Články
Základní bluesové licky 2- Kategorie: KytaraDalší díl vluesových licků, tentokráte s Albertem Kingem, Chuckem Berrym, Satrianim, Joe Bonamassaou a Stevie Ray Vaughanem
|
Albert King
Pravděpodobně nejlépe rozpoznatelná a nejčastěji přebíraná linka
Alberta Kinga.
Na světě snad není rockový nebo bluesový kytarista, který by se tomuto postupu v
nějaké formě při hraní vyhnul.
Největším problémem, na které můžeme při přehrávání narazit, je nutnost jedním
prstem zahrát stejný pražec na dvou strunách pod sebou a následně změnit polohu
naší ruky tak, abychom mohli skončit dobrým vibrátem.
Johnny be Good od Chucka Berryho
Variace na začátek slavného Johnny be Good od Chucka Berryho.
Obsahuje mollovou i durovou tercii, double stops a spoustu slidů.
Perfektně bude fungovat přes rock´n´rollové podklady, ale při troše snahy se v
ní dá najít spousta materiálu vhodného pro jakoukoliv odnož blues nebo rocku.
Zde bych věnoval hodně pozornosti pravé ruce, kde bych všechny double stops
vyhrál jen údery směrem dolů s rukou blíže kobylce.
Stevie Ray Vaughan
Stevie Ray Vaughan byl výarzně ovlivněn všemi třemi
kytaristy, o kterých jsme se výše zmínili.
Nejvíce ovšem Albertem Kingem a z jeho stylu vychází i tento Stevieho
lick.
Zde je potřeba dávat hodně pozor na přesné vytahování, tlumení nežádoucích strun
a dostatečně důrazný příklep na tenkém e.
Ke klasické mollové pentatonice nám tu také přibude sedmý pražec na e, tón
H což je ve vztahu k A velká nona (nebo velká sekunda).
Joe Satriani
Přestože Joe Satriani u většiny lidí nebývá zrovna první volbou, při
vyjmenovávání vlivných bluesových kytaristů, i v tomto ohledu se od něj máme
všichni co učit.
Výhoda tohoto Satrianiho postupu je hlavně v možnostech kombinace s dalšími
frázemi a snadnou „zacyklovatelností“.
Joe Bonamassa
Jelikož jsme se už posunuli k současnějšímu hraní, nemůžeme
opomenout ani pravděpodobně největší hvězdu moderní bluesové kytary a to Joea
Bonamassu.
Vzhledem k jeho zalíbení ve velké škále různých stylů a technice kytaristů jako
je Al DiMeola nebo Eric Johnson jsou jeho postupy plné alternate
pickingu velmi vhodné na oživovení těch standartnějších/starších licků.
V tomto konkrétním případě chvilkové půlónové vytáhnutí na čtrnáctém pražci
ubírá část agrese produkované rychlou trsátkovou hrou a evokuje styl často
spojovaný s Ericem Johnsonem, ze kterého Bonamassa hodně čerpá.