Články

Články týkající se hudební teorie, hudebních nástrojů a hry na ně
Statistika: 240 článků |  17 autorů
Fulltone CLYDE Deluxe Wah, Modtone Vintage Wah a BBE wah

Fulltone CLYDE Deluxe Wah, Modtone Vintage Wah a BBE wah

10.12.2010 - Kategorie: Efekty
Dost bylo Crybaby, kvákadlo umí vyrobit nejen Dunlop :-)

Fulltone CLYDE Deluxe Wah, Modtone Vintage Wah a BBE wah
Dost bylo Crybaby, kvákadlo umí vyrobit nejen Dunlop :-)

Na český trh se v poslední době začíná dostávat spousta zajímavých výrobků. Mezi kvákadly dlouho ovládal tuhle oblast Dunlop, který nabízí snad dvě desítky kvákadel v různých variantách a signature modelech (Dimebag Darrel, Zakk Wylde, Kirk Hammet,...). Ale rozhodně to není jediná firma, která se vývojem wahů zabývá. Díky Audioteku se mi doma sešla tři zajímavá kvákadla : Fulltone CLYDE Deluxe Wah, Modtone Vintage Wah a BBE wah. Každé kvákadlo je koncipováno trošku jinak, takže tento článek je spíše informační, než jakkoli srovnávací, protože srovnávat se tyto výrobky z několika důvodů moc nedají.

Modtone Vintage Wah

Modtone wah je pro mně takový příklad "juniorského" kvákadla. Tím mám na mysli jeho koncepci a cenu. Jde totiž o to, že právě tento vintage wah, patří mezi ta nejlevnější kvákadla. Sehnat se totiž dá za nějakých 1700 Kč (v době psaní článku, Audiotek.cz), což opravdu není moc. Cenově mu konkuruce pouze VOX Wah Wah V 845 nebo CryBaby Original GCB 95 (když teda nepočítám Behringera, případně Wholenote,...). Za tuhle cenu samozřejmě dostáváme kvákadlo s minimální výbavou, takže wah opravdu nemá nic navíc. Je umístěn ve stejném šasi jako konkurenční produkty (Vox, Dunlop, BBE), takže jeho konstrukce je totožná jako u podobných produktů, design je vskutku drasticky praktický (černá barva, nic víc). Drobňoučkou vychytávku, která by ani nestála za řeč, kdyby jí ostatní efekty měly, je indikační dioda. Tu některá kvákadla celkem nelogicky nemají, takže tohle je rozhodně plus. 

Wah obsahuje true bypass a co se týče zvuku, propagační materiály mluví o "vintage zvuku šedesátých let". Upřímně řečeno, takového zvuku chtějí dosáhnout vlastně všichni výrobci a také se jim často chlubí. Posoudit jestli takto kvákadla opravdu hrají je ovšem zapeklitá věc, protože rozdíly mezi samotnými kvákadly sice jsou, ale nejsou nijak markantní a srovnání s nějakou nahrávkou ze šedesátých let, která tak či tak byla upravena ve studiu, je celkem sporadické. Také kombinace daného kvákadla s určitým typem kytary a modelem zesilovače hraje nezanedbatelnou roli.

Když jsem tedy dělal nějaké zvukové testy mezi těmito třemi kvákadly, tak jediná zvuková vlastnost, kterou jsem si vztáhnul právě k Modtone wahu,  byla jakási větší ostrost při kvákání. Asi nejvíc se toto projevovalo při hraní přes mírně nakopnutý  lampový zesilovač. Prokváknutí totiž znělo drzeji, možná ječivěji, trošku jakoby s nádechem "skleněného tónu". Mně se to osobně velmi líbilo. Řekl bych, že zvuk kvákadla je jinak svým způsoben standardní, pokud neuslyšíte dvě podobná kvákadla vedle sebe, těžko budete hledat rozdíly.

K doplnění informací ještě uvedu, že Modtone má v sobě cívku Halo (tedy nikoli Fasel jako třeba Dunlop). Více o cívkách se dozvíte na www.electronicorange.cz např. toto :

...okolo cívek v kvákadlech se toho napsalo a nadiskutovalo habaděj a obklopuje je určitá forma vyšší magie. Co se ví je, že vintage modely disponovaly hrnkovými cívkami "Hallo" s indukčností okolo 500mH. Tato hodnota ale zdaleka není jedinou charakteristickou hodnotou cívky jenže ty ostatní se podceňují nebo špatně měří a kdo má dneska doma originál hrnku Hallo ten tyto informace buď nezná nebo si je nechává pro sebe. V nejstarších modelech kvákadel (vytráběných v Itálii - to jsou nejžádanější modely mezi vintážisty) bylo lze najít mimo hrnků i cívky toroidní. Později se přešlo na typ "Fasel", který měl stále ještě dobrou reputaci. V současnosti vyrábí kopie hrnkových cívek "Hallo" několik soukromých výrobců a cena za kus je od 20-50$. Červený Fasel se sežene snadno a levně a hraje velmi dobře.

BBE Wah

BBE vyrábí spoustu hudebních efektů (velmi známý je třeba Sonic Maximizer). Kromě rackových jednotek a různých stompboxů najdeme v portfoliu BBE taktéž jedno kvákadlo. BBE vsadila pouze na jediný výrobek z této kategorii, žádný další (třeba nějak dál vytuněný) kousek zde nenalezneme.

Design je opět celkem střídmý, ale přesto díky kombinaci černé barvy a chromované "šlapky" působí kvákadlo příjemným, možná i luxusním dojmem. Konstrukčně zde nenajdeme nic nového, opět stejné šasi, stejný odlitek, stejná šlapka, stějně umístěné jacky, stejný přístup k baterii atd. atd. Změna oproti těm "nejobyčejnějším" kvákadlům je v existenci potenciometru (harmony ovladač), jenž je umístěn na boku kvákadla, a kterým lze ovládat "Q", tedy jakousi ostrost kvákadla. Pokud otáčíte knoflíkem plynule, je to spíše takové fine-tuning nastavování, tedy spíš jen drobounká úprava zvuku efektu. Jak se zvuk mění poznáte nejlíp, když přejdete z jedné krajní polohy do opačné. V takovém případě je znát, co vlastně Harmony ovladač způsobuje a musím souhlasit s tím, že jím jde celková ostrost kvákání opravdu upravit od decentně znějícího kváknutí směrek k drzejšímu. V mém ideálním světě by takový ovladač mohla mít všechna kvákadla povinně :-)

K věcem, kterých si na první ani na druhý pohled nejde všimnout, ale firma je ve svých materiálech zdůrazňuje je speciální potenciometr s přirozeným průběhem kváknutí, upravená Halo cívka a ruční montáž všech komponentů. Cenově spadá kvákadlo do vyšší třídy, což je svým způsobem pochopitelné, pokud budeme mít na mysli například zmíněnou ruční montáž.

Fulltone CLYDE Deluxe Wah

Postupně jsme se dostali až k Fulltone Deluxe wahu, na kterém, aniž byste jej jakkoli dále zkoumali, vás určitě nejdříve zaujme cena, která se tentokráte vyšplhala na celkem neuvěřitelných 7800 Kč, což je až čtyřnásobek těch nejlevnějších kvákadel. Je nutné si ale uvědomit jednu věc - tady se už budeme bavit opravdu o boutique efektu. To jsou efekty různých custom výrobců, vyráběné v malých počtech s pečlivým výběrem součástek a samozřejmě poctivou konstrukcí a spolehlivým provedením. Představitel této značky, Michael Fuller, však svým efektům a kvákadlům dal ještě další rozměr. Nejen, že vybírá ty nejlepší součástky, ale protože mu řada bežně dostupných komponent vůbec nevyhovovala, nebál se vývoje svých vlastních komponent a v kvákadle tak najdeme ručně vinutou cívku, vlastní potenciometr Fulltone-1 (s dvojitě stíněnou dráhou z uhlíkového kompozitu a rozšířenou životností z nějakých desetitisíců otáček na 500 000) a také vlastním 3PDT spínačem.

Celé šasi vypadá opravdu vintage a pan Fuller sám v propagačním letáku píše, že se chtěl vydat i v tomto směru jinou cestou, než téměř všichni ostatní výrobci. Kromě onoho vintage vzhledu je zde evidentní jiná konstrukce ukotvení samotného nášlapného pedálu, který je zajištěn maticemi po stranách. Mimochodem i tato změna by měla poskytovat určitou výhodu a to konkrétně fakt, že si kvákadlo stále drží stejnou tuhost při sešlapávání.

Jako jiné boutique efekty i tento wah má některá omezení pramenící z custom kontrukce a to v našem případě nutnost odšroubovat spodní kryt kvákadla při výměně baterie. Nakonec to ale zas až takový problém není, a když už se díváte na střeva efektu, můžete si do nich rovnou hrábnout a to tak, že Fuller pro vás zde nachystal jeden trimr, kterým lze zvuk kvákadla doladit podle vašeho gusta. To vše za předpokladu, že dva ovladače umístěné na boku efektu jsou vám málo. Tyto ovladače ve tvaru kuřecích hlav jsou totiž vlastně i rozdílem oproti standardní verzi kvákadla (Fulltone CLYDE Standard Wah - recenze na Instrumentu již zveřejněna). Kromě  ovladačů zde ještě najdeme indikační diodu, kterou jsem na standardní verzi postrádal.

Ovládače Gain a Rezonance představují v kvákadle opravdovou "přidanou" hodnotu. Relativně jednoduchá úprava totiž posunuje možnosti kvákadla zase o kousek dál. Konkrétně pomocí "Gain Controlu"  lze ovlivnit to, jak moc je zvuk nakopnutý. Nejedná se o nějaký plnohodnotný overdrive zabudovaný v kvákadle, ale zcela jednoznačně cítíte, jak  při vyšším gainu chytá zvuk větší drive, zatímco při vytočení kuřecí hlavy na minimum, má zvuk velmi čistý charakter. Tohle jemné nakopávání se ideálně hodí k lampovému aparátu, který už nějaký rozpraskaný zvuk produkuje. Tahle ho kvákadlo ještě trošku více nabudí a výsledek je výraznější, odvázanější, rockovější. Pokud kvákate s nějakou distrotion ktabičkou nebo higain aparátem a od počátku jste zkreslením nešetřili, není už tato funkce tolik užitečná, i když pořád v rámci možnosti svůj úkol plní. Menší míra gainu se mi naopak osvědčila, když jsem "vykvakával" nějaké čisté tóny, nebo celé akordy, kde jsem chtěl opravdu slyšet prokváknutí, ale pouze na maximálně čistém zvuku.

Samozřejmě nemohu opomenout ovladač Rezonance. Ten pracuje se samotným zněním prokváknutí a nabízí tři režimy (imho jasně dané polohy jsou třeba pro mně i trošku víc inspirativní, než když můžete nějakým knoflíkem měnit určitou vlastnost plynule). Jedná se o varianty Wacked (oldschool colorsound wah), Jimi (Vox clyde McCoy - Jimi, Eric Clapton) a Shaft (70tá léta, funk). Rozdíl mezi těmito variantami můžete krásně slyšet, když je pozice šlapky kvákadfla "na patě". Právě tady je barva zvuku rozdílná, zatímco v poloze "špička dole" už je zvuk stejný. Osobně se mi z těchto variant líbil právě Wacked zvuk, u kterého začínáte kvákat z relativně hluboké basové polohy a samotné kváknutí působí celkem dlouze. Je takové natažené a jeví se mi jako barevnější, bohatější. Ani ostatní polohy nejsou k zahození, ale oproti Wacked zvuku znějí decentněji.

Závěr

Cílem tohoto článku srovnání jednotlivých kvákadel, protože asni o srovnatelné produkty nejedná. Modtone je jednoduché kvákadlo, které plní pouze svoji základní funkci. Plní ji dobře a prodává se za velmmi přijatelnou cenu. Zvukově si v souvislosti sním vybavím určitou sklovitou přímes zvuku, drzost, ječivost. BBE je o řád výše, díky ruční kompletaci, zajímavějším součáskám. Zvukově poskytuje posctivý standard, rozšířený o možnosti úpravy zvuku pomocí ovladače Harmony. Poslední wah je specifický hned v mnoha ohledech, především custom konstrukcí a custom součástkami přímo od Fullera. Zvukově je na jedné strane decentní, na druhé straně ve Wacked režimu zase hodně specifické a bohaté. Možnost nastavení gainu je dalším velmi užitečným výrazovým prostředkem pro kytariostu.

Všechny tato kvákadla k nám dováží firma Audiotek, která efekty k testu rovněž zapůjčila.
Testováno na aparátech Hot Soloist, Roland Cube80, Blackstar BH15H, kabelech Gotham (Audiopro), Bayger switch, ...

Jiří Polášek
Diskuse k článku