Články
AMT California sound - americký nebo ruský higain?- Kategorie: EfektySlunná Kalifornie ve mně evokuje pocit poflakování se někde u baru a brnkání nějakých funky rytmů na kytaru. Nevím kde jsem ten pocit vzal, nicméně zvuk tohoto á.em.té.čka je někde trošku jinde... ale pořád v Americe :-) |
Firmu AMT znám celkem dost dlouho. Narazil jsem na ní mimoděk kdysi na internetu a následně i v jedné prodejně v Ostravě, přičemž se tenkrát jednalo o takový nesmělý prodej. V tuto chvíli patří distribuce AMT pod Audiotek a tím se spousta věcí zjednodušuje...
Pro představení firmy AMT doporučuji krátké, ale výstižné info,na stránkách Audioteku nebo rovnou mateřské stránky samotné firmy, kde je opravdu zajímavé číst, jak konstruktér Sergej Marichev toužil po zvuku Pink Floydů, Led Zeppelinů a podobných kapel, ale kvůli izolaci Sovětského svazu od celého zbytku světa, mu nezbývalo než „znovuobjevit kolo“ a v podstatě vynalézt samostatně efekty jako flanger, distortion apod. To vše bez kvalitních součástek, které byly na západě samozřejmostí a také bez možnosti použít jakékoli dostupné znalosti o tvorbě kytarových efektů.
Vzhled
AMT vyrábí několik sérií krabiček. California Sound patří do „Classic“´série, ve které najdeme efekty uzavřené do originálního šasi od AMT. Jedná se o zkosené krabičky, o něco menší než známé Bossácké pedály. Vnitřek je uzavřen do dvou pozohýbaných plechů modré a černé barvy. Spodní stranu efektu pokrývá protiskluzová pryž a najdeme tu také odklápěcí krytku pro vložení baterie (krytku je nutné odšroubovat). Na horní straně pak samozřejmě dominuje heavy-duty přepínač a sada čtyř knoflíků (level, low, high, drive) a je celkem jasné k čemu slouží. Krytky potenciometrů jsou z něčeho mezi plastem a gumou, takže by neměly jít jen tak rozšlápnout (kdyby na to přišlo :-) .Po bocích jsou umístěny vstup a výstup a nechybí napájecí jack pro devíti-voltový adaptér.
Zvuk
California hned po zapnutí prozrazuje, že se jedná o jasnou hi-gain krabičku. I když je knoflík Drive stažený na nulu a na zesilovači je aktivován čistý kanál, zvuk už je zkreslený. A přesto, že v tuto chvíli se jedná o nejmenší zkreslení které California umí, zdráhám se jej označit jako „Crunch“ protože již nyní to má nějaké „grády“. Po úderu do strun lze totiž slyšet neoddiskutovatelné nakreslení tónu, které se s dozníváním akordu pomalu „pročišťuje“.
V případě, že nechám zkreslení na nule a zkouším si pohrát s potenciometry Low a High, tak dostávám (logicky) celkem nepoužitelný zvuk, kterému obě části frekvenčního spektra chybí, takže zvuk zní jakoby zdálky. V tomto případě je původní signál ze zesilovače mnohem bohatší, i když bez zkreslení. Nicméně toto nastavení je nepoužitelné vlastně na většině zkreslovačů. Takže jestli chcete stahovat basy pod „12 hodin“ pak je nutné to minimálně v tomto případě dělat s mírou...
Zkusme si tedy pohrát s frekvencemi. Nulové výšky a maximální basy nejsou to pravé ořechové. Efekt produkuje zabředlý zvuk. Opačná varianta (nulové basy, výšky naplno) je už zajímavější. Zvuk je podobný overdrivům s určitou dávkou třeštivosti nesoucí se jakoby nad hlavním zvukem. Tato třeštivost je dost vysoká, ba dokonce vyšší než je schopný vyprodukovat například známý overdrive Boss SD-1.
Takže ideální nastavení je spíše v jejich pravé polovině, ale je třeba myslet na to, aby zvuk nebyl příliš „zabasovaný“.
Dejte si takém pozor na přílišné zkreslení, aby se vám tóny neslévaly. California vychází v tomto směru vstříc, protože zkreslení je možno regulovat opravdu velmi plynule. I když se jedná o higain v podstatě hned na kraji poťáku, jeho plynulým otáčením cítíme, jak „tlačíme na pilu“. Dobře to lze slyšet hlavně při palm mutingu, kde je jasně slyšet, jak moc je utlumený tón nakreslen.
Řekl bych, že California patří mezi „jedno-zvukové“ efekty. To však není žádná prohra a pro mě to znamená konkrétně tu věc, že takový efekt má pouze jeden použitelný zvuk. Ten se sice dá posunout plus/mínus do výšek či basů a tím pádem ovlivnit, nicméně věřím tomu, že většina lidí by knoflíky efektu nastavila téměř stejně.
Já osobně jsem si nakroutil hodně tlustý,mohutný a kulatý zvuk. Ten byl dobrý na beglajty, které zněly po drnknutí i při doznívání velmi rovnoměrně a také se daly dobře utnout/zatlumit když bylo potřeba. Líbily se mi i sóla, která postrádala nežádoucí příměsi (třeba přílišná třeštivost, pila apod.), takže zněly příjemně, sladce.
Svým způsobem by se možná dalo říct, že California má trošku i blízko k overdrivům a to proto, že právě ultra pilovitý zvuk jak jej známe od Boss DS-1, na tomto efektu nevykouzlíme. Na druhé straně ta „pilka“ pořád ve zvuku cítit jde, takže čistokrevný overdrive to rozhodně není, ale pro přiblížení jsem tuto skutečnost zmínit musel. Záleží také na tom, co vlastně pedálem nakopáváte.
U Bosse DS-1 jsou reakce na jiné zesilovače markantně rozdílné. Například v kombinaci s Rolandem Cube80 je to skoro neposlouchatelná pila, s lampovým Marshallem MA50 je to také pila (ale mnohem příjemnější), s BlackHeartem a Hotem pak už je to higain, ale ne tak řezavý.
Naopak California spolupracuje se všemi jmenovanými aparáty jinak. Zvuky jsou si podobnější, jako by si efekt chtěl zachovat stejnou tvář ve všech podmínkách a i tranzistorovým Rolandem zní California pěkně (a mimochodem vytváří docela podobné zkreslení jako modelingový režim „rectifier“ na Rolandovi). V kombinaci s BlackHeartem vytváří California hutný zvuk s fajn chrochtavými spodky a pěkně rozervaným zvukem. No a s Hotem Soloistem zní celkem šťavnatě.
Plus
- Zvuk
- Originální zkreslení (v porovnání s několika dalšími krabičkami)
Mínus
- Snížení dynamiky lampového zesilovače
- Omezené využití (jen pro milovníky hiGainu)
Závěr
Je celkem jasné, jak bude znít moje doporučení. Krabička sice umí pracovat ze zkreslením, ale už ze startu má zkreslení tolik, že se na ní dá hrát pouze a jen higain. Takže se bude hodit hlavně metalistům a rockerům. Raději od něj nečekejte Crunch nebo něco ještě jemnějšího. Pokud chcete přece jen nějaké menší rozervanější zkreslení, je nutné zapojit k vhodnému zesilovači, který se higainu bude trošku „bránit“ :-) Je fajn, že dobrý zvuk se dá z krabičky dostat velice rychle. Žádné dlouhé kroucení s knoflíky - po chvilce máte svůj zvuk a není třeba s ním dál laborovat. Obecně se zvuk blíží, jak už sám název říká, americkým aparátům. Vzorem byla pravděpodobně firma Mesa Boogie. V neposlední řadě je nutno poznamenat, že efekt obsahuje i simulaci reproboxu a je možné jej připojit rovnou do mixpultu (tuto skutečnost jsem netestoval). Velice příjemná je i cena efektu.
Poznámky
K testu zapůjčila firma Audiotek.
Při testech byl využit tento gear : Hot Soloist, Marshall MA50h, Roland Cube80, BlackHeasrt BH15H, Tubescreamer clon (Electronic Orange), Boss DS-1, Boss SD-1, kabely Gotham, kytary BCRich (Beast V KK, Bronze Warlock), Hohner, LeeHooker, Fokus,...