Články
Základní bluesové licky 1- Kategorie: KytaraDobrá zásoba kvalitních bluesových licků je něco, co by si měl budovat každý
rockový a (pochopitelně) bluesový kytarista. Stejně tak ovšem tyto postupy mohou
příjemně ozvláštnit i hraní jazz a fusion hráčů a obecně jakéhokoliv muzikanta.
V tomto dvoudílném článku se pokusíme projít deset, které reprezentují ty
opravdu praktické a vždy je vztáhneme ke kytaristovi, z jehož stylu hry
vycházejí.
|
zvuková ukázka
Tento příklad je charakteristický pro B.B.Kinga. Používá jak durovou, tak molovou tercii a pohybuje se v B.B.ho oblíbené pentatonické pozici. Licky tohoto typu jsou velmi dobře použitelné přes pomalejší 12/8 blues stejně jako rychlejší shuffle nebo rovnější rockový feel. Šíře možností jejich viužití je podmíněna jejich dobrou tvarovatelností, převážně rytmickou.
Př2
Zvuková ukázka
Opět stejná pozice na hmatníků, opět B.B.King a další jeho trademark se zakončením na vysokém A a slidem do prázdna. Tento lick je lepší nezačínat na dobu, ale lehce jej „předrazit“, tak jak je to zde zapsané v notaci.
Př3
Zvuková ukázka
Další z B.B.ho specialit je vytahování kvinty (v tomto případě E) o mollovou
tercii na malou septimu. Tento konkrétního lick můžeme rytmicky tvarovat podle
libost a předvším podle kontextu, ve kterém hrajeme.
Př4
Styl dalšího z bluesových „Kingů“ Alberta Kinga je výrazně odlišný od všech
třech předchozích příkladů. Toto je jeden z licků, který je neustále slyšet u
kytaristů ovlivněných právě jeho hrou jako Gary Moore nebo Stevie Ray Vaughan.
Přestože je tu poměrně silný důraz na mollovou tercii, tato linka bude fungovat
jak přes blues využívající dominatní i mollové tonality.
Př5
Zvuková ukázka
Albert King rád zůstává právě v tomto místě v pentatonické stupnici a vymýšlí
variace na pár těch samých tónů. Nejdůležitější je tyto licky zahrát s
přesvědčením. Jelikož tónový materiál je neustále stejný, variace a energie musí
přijít z dynamiky a rytmických variací.
I když je určitě důležité se tyto základní fragmenty bluesové hry technicky
naučit, ještě důležitější je porozumět timingu a feelingu s jakým je zahrát.
Proto doporučuji především oba výše zmíněné Kingy naposlouchat a nakoukat
alespoň na YouTube.