Články

Články týkající se hudební teorie, hudebních nástrojů a hry na ně
Statistika: 240 článků |  17 autorů
recenze : Hardwire TL-2 : Poctivý kousek kovu

recenze : Hardwire TL-2 : Poctivý kousek kovu

16.10.2010 - Kategorie: Efekty
Digitech již delší dobu produkuje nejen digitální podlahové procesory, ale také „klasické“ kytarové krabičky. Jejich nejpropracovanější řada už ale ani primárně nenese logo Digitechu, ale název Hardwire. Přesto se jedná o stále stejného výrobce, jak se můžete přesvědčit třeba na spodním štítku krabičky.

Hardwire

Celou řadu Hardwire spojuje několik specifikací, Především se jedná o řemeslně velmi dobře zpracované efekty. Dokonce si troufnu říct, že jsou to nejlíp zpracované efekty, které jsem měl v ruce (ale o tom o kus dále). Vlastností celé série Hardwire je také několik vychytávek. V prvé řadě je to aplikace True Bypassu. To je věc, kterou požadují po efektech téměř všichni kytaristi, ale  většina výrobců realizuje vypínání efektů přes operační zesilovač, takže přemostění efektu v době jeho neaktivity není dosaženo a efekt kytaristovi užírá signál dál, i když se tváří jako vypnutý. Tohle série efektů Hardwire napravuje. Mezi další praktické vychytávky patří protiskluzová podložka, kterou ocení třeba příznivci pedalboardů. Pro orientaci na pedalboardu slouží také svítivá nálepka - ta vám pomůže rychle najít místo, kam máte šlápnout pro aktivaci nebo deaktivaci efektu. Poslední praktickou drobností je Stomplock, což není nic jiného než krytka, která při koncertu zabraňuje poškození potenciometrů, nebo také znemožmí nechtěné otáčení těchto knoflíků. (Ibanez měl pro tento účel vymyšleny "zamačkávací" knoflíky)

Provedení

Pro TL-2 byla vybrána kombinace černé barvy a lesklých kovových součástek, což je velmi příjemná záležitost. Jedná se o pedálek tovární kontrukce. Šasi je tudíž pěkně provedený odlitek narozdíl od boutique efektů, jejichž šasi je vetšinou ze strohého ohýbaného plechu. Na horní straně dominuje krabičce našlapná plocha s logem Hardwire, drouhou půlku efektu si zabrala čtveřice knoflíků, z nichž dva jsou souosé - takže dohromady pracujeme se šesti potenciometry. Jejich krytky jsou velmi precizně provedené a jsou kovové, čili další drobnost, která má zabránit jakémukoli poškození. Oba krajní knoflíky (Level, Gain) mají příjemně tuhý chod a když jimi otáčíme, cítíme, že kladou malinký odpor a v jejich dráze lze po hmatu vnímat malé "zoubky". Tohle pomáhá velmi jemně si vyladit oba parametry.
Pod knoflíky nalezneme páčkový mini přepínač "Tight / Loose" a jasně zářící modrou diodu.

Samozřejmě nechybí jacky pro vstup a výstup rozmístěné klasicky po stranách. Napájecí jack je na horní hraně efektu, který lze ale rovněž "krmit" 9V baterkou. Ta se umísťuje podobně jako u efektů Boss pod samotnou "šlapku". Stačí nějakým hrotem uvolnit válečky, které zajišťují upevnění "šlapky" k šasi.

Zvuk

Už podle názvu je jasné, komu by měl efekt posloužit. TL-2 patří do stejné skupiny jako třeba Boss MT-2. Šestice knoflíků umožňuje dostatečným způsobem nastavit nejen zkreslení, ale i barvu zvuku přesmě podle kytaristových potřeb. Od menšího zkreslení  přes silné zkreslení až po extrémní zkreslení. Vybírat si můžete z velké škály různých barev zvuku. Zásadní roli zde hraje dvojice knoflíků Freq a Mid. Zatímco Freq pracuje ve frenkvenci 200 Hz až 5KHz, knoflík Mid umí frekvence zvýraznit (boost).

Ve výsledku tedy dostáváme klasické rockové zvuky, třešivé zvuky, pilovité zvuky, dá se nastavit zvuk který trochu víc zrní, nebo zvuk ve kterém se zahrané tóny slévají. Vyplatí se spíše nechodit do úplných extrémů, které zní na první poslech dobře, ale v kapely by se mohly ztácet. Některé zvuky trhají uši hned ze startu - právě veškerá třeštivá zkresléní. Kromě všech bizardních zkreslení nabízí efekt ale spoustu zvuků, které lze opravdu použít pro různé metalové, ale i rockové styly.

Přepínač Tight / Loose je na první pohled drobnůstka, na druhé straně ovlivňuje zvuk zásadně. Poloha Loose na stejně nastavených poťácích nabízí zvuk, kde jasně hrají prim spodky. V určité kombinaci je zvuk teda hodně zabasovaný, nehodí se zdaleka na všechno. Třeba já jsem používal ostřejší a jasnější Tight. Nicméně Loose se doporučuje k podladěným kytarám. Zkusil jsem tedy kytaru podladit - výsledek se dostavil, ale ne úplně automaticky. I při podladěné kytaře může být tón hodně rozbředlý. Pak je důležité zase si pohrát s korekcemi. Nakonec se mi opravdu podařilo najít nastavení, kde jsem mohl tvrdit, že v takovém případě je Loose mód rozhodně plus, protože v Tight módu zněla kytara moc rozřepaně a neměla ten správný "djent" zvuk

Zhodnocení

Komu je efekt určen je celkem jasné. Osobně bych si ho rád pořídil, protože v dané kategorii distortionů je to momentálně jednička, jak zvukovými možnostmi, tak několika vychytávkymi co se týče příslušenství, true bypassem, řešením baterie (efekt umře najednou, až je celá baterka vyšťavená). Obrovské plus má efekt za zpracování.

 

Jiří Polášek
Diskuse k článku