Články
Elektrická kytara FRS od firmy Fokus-H- Kategorie: KytaraO firmě Fokus-H pana Martina Švehly se na Internetu nedá nalézt příliš mnoho informací, alespoň co se týče zkušeností s těmito nástroji.
|
. Názory v příspěvcích různých diskuzí jsou přesto vesměs velice příznivé. Kytary se vyrábí údajně v Korei, ale to platí nejspíš jen pro modely z custom shopu. Výrobu levnějších kusů bych tipoval spíše na Čínu (viz. níže).
Rozhodl jsem se tedy pořídit si jednu kytaru této značky. Musím se přiznat, že k rozhodnutí přispěla i akce firmy na vybrané nástroje. Akci jsem objevil těsně před jejím koncem, ale stále bylo z čeho vybírat. Volba padla na kytaru typového označení FRS, což neznamená nic jiného, než že se jedná o kopie kytar značky PRS. Nástroj byl z původní ceny 6600Kč slevněn na velmi výhodných 2600Kč.
Objednávka
Kytaru jsem objednal přímo na stránkách distributora v neděli večer, v pondělí distributor potvrdil objednávku a hned v úterý jsem měl kytaru doma - toho času až v Košicích. Za rychlost tedy patří panu Švehlovi jen chvála.
Obsah krabice a první dojem
Kytara přepravou neutrpěla žádnou újmu a po otevření krabice okamžitě překvapil bonus ve formě kytarového pásu. Ten je standardní nylonový, s jednou velmi praktickou kapsičkou s logem, do které se dají zasunout trsátka. Paráda. Nechyběl ani imbusový klíč na seřízení výztuhy krku.
Druhý dojem
Po opadnutí prvotního nadšení ovšem na povrch začaly vycházet první nedokonalosti. Na řadě míst je vidět, že soudruzi v Číně mají velmi vysoké normy a detailům není věnována taková péče, na jakou je člověk zvyklý. Na řadě míst je vidět slití barvy, některé pražce nejsou dobře zabroušeny (některé zase přebroušeny až moc), jack na mé kytaře byl uvolněn, oktávy na kytaře nebyly seřízeny. Jeden z otvorů pro sedlo kobylky byl vyvrtán příliš velký a mezi stěnou a sedlem byl zasunut klín z dřevěné dýhy, aby se zamezilo viklání.
Nastavení
Co se týče strun, byly na kytaře dodány blíže nespecifikované převozní struny nevalné kvality pravděpodobně tloušťky 0.09. Ty byly brzy nahrazeny mými oblíbenými D'Addario EXL 110. První věcí, kterou bylo nutné seřídit, bylo nastavení kamenů kobylky tak, aby kytara ladila v oktávách. Oktávy se u kytary ladí tak, že se přesně naladí prázdná struna a kameny kobylky se musí posunout tak, aby ladila přesně i při zmáčknutí ve 12. poloze (oktáva). Kameny na této kytaře jsou ovšem z jedné strany zkosené a bylo nutno je otočit tak, aby bylo možné využít maximálního rozsahu směrem ke krku kvůli nepříliš přesně vyvrtaným otvorům kobylky. První oktáva (tj. 12. pražec) se dá naladit relativně dobře, ale na druhé oktávě (24. pražec) dochází k největším odchylkám od správného ladění (až -15 centů na E struně) pokud máme kytaru naladěnou na 0. i 12. pražci. V tomto případě je tedy 24 pražců zbytečných a nevyužitých. Stejně tak jsem narazil na problémy v ladění na jednotlivých pražcích, které je příčinou odchylky (1-3 centy). Problém by mohl částečně vyřešit kvalitní nulťák.
První zkouška s kapelou
Protože hraji hlavně na kytaru Fender Stratocaster v konfiguraci SSS, byla mahagonová kytara s dvěma humbuckery jako kontrast, logickou volbou. Kytara se chová kultivovaně a poskytuje zpěvný tón s dostatkem basů. Členové kapely se dokonce shodli, že je pro daný styl (british pop) zvukově vhodnější, než můj strat za několikanásobně vyšší cenu. Odchylky v ladění nebyly na zkoušce znatelné. Problém s laděním je ale znatelný ve studiu.
Nové snímače
Rozhodl jsem se pro výměnu továrních snímačů za Hot Rodded set od Seymour Duncan (SH-4 JB a SH-2N Jazz). Při příležitosti výměny jsem upravil i elektrické zapojení, kdy jsem tónovou clonu (kterou jsem stejně nikdy nepoužíval) nahradil přepínačem sériového a paralelního zapojení obou snímačů. Snímače posunuly kytaru ještě o dvě třídy výše. Najednou kytara ožila, zvuk dostal "šťávu" a čistotu. Né, že by původní snímače byly špatné (patří určitě k lepšímu průměru), ale špičkové snímače jsou opravdu špičkové.
Na další zkoušce si i zpěvák, kterému jsem nic neřekl, hned všiml změny zvuku a i ostatní členové kapely je spokojeni.
Verdikt
S kytarou sklízím chválu i na koncertech a když se někdo na ni zeptá, tak nechce ceně věřit. Po pár drobných úpravách jsem získal nástroj, který nezklamal ani po celé odehrané letní sezóně (festivaly). Kdybych měl za kytaru samotnou zaplatit plnou katalogovou cenu, tak bych asi váhal (přeci jen je v této kategorii velká konkurence). Získal jsem za rozumný peníz kytaru, kterou s radostí používám jako hlavní nástroj na všech koncertech.