Články
Využívání tappingu v pentatonických stupnicích- Kategorie: KytaraZákladní pentatonické stupnice jsou úžasným materiálem k improvizaci a kompozici
jak v rocku, blues a country, tak v jazzu.
|
Zvlášť u rockových kytaristů ovšem
mohou po čase působit repetitivním dojmem a svojí uniformitou a nekonfliktností,
díky nimž jsou tak široce použitelné, nám pomohou zabřednout do nudného
pidlikání.
Z takovéto rutiny můžeme najít dvě cesty. Buď začneme studovat jiný harmonický
materiál (nové stupnice a arpeggia), anebo se pokusíme tuto již nám známou
tónovou řadu uchopit novým způsobem a kreativně využít jejich možností a
omezení.
Dnes se tedy podíváme jen na pár příkladů užití tappingu v Mollové pentatonické
stupnici.
Pokusíme se oprostit od tapování ve stylu Eddieho Van Halena, využívajícího rozklady akordů a jednostrunné kejkle a pokusíme se posunout více do vod zvuku moderních klávesových či saxofonových sól. K tomuto bude standardní Mollová Pentatonická Stupnice svým menším počtem tónů a kvartovo-kvintovým charakterem velmi vhodná.
Zvuk, který tímto získáme, bude ovšem velmi použitelný především v rockovém
kontextu.
Všechny příklady si předvedeme v Emoll
V tomto prvním příkladu používáme tři noty na strunu, kdy první dvě jsou zahrané
pouze levou rukou a třetí přiklepneme pravačkou. Toto je poněkud základní běh,
díky kterému se můžeme přiblížit rychlosti hráčů právě na klávesové nástroje a
saxofon.
Do zajímavější situace se dostaneme, když levačkou začneme vyhrávat tři tóny na strunu a poté přidáme tapované tóny pravačkou.
A nakonec přidáme i přeskakování strun. Čím rychleji toto zahrajeme, tím líp to bude znít.