Články

Články týkající se hudební teorie, hudebních nástrojů a hry na ně
Statistika: 240 článků |  17 autorů
Electro Harmonix Big Muff

Electro Harmonix Big Muff

22.5.2010 - Kategorie: Efekty
Big Muff od firmy Electro Harmonix je legendární zkreslovadlo, jehož různé verze nás provázejí kytarovým světem už od 70. Let minulého století a je možné je najít na pedalboardech takových jmen, jakými jsou třeba David Gilmour, Carlos Santana, Jack White, John Frusciante, nebo třeba metalová stálice Korn. V této recenzi se zaměřím na jeden ze současných modelů, konkrétně základní americký Big Muff Pi.

Zpracování

Jako první člověka udeří do očí velikost krabice, do které jsou součástky uschovány. Big Muff je opravdu BIG. Na leštěné kovové krabici najdeme klasický potisk, spínač, v horní části horní desky jsou umístěny tři potenciometry – Volume, Tone a Sustain – a červená LED. Sustain by se sice dal přejmenovat na gain, ale rozhodně to není tak, že by v nejnižších polohách hrál efekt úplně čistě. Sustain kromě síly zkreslení ovládá celkovou saturaci zvuku. Ovládání je celkově velmi jednoduché a není proto problém začít hledat svůj zvuk hned po vybalení z krabice. Jackové samice jsou umístěny na čelní straně efektu, nikoliv po stranách, jak je tomu zvykem u jiných značek. Tam se také nachází konektor pro adaptér. Ten, bohužel, vyžaduje nestandardní, 3,5mm jack konektor. Naštěstí ale není sebemenší problém napájet efekt 9V baterií.

Zvuk

Je to fuzz? Je to distortion? Ani jedno, ani druhé – je to něco mezi. Efekt je stavěný na silikonové bázi a částečně se blíží zvuku silikonových fuzzů, jako třeba Fuzz Face od firmy Dunlop, zároveň je ale zvuk mohutnější a ne tak „rozbitý“, spíše ve stylu klasického distortion. Tato unikátní kombinace vytváří charakteristický valivý, špinavý zvuk, který je mezi umělci často vyhledávaný. Zajímavé zabarvení tohoto zkreslovadla se projeví hlavně při sólové hře na krkový snímač – osobně jsem nikdy neslyšel jiné zkreslovadlo, které by pak mělo takový zvuk, jaký se line z Big Muffa . A ten sustain! 
Ekvalizace je tvarovaná spíše „do véčka“, tedy se staženými středy, zvuk ale není zbytečně ubzučený a má svou sílu. Ovladačem Tone si sami navolíte, jak ostrý zvuk má být – a že se dá volit zeširoka! Potenciometry mají velmi široké pole působnosti. Osobně mě nejvíce zaujal zvuk „vše lehce za půlkou“. 
Mohl jsem při testování porovnat jak se silikonovým fuzzem Moon Face (klon Fuzz Face od mistra Hořínka pod hlavičkou Electronic Orange), tak se zkreslením Jekyll&Hyde firmy Visual Sound a Big Muff si skutečně nelze splést ani s jedním z nich. Ani na obsáhlejším pedalboardu se tedy neztratí. Navíc Muff perfektně reaguje na kombinování s dalším zkreslením, není problém si jej nějakým overdrive pedálem přikrmit, či ho bez ostychu pustit do vytaveného lampového zesilovače (tak zní vlastně i nejlépe). Bohužel má efekt i zápory - záporem pro mě osobně je to, že při stažení volume na kytaře se efekt nemá příliš šanci úplně vyčistit, stále zůstane ve zvuku přítomný lehký „crunch“. Někomu to může vadit, někdo to vyhledává – každému, co jeho jest. 

Mínusy:

  • Nestandardní koncovka adaptéru
  • Nepříliš jasná LED
  • Horší dynamika
  • Velikost krabičky

Plusy:

  • Charakteristický zvuk
  • Mohutné, silné zkreslení
  • Pevná konstrukce
  • Jednoduchost ovládání

Shrnutí

Pro někoho může být efekt příliš silný, někomu může vadit fuzzovitá valivost zvuku, mezi těmito skupinami se ale najde nemalé procento kytaristů, které tento efekt potěší svým ojedinělým projevem. Mezi tyto lidi budou jistě patřit rockeři, ať už klasičtějšího ražení, nebo moderního zaměření - zvuk Muffa je skutečně nadčasový. Také různí experimentátoři zajisté tento efekt přijmou za svůj. Electro Harmonix dělají zajímavé efekty, které mají svůj zvuk, ale dokáží promlouvat i k masám – a u tohoto efektu se to povedlo na výbornou.

Testováno na lampových aparátech Laney VC30, Vox AC30 a kytaře Yamaha 302s telecaster
K recenzi zapůjčil : Hudební svět
Honza Čapek
Diskuse k článku