se i doprovod odvíjí od té bluesové ? Předem děkuji za odpověď, zatim zdar !
Šesti-tónové stupnice -

Mám takovej zajímavej dotaz. Je mi jasné, jaké vztahy fungují v např. C dur. Vím, kde je dominanta, subdominanta atd, ale nevím si rady, jak takto zpracovat třeba stupnici s šesti tóny. Např. bluesovou. Napíšu si tu stupnici a nad každým tónem postavím kvintakord. Když mám tóny C Dis F Fis G Ais, kde je dominanta a další stupně ? Co když budu mít písničku v této stupnici, mám se řídit normální C dur, nebo se i doprovod odvíjí od té bluesové ? Předem děkuji za odpověď, zatim zdar !
Seznam příspěvků:
[Kamzi]
Re: Crazy Vojta
Ahoj, to je teda fakt zapeklité. Základní bluesová stupnice dává jen málo akordů v terciovém systému. V klíči C to jsou: Cmi, Cmi7, Cmi5-, Cmi5- 7, D#mi, D#, (F4sus, F4sus 7 - nejsou terciové) a F#5-. Jediný durový stupeň je D#. Asi proto vznikly různé varianty, které přidávají další tóny (viz stupnice). Ale přesto ani do třetí variace nenapasuješ klasickou bluesovou kadenci (v klíči A: |A7|A7|A7|A7|D7|D7|A7|A7|E7|D7|A7|A7| - chybí h pro E7). Čert aby se v tom vyznal.
Jestli je tady nějaký vystudovaný teoretik, tak ať nám to, prosím, vysvětlí. Předem dík.
Já to vidím tak, že základní bluesová je vlastně mollová pentatonika doplněna jedním tónem a ta vychází z mollových modů diatoniky - a na těch bych to stavěl.
Re: Crazy Vojta
Ahoj, to je teda fakt zapeklité. Základní bluesová stupnice dává jen málo akordů v terciovém systému. V klíči C to jsou: Cmi, Cmi7, Cmi5-, Cmi5- 7, D#mi, D#, (F4sus, F4sus 7 - nejsou terciové) a F#5-. Jediný durový stupeň je D#. Asi proto vznikly různé varianty, které přidávají další tóny (viz stupnice). Ale přesto ani do třetí variace nenapasuješ klasickou bluesovou kadenci (v klíči A: |A7|A7|A7|A7|D7|D7|A7|A7|E7|D7|A7|A7| - chybí h pro E7). Čert aby se v tom vyznal.
Jestli je tady nějaký vystudovaný teoretik, tak ať nám to, prosím, vysvětlí. Předem dík.
Já to vidím tak, že základní bluesová je vlastně mollová pentatonika doplněna jedním tónem a ta vychází z mollových modů diatoniky - a na těch bych to stavěl.
[Kamzi]
Re: Addendum
A očekávám, že se tady teď ozve nějaký šťoural a napíše: Vykašlete se na teorii a řiďte se citem.
Re: Addendum
A očekávám, že se tady teď ozve nějaký šťoural a napíše: Vykašlete se na teorii a řiďte se citem.
[pitris]
Re:
Já si myslím, že kouzlo bluesové stupnice (ale i jiných) spočívá v tom, že obsahuje i tóny, které rozvíjí právě znějící akord a vzniká tak napětí mezi tóny v akordu a v melodii. Např. když do C7 hraješ bluesovou stupnici C, která obsahuje mollovou tercii Es. Klasický harmonický schema blues je 4 takty tónika, 2 takty subdominanta, 2 takty tónika, 1 takt dominanta, 1 takt subdominanta a 2 takty tónika a tyto hatmonické funkce jsou v podstatě odvozené z diatoniky, až na to, že všude můžeš použít septakord s malou septimou. Tzn. např. do C blues :
C7, C7, C7, C7, F7, F7, C7, C7, G7, F7, C7, C7. To jsou základní harmonické funkce i pro bluesovou stupnici. Když ti zní akord C7 (C, E, G, Bb) a hraješ bluesovou stupnici C, Eb, F, Gb, G, Bb použiješ z akordu jenom tóny C, G a Bb naopak tóny Eb, F a Gb jsou ve stupnici navíc a vytváří to charakteristický bluesový napětí. Hlavně tón Eb, který popírá durový charakter akordu v doprovodu. U subdominanty F7 (F, A, C, Eb) máš ve stupnici zastoupeny tóny F, C a Eb a navíc hraješ akorát Gb a G. Nejhorší je to u dominanty G7 (G, H, D, F), kde máš ve stupnici zastoupeny jenom tóny G a F a v tomto místě harmonie není bluesová stupnice v akordovém doprovodu příliš podpořena. Vzhledem k celému charakteru harmonie to ale je únosný a v pohodě s bluesovou stupnicí vystačíš přes všechny tyto harmonické funkce.
Re:
Já si myslím, že kouzlo bluesové stupnice (ale i jiných) spočívá v tom, že obsahuje i tóny, které rozvíjí právě znějící akord a vzniká tak napětí mezi tóny v akordu a v melodii. Např. když do C7 hraješ bluesovou stupnici C, která obsahuje mollovou tercii Es. Klasický harmonický schema blues je 4 takty tónika, 2 takty subdominanta, 2 takty tónika, 1 takt dominanta, 1 takt subdominanta a 2 takty tónika a tyto hatmonické funkce jsou v podstatě odvozené z diatoniky, až na to, že všude můžeš použít septakord s malou septimou. Tzn. např. do C blues :
C7, C7, C7, C7, F7, F7, C7, C7, G7, F7, C7, C7. To jsou základní harmonické funkce i pro bluesovou stupnici. Když ti zní akord C7 (C, E, G, Bb) a hraješ bluesovou stupnici C, Eb, F, Gb, G, Bb použiješ z akordu jenom tóny C, G a Bb naopak tóny Eb, F a Gb jsou ve stupnici navíc a vytváří to charakteristický bluesový napětí. Hlavně tón Eb, který popírá durový charakter akordu v doprovodu. U subdominanty F7 (F, A, C, Eb) máš ve stupnici zastoupeny tóny F, C a Eb a navíc hraješ akorát Gb a G. Nejhorší je to u dominanty G7 (G, H, D, F), kde máš ve stupnici zastoupeny jenom tóny G a F a v tomto místě harmonie není bluesová stupnice v akordovém doprovodu příliš podpořena. Vzhledem k celému charakteru harmonie to ale je únosný a v pohodě s bluesovou stupnicí vystačíš přes všechny tyto harmonické funkce.
[Crazy Vojta]
Re: Thank you
Dík moc !
Máte pravdu, je to dost složitý. Podle vašich rad to jde zpracovat teoreticky, ale v takovéto situaci je asi fakt lepší řídit se citem. Dokud budu mít sluch a cit, tak ho budu používat, až budu hluchej (což bude s mým aparátem asi brzy), tak se začnu učit teorii. Pár lidí mi zase tvrdí, že C blues se harmonizuje přidáním Es dur - taky řešení, ale mnohem jednoduší je zapojit uši. Thank.
Re: Thank you
Dík moc !
Máte pravdu, je to dost složitý. Podle vašich rad to jde zpracovat teoreticky, ale v takovéto situaci je asi fakt lepší řídit se citem. Dokud budu mít sluch a cit, tak ho budu používat, až budu hluchej (což bude s mým aparátem asi brzy), tak se začnu učit teorii. Pár lidí mi zase tvrdí, že C blues se harmonizuje přidáním Es dur - taky řešení, ale mnohem jednoduší je zapojit uši. Thank.
[vasek]
Re: Bluesmani
Ja mam na to takovou jednoduchou metodu. Kdyz je blues napr v Cdur, hraju solo v Cmoll apod.
Re: Bluesmani
Ja mam na to takovou jednoduchou metodu. Kdyz je blues napr v Cdur, hraju solo v Cmoll apod.
[rosa]
Re: blůzy
Zdravím vás, jsem tady nový a rád bych se přidal do vaší diskuse ohledně teorie v blues. Zkoušet nějak teoreticky zdůvodňovat klasické blues, ještě ke všemu hrané samými dominantními akordy, je dost zapeklité. Taková jednoduchá schémata se podle mě opravdu lépe zpracovávají sluchem, než nějak teoreticky. Zkrátka tam sedí bluesová stupnice (od pentatoniky až po alelujatoniku), což je časem prověřeno a už to tak asi navždy bude. Trošku jiná situace je v jazzovějších schématech, kdy se dá skutečně improvizovat na každý akord v jiné stupnici (ale tam je docela běžné to, že se na takt střídají dva i více akordů a tak by to byl trošku sebevražedný přístup). tam se sice hodně vybírá z církevních a jiných módů, ale do bluesových stupnic se dá vždycky vrátit...
Re: blůzy
Zdravím vás, jsem tady nový a rád bych se přidal do vaší diskuse ohledně teorie v blues. Zkoušet nějak teoreticky zdůvodňovat klasické blues, ještě ke všemu hrané samými dominantními akordy, je dost zapeklité. Taková jednoduchá schémata se podle mě opravdu lépe zpracovávají sluchem, než nějak teoreticky. Zkrátka tam sedí bluesová stupnice (od pentatoniky až po alelujatoniku), což je časem prověřeno a už to tak asi navždy bude. Trošku jiná situace je v jazzovějších schématech, kdy se dá skutečně improvizovat na každý akord v jiné stupnici (ale tam je docela běžné to, že se na takt střídají dva i více akordů a tak by to byl trošku sebevražedný přístup). tam se sice hodně vybírá z církevních a jiných módů, ale do bluesových stupnic se dá vždycky vrátit...
[holkoun]
Re: blues
no pokud moje vysvetleni pomuze, tak prispeju svoji troskou do mlyna.... znam borce co by to zduvodnili jinym zpusobem treba po terciovejch krocich, ale ja to chapu takhle:
Mam-li hrat blues a mam danou stupnici C dur - tak pokud chci "bluesove" solovat tak hraju A moll a jeji odvozeniny - pro tenhle pripad je idealni bud mollova pentatonika od A nebo sesti nebo 7 tonova bluesova stupnice... ta 6ti tonova ma stavbu 1 3b 4 5b 5 7b - tedy pro A moll (tedy C dur) je to A C D Es E G (mollova pentatonika nema 5b, tedy v tohle pripade Es)a kadenci (tedy tonika, subdominanta a dominanta) jsou A D E.
takze co se tyce toho prvniho dotazu.. tak bych pouzil kadenci C moll.
mozna se najde nakej stoura, ale myslim ze moje vysvetleni je logicky... i kdyz v tomhle pozdnim odpoledni jsem moh napsat peknej blabol:-)))
Re: blues
no pokud moje vysvetleni pomuze, tak prispeju svoji troskou do mlyna.... znam borce co by to zduvodnili jinym zpusobem treba po terciovejch krocich, ale ja to chapu takhle:
Mam-li hrat blues a mam danou stupnici C dur - tak pokud chci "bluesove" solovat tak hraju A moll a jeji odvozeniny - pro tenhle pripad je idealni bud mollova pentatonika od A nebo sesti nebo 7 tonova bluesova stupnice... ta 6ti tonova ma stavbu 1 3b 4 5b 5 7b - tedy pro A moll (tedy C dur) je to A C D Es E G (mollova pentatonika nema 5b, tedy v tohle pripade Es)a kadenci (tedy tonika, subdominanta a dominanta) jsou A D E.
takze co se tyce toho prvniho dotazu.. tak bych pouzil kadenci C moll.
mozna se najde nakej stoura, ale myslim ze moje vysvetleni je logicky... i kdyz v tomhle pozdnim odpoledni jsem moh napsat peknej blabol:-)))
[PaK]
Re: vojta
čau vojto,jak je ve Vimperku? nejlepší je řídit se citem a sluchem.nebo se zeptej v hudebce
Re: vojta
čau vojto,jak je ve Vimperku? nejlepší je řídit se citem a sluchem.nebo se zeptej v hudebce
[jmm]
Re:
Kua lidi ja vam tu vubec nerozumim;))) no pockam si deset let a podivu se do tehle diskuze znova a pak si s vama mozna popovidam;)))
Re:
Kua lidi ja vam tu vubec nerozumim;))) no pockam si deset let a podivu se do tehle diskuze znova a pak si s vama mozna popovidam;)))
[caesar]
Re:
muze mi nekdo vysvetlit, jak mam pochopit nasledujici rozpis. Nikde nejsou cisla prazcu. Pozice jedna mi prijde ze by se mela hrat na od 3 prazce, ale to mi nevychazi. Pozici 2 bych zas zacal od pateho prazce, ale zde je to jako od 3....?
http://gosk.com/scales/blues-scale-for-guitar.php
Re:
muze mi nekdo vysvetlit, jak mam pochopit nasledujici rozpis. Nikde nejsou cisla prazcu. Pozice jedna mi prijde ze by se mela hrat na od 3 prazce, ale to mi nevychazi. Pozici 2 bych zas zacal od pateho prazce, ale zde je to jako od 3....?
http://gosk.com/scales/blues-scale-for-guitar.php
[kremator]
Re: caesar
To je prosté. Pozici na hmatníku určíš podle základního tónu, to je ten ve čtverečku. Ty polohy na sebe navazují tak, že "horní" sloupec pozice 1 je zároveň "dolní" sloupec pozice 2...jednoduše řečeno.
Re: caesar
To je prosté. Pozici na hmatníku určíš podle základního tónu, to je ten ve čtverečku. Ty polohy na sebe navazují tak, že "horní" sloupec pozice 1 je zároveň "dolní" sloupec pozice 2...jednoduše řečeno.
[caesar]
Re:
no jednoduse to receno je, ale ja sem asi ultramagor. Protoze ctverecek vidim, ale to u nej neni.
Posledni veta je na me uz opravdu moc :)
Re:
no jednoduse to receno je, ale ja sem asi ultramagor. Protoze ctverecek vidim, ale to u nej neni.
Posledni veta je na me uz opravdu moc :)
[caesar]
Re:
jo tak druhou vetu uz jsem pochopil (musel jsem se na to jit napit). Ale ted jen upresnit. Z jakeho pole mam zacit 1 pozici? Tim uz si odvodim vse ostatni...Mam recht, kdyz reknu, ze zacina z G (tedy 3 pole)?
Re:
jo tak druhou vetu uz jsem pochopil (musel jsem se na to jit napit). Ale ted jen upresnit. Z jakeho pole mam zacit 1 pozici? Tim uz si odvodim vse ostatni...Mam recht, kdyz reknu, ze zacina z G (tedy 3 pole)?
[kremator]
Re: caesar
Čtvereček vidíš? Když chceš hrát stupnici od A, tak musí být čvereček na hmatníku tam, kde je nota A. Čili v případě první polohy je čvereček na pátém pražci obou strun E (a ještě někde mezi). Všimni si, že čtvereček na hlubokém E je v první poloze tedy na pátém pražci - ve druhé poloze je čtvereček ale také na pátém pražci. Taky se podívej na ty figury - první poloha zprava je stejná jako druhá zleva, atd. A pátá poloha zprava vypadá jako první zleva. Jasné?
Re: caesar
Čtvereček vidíš? Když chceš hrát stupnici od A, tak musí být čvereček na hmatníku tam, kde je nota A. Čili v případě první polohy je čvereček na pátém pražci obou strun E (a ještě někde mezi). Všimni si, že čtvereček na hlubokém E je v první poloze tedy na pátém pražci - ve druhé poloze je čtvereček ale také na pátém pražci. Taky se podívej na ty figury - první poloha zprava je stejná jako druhá zleva, atd. A pátá poloha zprava vypadá jako první zleva. Jasné?