Články
Akustická kytara od FBM- Kategorie: Galerie čtenářůZadání tentokrát znělo na akustickou kytaru, která bude zvukově perfektně sedět do kapely, tzn.
nedunivé basy, výrazné středy, a nevýrazné výšky (dle mých zkušeností u takové kytary jsou cinkající
výšky jedině na závadu).
|
horní deska : smrk
zadní + luby : mahagon
krk : mahagon
hmatník : palisandr
binging : wenge
snímač : Shadow SH 091
povrchová úprava : matný lak
Je to vlastně vzor starých kytar Martin, které mají zdánlivě nevýrazný
(suchý) zvuk, který se ale dokonale pojí s ostatními nástroji, např. v bluegrassu (basa, mandolína
atd.)…doporučuji Muzikus 12/04 a 1/05 s testy akustických kytar se zvukovými ukázkami).
Dlouho jsem nejprve s p.Machem diskutovali o konstrukci, materiálech vhodných k dosažení tohoto
cíle. (referenční ukázky - http://www.indiesrec.cz/Album.asp?ID=11 - to je přibližně moje představa
o tom jak má taková kytara hrát). Tato přípravná fáze trvala několik měsíců, přičemž se v průběhu
změnilo varianta žebrování ozvučné desky z původně plánovaného A-stylu (Ovation) na běžnější X-styl.
Jasné bylo akorát to, že horní deska musí být hodně silná (aby vydržela můj dynamický styl hry a
nedocházelo k „zahlušování“ a všemožnému drnčení kytary, což naprosto nesnáším :). Původně měla být
použita cedrová horní deska, ale nakonec shodou okolností mu zrovna přišel špičkový smrk, takže se
nakonec použila ozvučná deska smrková.
Postupný zrod takové kytary ukazují následující obrázky.
Kytara bude přesně sloužit svému účelu (jak ukázaly studiové experimenty), postupně se rozehrává
(přibývají hlavně výšky), zvukové těžiště je ale ve středech jak bylo požadováno. Zvuk je
kultivovaně-syrový, správný mix ušlechtilého a zároveň divokého projevu. Je velice detailní (jsou
slyšet sebemenší rozdíly v postavení prstů, síle úderu), což je na jednu stranu nevýhodné (všechny
chyby jsou slyšet jak prase, neodpustí naprosto nic :), ale zase čím víc se do ní dostane, tím víc
to tato kytara vrací ve zvuku. Snese i „hrubší“ zacházení bez otravných pazvuků.
Snímání je provedeno jednoduchým piezo snímačem v kobylce, s mírně nestandardním provedením (pokus o
co nejmenší zásahy do kytary) V kytaře není žádný preamp, baterie nebo ekvalizér, ale pouze výstupní
jack a jeden poťák na hlasitost (to spíš kvůli operativnosti na pódiu), napájení je zajištěno „po
šňůře“ ze speciálního handmade rackového preampu, který tak slouží jako napájení, ekvalizér s
přeladitelnými středy, direct box a preamp. (zbývá už jenom doplnit vypínač fantomového napájení, a
bude to dokonale univerzální přístroj) Studiové testy ukázaly, že ho bude možné využít nejen na
koncertech, ale i pro studiové nahrávání (výborně se jeho zvuk pojí se zvukem sejmutým mikrofonem a
dodává mu některé frekvence, které zajistí lepší prosazení kytary v rachotu kapely).
Závěrem bych ještě doporučil plastové pouzdra Godin FortCase (to není reklama, já jsem s ním pouze
velice spokojen :) …na běžné fungování (tím nemyslím třeba letadla, ale tam vám často nepomůže ani
bytelný kufr) v pohodě stačí a jsou opravdu ultralehké.
Zvukové ukázky :
- Mikrofon Rode NT2
- Linka přes preamp VH Relief
- Mikrofon + linka
- Mikrofony Bluemic Baby Bottle přes preamp TLA Ivory, 2 x AKG C 451 (zdroj)
Doplnění s odstupem času :
Nakonec se ukázalo, že u akustické kytary do kapely výšky zase tak moc nevadí, důležité ale je, aby kytara měla dost středů.