Články

Články týkající se hudební teorie, hudebních nástrojů a hry na ně
Statistika: 240 článků |  17 autorů
Základní bluesové licky 1

Základní bluesové licky 1

27.1.2013 - Kategorie: Kytara
Dobrá zásoba kvalitních bluesových licků je něco, co by si měl budovat každý rockový a (pochopitelně) bluesový kytarista. Stejně tak ovšem tyto postupy mohou příjemně ozvláštnit i hraní jazz a fusion hráčů a obecně jakéhokoliv muzikanta. V tomto dvoudílném článku se pokusíme projít deset, které reprezentují ty opravdu praktické a vždy je vztáhneme ke kytaristovi, z jehož stylu hry vycházejí.
Př1

zvuková ukázka


Tento příklad je charakteristický pro B.B.Kinga. Používá jak durovou, tak molovou tercii a pohybuje se v B.B.ho oblíbené pentatonické pozici. Licky tohoto typu jsou velmi dobře použitelné přes pomalejší 12/8 blues stejně jako rychlejší shuffle nebo rovnější rockový feel. Šíře možností jejich viužití je podmíněna jejich dobrou tvarovatelností, převážně rytmickou.

Př2


Zvuková ukázka

Opět stejná pozice na hmatníků, opět B.B.King a další jeho trademark se zakončením na vysokém A a slidem do prázdna. Tento lick je lepší nezačínat na dobu, ale lehce jej „předrazit“, tak jak je to zde zapsané v notaci.

Př3

Zvuková ukázka

Další z B.B.ho specialit je vytahování kvinty (v tomto případě E) o mollovou tercii na malou septimu. Tento konkrétního lick můžeme rytmicky tvarovat podle libost a předvším podle kontextu, ve kterém hrajeme.

Př4

Zvuková ukázka


Styl dalšího z bluesových „Kingů“ Alberta Kinga je výrazně odlišný od všech třech předchozích příkladů. Toto je jeden z licků, který je neustále slyšet u kytaristů ovlivněných právě jeho hrou jako Gary Moore nebo Stevie Ray Vaughan. Přestože je tu poměrně silný důraz na mollovou tercii, tato linka bude fungovat jak přes blues využívající dominatní i mollové tonality.


Př5



Zvuková ukázka

Albert King rád zůstává právě v tomto místě v pentatonické stupnici a vymýšlí variace na pár těch samých tónů. Nejdůležitější je tyto licky zahrát s přesvědčením. Jelikož tónový materiál je neustále stejný, variace a energie musí přijít z dynamiky a rytmických variací.

I když je určitě důležité se tyto základní fragmenty bluesové hry technicky naučit, ještě důležitější je porozumět timingu a feelingu s jakým je zahrát. Proto doporučuji především oba výše zmíněné Kingy naposlouchat a nakoukat alespoň na YouTube.

Jiří Novotný
Diskuse k článku