Články

Články týkající se hudební teorie, hudebních nástrojů a hry na ně
Statistika: 240 článků |  17 autorů
Jarda Smrčka : analogové efekty na zakázku

Jarda Smrčka : analogové efekty na zakázku

27.5.2005 - Kategorie: Efekty
Jarda Smrčka se dlouhou dobu zabývá výrobou analogových efektů, mnohdy se soustředí na vintage modely a jednou z jeho oblíbených krabic je Tubescreamer. Své poznatky o efektech, praxi a teorii při výrobě publikoval např. v časopisu Muzikus a i já jsem si sním vyměnil několik zajímavých mailů, jejichž obsah stojí za přečtení.

Infernal : jaké stompboxy vyrábíš?


Krabice které zatím vyrábím na zakázku, tedy ne seriově (neživím se tím), jsou:

  • 1) Overdrive True bypasS 808 True bypass overdrive - obdoba legendárního "TS 808ä" navíc se dvěma módy limitačních diod (symetrický a asymetrický) s původním originál. japonským chipem JRC 4558D!
  • 2) Compressor - dual mode - true bypass True bypass compressor - obdoba legendárních Ross Comp + Dyna v jedné krabici.
  • 3) Pro*Dist Vintage True bypass distortion - obdoba legendárního Vintage Ratuä navíc se třemi módy limitačních diod.
  • 4) Fuzztone 60´s T rue bypass germaniový fuzz - obdoba Fuzz Face či Fulltone ´69 germaniových fuzzů se speciálně vybíranými původními Ge tranzistory.

Plánuji ještě přidat do nabídky jeden či dva analogové chorusy a další typ kompresoru.

Občas dělám "jednokusově" i něco speciálního, dle přání "prominentních" zákazníků. Teď jsem dělal kamarádovi "true bypass lištu" s pěti true bypass spínači za sebou na ovládání továrních krabiček, tak aby je bylo možno spínat každou zvlášť stylem true bypass. Celé jsem to "zadrátovával" do velkého pedalboardu i s dalšími pěti krabicemi, které jsem upravoval na true bypass spínání přímo v nich. K tomu všemu sekci stabilizovaných, "integrovaných" zdrojů. Sice pakárna, ale výsledek docela fajn.

Proč se vlastně této činnosti věnuješ?


Výroba krabiček mě neživí a je to paradoxně pro mne spíše otázka prestiže a vnitřního přesvědčení. Začalo to tak že jsem hrával na celolampové, zkreslené zesilovače typu Gain-Master Heavy styl. Asi po dvaceti letech tohoto "snažení" jsem se rozhodl, že mne to už nebaví a posunul jsem si laťku výš tím, že jsem si koupil Stratocaster se singly a opustil svět humbuckingů s pákou. Půl roku jsem tajně brečel do polštáře s žalem, že ačkoliv jsem byl dosud považován za dobrého kytaristu, Stratocaster se singly odhalil, že vlastně z muzikálního hlediska asi nic moc zvláštního na čistý zvuk neumím. Moje trápení pokračovalo "nutnou" výměnou Mesa Boogie za Super Lead "čistý" Marshall. Pochopil jsem v tu chvíli, že bez krabic nemám šanci se obejít, i když Marshall vytavím tak, "až stříká krev z uší". A tak začala další strastiplná cesta hledání ideálních kytarových krabic. Protože jsem muzikant, který několik let jako študovaný elektronik stavěl na kšeft lampové zesáky a poté z utržených peněz vybudoval a dalších několik let provozoval nahrávací studio (Studio Poličná), došel jsem k poznání, že drtivá většina kytarových efektů je "nabita kompromisy" pramenícími z byznysu sériové výroby. Utratil jsem spousty peněz za "tovární" efekty a posléze je s velkými ztrátami obratem prodával. Postupem času to vedlo k mému totálnímu nasrání na všechny "zaplacené recenze" v časopisech, kterými jsem se přes svou pragmatičnost a znalost oboru přeci jen nechal občas zmást. Závěrem bylo radikální rozhodnutí, že si musím pomoci z této situace sám, ať to stojí co to stojí! Hodin na internetu stovky. Telefonátů taky stovky. Dopisování s celým světem. (Japonsko, Austrálie, Amerika, Švédsko atd.....) Prototypů efektů nepočítaně a naježděných kilometrů po prodejnách se součástkami ani nemluvě.

To vše z nasrání, že si to udělám bez kompromisů a ne tak, jak to nabízí "seriový byznys".


Dnes už jsem tak daleko (bez chlubení), že poznám nuance v ročnících a s0riích různých chipů používaných v kytarových efektech a vím, které jsou dobré a které stojí za hovno. Dokonce detektivním způsobem obvolávám celou republiku a ze starých vyřazených japonských strojů z osmdesátých let získávám "jako zlatokop" za neúměrně vysoké ceny a mnohé ponižování se ty pravé věci co si dobrý zvuk žádá a které už nejsou opravdu v celém světě k sehnání. Často zkousnu i pocit, že mne leckde považují za šílence. Výsledkem je to, že i přítel Japonec z Tokia, který se zabývá velmi vyčerpávající a zřejmě zatím nejdetailnější analýzou věhlasného Tubescreameru TS9/808, mi skládá poklony, že ve svých "výzkumech" neopustil určité konvenční hranice a to, kde jsem došel se svými "výzkumy" já považuje za unikátní a pozoruhodné. Ale dost chlubení.


 


Overdrive True bypass 808 hand made
 

Tubescreamer

 

  • V Overdrive True BypasS 808 je zásadně použit původní (od r. 1989 již nevyráběný) chip JRC 4558D lesklý se čtýřčíselným!!! výrobním kódem. To má rozhodující vliv na nezaměnitelný charakter tónu. V nových reedicích bývají použity jeho různé náhrady - TA7.. RC4... nebo v lepším případě nová východoasijská (ne japonská!) replika se stejným názvem JRC 4558D ovšem obsahující uvnitř "modernizovaný" zvukově jiný chip. Tento nový JRC4558D je specifický matnou povrchovou úpravou s pětimístným výrobním kódem, a je zvukově "jinde" - subjektivně o cca 20% oproti původnímu historickému (lesklému) japonskému originálu. Obecně je zvuk všech dnes používaných "náhradních" obvodů méně čitelný, nevýrazný ve středech, více "usípaný a rozbředlý" oproti japonskému originálnímu JRC 4558D.
     
  • Provedení Overdrive True bypasS 808 je s nášlapným mechanickým spínačem pro funkci True-Bypass. Toto je výborné jak pro profesionální použití v řetězci více krabic, tak i pro zvuk samotného efektu. Spínačem True-Bypass jsou nahrazeny J-Fet tranzistory v signálové cestě, přes které musí v "seriově vyráběných" krabicích signál procházet a dochází tak k jeho nevhodným změnám. Tyto změny signálu vlivem polovodičového spínání bohužel platí pro zapnutý i vypnutý efekt. Naopak spínání pomocí mechanického True-Bypass spínače je výrobně sice mnohem náročnější a dražší, ale jde nesporně o naprosto profesionální variantu z hlediska nejpřísnějších požadavků na zachování kvality jak "efektovaného tak i neefektovaného"zvuku.
     
  • V Overdrive True bypasS 808 jsou použity speciální uhlíkové odpory, které jsou dnes kvůli zvuku osazovány do High End audio aplikací, a do špičkových "vintage" efektových krabic.
     
  • Kondenzátory (mimo napájecí zdroj) jsou ; použity foliové (větší a několikanásobně dražší) - žádné "elektrolyty", což má také zásadní vliv na zdravý, přirozený charakter tónu.
     
  • Overdrive True bypasS 808 je doplněn přepínačem diod pro symetrickou/nesymetrickou limitaci. Original TS 9/808 má jen dvoudiodovou symetrickou limitaci. Tón je kultivovaný, ale poněkud unifikovaný. Boss ale ve svých krabicích např. OD-1, SD-1 používá třídiodovou, nesymetrickou limitaci - tón je hlasitější, zkreslení má jiný, méně unifikovaný charakter. Tyto dvě pozice dávají kytaristovi volně na výběr, nakolik chce zvýraznit individuální práci rukou nebo naopak usměrnit tón do jednotného kultivovanějšího výrazu.
     
  • Efekt není stavěn seriově, pouze na zakázku, takže dodací termín je dle telefonické dohody. Důležité komponenty jsou dováženy ze zahraničí. Pouze tak je možno dosáhnout kvality souměřitelné s kvalitou výrobků nejšpičkovějších a "hand made" amerických a jiných světových výrobců, jejichž efekty se pohybují ve dvakrát až třikrát vyšší cenové hladině a proto k nám nejsou tyto produkty dováženy žádným ze "zavedených" dovozců.

Pro*Dist Vintage

  • Provedení Pro*Dist Vintage je s nášlapným mechanickým spínačem pro funkci True-Bypass. Toto je výborné jak pro profesionální použití v řetězci více krabic, tak i pro zvuk samotného efektu. True Bypass má zásadní vliv na "poctivý" zvuk pro zapnutý, i vypnutý efekt.
     
  • V Pro*Dist Vintage jsou použity speciální uhlíkové odpory, které jsou dnes kvůli zvuku osazovány do High End audio aplikací, a do špičkových "vintage" efektových krabic.
     
  • Kondenzátory v signálové cestě jsou použity foliové (větší a několikanásobně dražší) - žádné "elektrolyty", což má také zásadní vliv na zdravý, přirozený charakter tónu.
     
  • Pro*Dist Vintage je doplněn přepínačem diod pro simulaci tří rozdílných charakterů zkreslení. První pozice odpovídá Vintage Ratu. Druhá pozice využívající kombinaci Si a LED diod je zvukovou mutací Vintage a Turbo Ratu, se zachovanými dobrými vlastnostmi Vintage verze. Třetí pozice aktivuje limitační obvod s kombinací jedné křemíkové a dvou Ge diod. Podobné nesymetrické zapojení používaly kdysi první "MXR Distortion+". Tyto tři pozice dávají kytaristovi volně na výběr zvolit si různá procenta distortion prokreslení. Zároveň se mění barva a síla zkresleného signálu, tudíž je možno dle různých typů aparatur najít optimální zvukové řešení.
     
  • Efekt není stavěn seriově, pouze na zakázku, takže dodací termín je dle telefonické dohody. Důležité komponenty jsou dováženy ze zahraničí. Pouze tak je možno dosáhnout kvality souměřitelné s kvalitou výrobků nejšpičkovějších a "hand made" amerických a jiných světových výrobců, jejichž efekty se pohybují ve dvakrát až třikrát vyšší cenové hladině a proto k nám nejsou tyto produkty dováženy žádným ze "zavedených" dovozců.

     

Fuzztone 60´s
 


Fuzztone  

  • Zásadní věcí pro Fuzztone 60´s je, že je osazen dvěma speciálně vybíranými "historickými" germaniovými tranzistory AC 128. Jejich nákup je realizován v zahraničí. Specializovaná německá firma se zabývá prodejem vyměřených dvojic AC 128 pro obvody Fuzz Face. Z většího množství vyměřených nakoupených dvojic se musí vybrat "použitelná ideální dvojice" dalšími poslechovými testy (dobře hraje asi tak každá pátá až sedmá). Obvody Fuzz s germaniovými tranzistory představují skupinu zcela speciálních zkreslovačů a ne každý kytarista je schopen je používat a zdaleka "ne všechno" se z dnešního pohledu na ně dá zahrát. Jde o záležitost pro znalce, kteří "ví do čeho jdou". Historický Vintage zkreslovač Fuzz Face (používal jej Jimi Hendrix) byl modifikován přidáním dalších dvou "knoflíků" a oproti původnímu originálu tak byl více "přizpůsoben" dnešním požadavkům kytaristů hrajících na Stratocaster. Provedení Fuzztone 60´s je s nášlapným mechanickým spínačem pro funkci True-Bypass. Toto je výborné jak pro profesionální použití v řetězci více krabic, tak i pro zvuk samotného efektu. True-Bypass má zásadní vliv na "poctivý" zvuk pro zapnutý, i vypnutý efekt.
     
  • Ve Fuzztone 60´s jsou použity speciální uhlíkové odpory, které jsou dnes kvůli zvuku osazovány do High End audio aplikací, a do špičkových "vintage" efektových krabic.
     
  • Kondenzátory v signálové cestě jsou použity foliové (větší a několikanásobně dražší) - žádné "elektrolyty", což má také zásadní vliv na zdravý, přirozený charakter tónu.
     
  • Efekt není stavěn seriově, pouze na zakázku, takže dodací termín je dle telefonické dohody. Důležité komponenty jsou dováženy ze zahraničí. Pouze tak je možno dosáhnout kvality souměřitelné s kvalitou výrobků nejšpičkovějších a "hand made" amerických a jiných světových výrobců, jejichž efekty se pohybují ve dvakrát až třikrát vyšší cenové hladině a proto k nám nejsou tyto produkty dováženy žádným ze "zavedených" dovozců.

Custom pedalboard
 

 pedalboard


Pro podrobnější vysvětlení doporučuji svůj článek o kytarovém zkreslení v časopisu Muzikus - č.8 /srpen 2003.


 

Infernal
Diskuse k článku