Články
Behringer Echo Machine- Kategorie: EfektyBehringer Echo Machine (dále jen EM) je skladné, ale komplexní řešení pro všechny fanoušky zpožďovacích efektů. Efekt je z dílny všestranně zaměřené značky
Behringer, která již léta zásobuje trh s hudebními nástroji a technikou snadno dostupným zbožím. Podobně jako ostatní, i EM přináší velké množství zvukových možností v malém balení. Tento delay je plně digitální, nabízí ovšem simulace analogového a páskového echa.
|
Zpracování
Podlahový delay EM má charakteristickou velikost velmi podobnou efektům Boss – těm je i podobný rozmístěním ovladacích prvků. Jak je již u efektů Behringer zvykem, i tato krabička je kopií slavnějšího a dražšího efektu – v tomto případě se jedná o kopii delay Echo Park od Line6. Krabička je plastová a nabarvená na velmi vkusnou tmavou zelenou. Po sešlápnutí šlapky se pak rozsvítí výrazná modrá LED, která navíc v módu tap tempo bliká do rytmu.
Co člověka již na první pohled zaujme je dvojice jacků po každé straně pedálu – efekt disponuje možností plného stereo zapojení – jak na vstupu, tak na výstupu. Dále je nepřehlédnutelné množství ovládacích prvků na ovládacím panelu. Nachází se tam pět potenciometrů a hned dva slidery. Co tedy jednotlivé prvky ovládají?
Horní řadu tvoří potenciometry Mix (poměr původního signálu a echa), Repeats (počet opakování), Time (zpoždění) a potenciometr volby módu zpoždění. Dolní „patro“ ovládacích prvků pak obsahuje potenciometr Mod (ovládající modulaci) a dva slidery. Levý slider má tři polohy a umožňuje volbu charakteru zvuku – Tape (páskové echo se simulací typické saturace pásky), Digi (čistý digitální delay) a Analog (klasický špinavý analogový delay). Pravý slider pak zapíná a vypíná funkci „Trails“ – tedy ovlivňuje, jestli bude echo doznívat i po vypnutí efektu, či nikoliv. Podržením šlapky se dostaneme do tap tempo módu, kde si můžeme nohou naťukat rytmus delaye.
Zvuk
Možnosti zpoždění jsou opravdu široké. Zčásti se na potenciometru volí možnosti tap tempo – proto první polohy potenciometru umožňují tapování celých not, triol a osminek s tečkou. Dalším módem je SLAP, což není nic jiného, než zkratka pro tzv. slapback echo – zde je velmi krátký delay, využívaný například v country, či surf-rockové hudbě snadno dosažitelný a není třeba jej složitě hledat točením potenciometru Time – velmi praktické. Dalšími zvukovými módy jsou velmi alternativní módy SWL a SWP – SWL je zkratka pro „swell“, v tomto módu se echo postupně přimíchává k původnímu signálu, jako bychom jej ovládali samostatným volume pedálem – skvěle znějící zvuk, který dodá prostor, ale není nijak výrazný. SWP je zkratka pro „sweep“, echo zde zní jakoby bylo prohnáno přes velmi extrémní phaser . Dalším nabízeným módem je DUCKING, mód dobře známý z velkých rackových procesorů, který propouští opakování pouze pokud efekt zaregistruje, že již nehrajeme – ideální na sóla, nebije se pak delay a originální signál. Následují módy MULTI 1 a MULTI 2, kdy efekt zpožďuje jakoby dvakrát s různými časy a vytváří zajímavou rytmizaci. Předposledním módem je vychytávka pro stereo delaye typická – PING-PONG, tedy mód, při kterém se střídá echo na levém a pravém výstupu a ve stereu se jakoby přelévá sem a tam. Výčet uzavírá RVRSE, reverse delay, přehrávající echo pozpátku. Ke každému z těchto módů si můžeme samozřejmě vybrat Tape/Digi/Analog charakter zvuku a můžeme si dle libosti přimíchat velmi povedenou modulaci, od jemného chorusu až po výrazné vibrato. Tap tempo a trails samozřejmě taky fungují v každém módu. Efekt tak nabízí opravdu širokou škálu kombinací, navíc zvládá všechny klasické „triky“ jako oscilaci při vytočení REPEATS naplno, přehrávání pouze efektovaného signálu apod. Zde bych měl jednu výtku – díky velkému množství módů zpoždění může být občas obtížné přenastavování efektu během koncertu – ne vždy se člověku povede potenciometrem točit dostatečně citlivě.
Při testování efektu se ozvalo téměř nepostřehnutelné bzučení, bylo ovšem s největší pravděpodobností způsobeno adaptérem. Efekt je jinak absolutně tichý, bez jakýchkoliv šumů. Také jsem nezaznamenal jakoukoliv změnu zvuku při sepnutí efektu.
Mínusy:
- Plast
- Potřeba citlivého nastavování módu delay
Plusy:
- Stereo
- Velká škála možností
- Trails
- Tap tempo
- Pěkná modulace
Shrnutí
EM je perfektní řešení pro každého, kdo hledá velký balík zvukových možností v malé krabičce, kdo by rád do svého arzenálu zařadil
delay, ale drží ho zpátky finance, nebo prostě a jednoduše pro každého, kdo je fanda delay pedálů, jako jsem například já sám J.
Pozn.
Testováno na lampovém aparátu George Dennis Mighty Mouse a kytaře Yamaha Pacifica 302S telecaster
Efekt k recenzi zapůjčil internetový obchod Hudební Svět, efekt nakoupíte zde.