Články
Silové akordy VI.- Kategorie: AkordyPřidáním oktávy lze dosáhnout zajímavého vyznění silových akordů.
|
Úvod
Princip přidávání oktávy byl již zmíněn v článku Silové akordy II - Obraty a obměny silového akordu. Možností jak s oktávama pracovat je však více a zaslouží si malé shrnutí. Vyzkoušejte si následující ukázky akordů. Šetřete však se zkreslením ať se jejich tóny neslévají.
Nejpoužívanější je už dříve uvedené obohacení základního prstokladu silového akordu.
Díky své ostrosti však stojí za pozornost i jen samotná oktáva.
Oktáva
S využitím otevřených strun je hraní oktáv jednoduché. Získáme tak ale jen oktávy tónů E, A, d, g, h.
Pro ostatní tóny naleznete oktávu podle následující notace.
Pro tóny na strunách E a A leží jejich oktáva o 2 struny níže a o 2 polohy blíže ke kobylce, pro tóny na strunách d a g taktéž o 2 struny níže, avšak o 3 polohy blíže ke kobylce.
Prstoklad hmatníkové ruky musí utlumit nehranou strunu mezi hranými tóny. Pro základní tón je nejvhodnější použít ukazovák a jeho bříškem tlumit strunu pod ním. Oktávu je možné držet prsteníkem nebo malíkem.
Oktáva v silovém akordu
Kromě příkladů přidání oktávy uvedených v první notaci jsou i další možnosti. Následující akordy využívají oktávu kvinty základního tónu.
Opět je nutné utlumit nehranou strunu. Pro prstoklad použijte prsty ukazovák (základní tón), prostředník nebo prsteník (kvinta, bříškem tlumte otevřenou strunu) a malík (oktáva kvinty).
Otevřené struny dávají pro akordy E5, A5 a D5 možnost využít obě oktávy (základního tónu i jeho kvinty).
Pro ostatní akordy lze využít obměnu (viz 3. takt první notace)
Durový a mollový dvojzvuk s oktávou
Zvukově zajímavé je přidání oktávy k durovému nebo mollový dvojzvuku.
První takt obsahuje durové hmaty pro různé struny, ve druhém taktu jsou zapsány verze mollové. Základní tón je ten nejnižší a podle něj jednoduše naleznete polohy pro ostatní obdobné akordy.
Následující zápis ukazuje alternativu využívající oktávu příslušné tercie základního tónu.
Prstoklady si jistě každý najde sám. Jen je třeba pamatovat na správné tlumení nehrané struny.
Zmenšené a zvětšené akordy s oktávou
Poslední notace znázorňují možnosti rozšiřování zmenšených (1. řádek) a zvětšených (2. řádek) akordů pomocí oktáv. Prstoklady v posledním taktu jsou trošku krkolomné, nicméně ve vyšších polohách použitelné.