Články

Články týkající se hudební teorie, hudebních nástrojů a hry na ně
Statistika: 240 článků |  17 autorů
Behringer Metal Trio TPK985 – ideální sestava kytarových efektů pro začátečníky

Behringer Metal Trio TPK985 – ideální sestava kytarových efektů pro začátečníky

28.12.2009 - Kategorie: Efekty
dyž jsem kdysi začínal hrát na elektrickou kytaru, mrzela me jedna věc. Nedostupnost efektů pro studenty. Ne že by na trhu bylo efektů málo, ale prostě jako student jsem byl rád, že jsem našetřil na elektrickou kytaru. Jako aparát už musel stačit kotoučový magnetofon, který uměl trošku „boostrovat“ .
Nakonec jsem se dopracoval i k nějaké té krabičce z bazaru – byl to Boss Heavy Metal (což teda nebyla žádná výhra :-( ). Nicméně o chorusech, flangerech apod. jsem si mohl nechat zdát.
Dnes Behringer přichází s balíčkem efektů, který bych tenkrát tolik ocenil. Tři efektové krabičky doslova za babku ! Tedy nějakých 1539 Kč (Metal Trio u Audiopro).

Těch balíčků, které Behringer nabízí je několik :

  • Metal Trio
  • Blues Rock Trio
  • Jazz Trio
  • Keyboard Trio
  • Bass Trio

Ze všech mě nejvíce zaujal první zmíněný a sice Metal Trio. I když ne všichni kytaroví začátečníci chtějí hrát metal, zrovna tenhle ten balíček se mi pro ně zdá nejuniverzálnější bez ohledu na to, jaký styl by chtěli hrát. V krabici totiž najdete tyto efekty :

  • Super Metal SM400
  • Digital Delay DD400
  • Digital Multi-FX FX600 

Zkreslovač

První krabičkou je Super Metal SM400. Jedná se o zkreslovací krabičku, bez které se kytarista prostě neobejde, dokud nevlastní nějaký pořádný aparát, což právě v začátcích bývá problém. Tahle krabička tedy zprostředkuje kytaristovi základní věc – opravdický zvuk elektrické kytary. Ačkoli se jmenuje Super Metal, nemusí se jí bát příznivci měkčích stylů, protože úroveň zkreslení se dá na krabičce stáhnout. Takže pokud zrovna nechcete metal, stačí si pohrát s knoflíkem DIST. Pohrát si však můžete i s knoflíky LOW a HIGH, které, jak správně předpokládáte ubírají nebo přidávají basy či výšky a ovlivňují tak barvu konečného zvuku. Takže o zkreslení máme postaráno ...

Zpožďovač

Digitální delay dokáže vykouzlit zajímavé dozvuky. Řekl bych, že plné využití tohoto efektu už chce trošku víc toho kytarového umu a musíte mít i představu, co vlastně pomocí tohoto efektu chcete dosáhnout. Každopádně vám však nic nebrání v experimentování. Koncepce DD400 je zhruba podobná jako například u DD-6 od BOSSu. To znamená, že jedním knoflíkem nastavujete mód. Ten v našem případě nastaví základní dobu zpoždění zvuku (200, 500, 1300 ms ve stereu nebo monu) . Přesný čas zpoždění lze pak nastavit knoflíkem TIME. Důležitý je samozřejmě i parametr FEEDBACK, kterým nastavíte dobu opakování...
Vykouzlit můžete z delay mnoho. Dozvukem dokrášlená sóla, melancholicky opakované akordy, lehce zhutnělé riffy, slévající se série tónů, dozvuky podobné reverbu.... 

 

Mulťák

Asi nejzajímavější z této trojice je Multi-FX pedál, který přináší takzvané modulační efekty. Jedná se o několik velmi známých efektů, které docela dost obohatí výrazové prostředky kytaristy. Chorus je opravdu základním kamenem v různých effect boardech. Dovede jemně rozladit zvuk kytary. Nezkreslenému zvuku dodává určitou „prostorovost“ a jednotlivé tóny či akordy jako by byly rozvlněny mořem. Phaser je mu podobný, ale evokuje spíše „žbluňkání“. Oba efekty jsou velice příjemné na poslech ... Flanger osobně používám raději v kombinaci se zkresleným zvukem (pěkně to uměl Dimebag darrelz Pantery). Vytváří dojem jako by zvuk běhal po stěnách místnosti, vzdaloval se opět přibližoval. Všechy zmíněné efekty jsou relativně hojně využívány, stejně jako delay, který je zastoupený i v této krabičky. Majitele celého metal tria si však mohou zpoždění nastavit detailněji na samostatné krabičce DD400 a tenhle kousek ušetřit pro jiné „kousky“.
Zbyly nám tedy ještě dva efekty. Tremolo vytváří efekt, jako byste kytaru vypínali a zapínali rychle za sebou a její zvuk tak nakouskovali na malé částečky. Tremolo se nepoužívá zas až tak frekventověně, ale zručný kytarista může vhodným použitím tremola obohatit celkový feeling z písně (mně se vybavuje např. jenda píseň od Dana Landy)
Pitch shifter dokáže signál rozladit více či méně a to přesně tak jak si nastavíte. Původní zvuk je jakoby podkreslen tónem elektrického piána.
Protože je zde pro kytaristu připraveno několik různých typů efektů, dva knoflíky jsou, řekněme, variabilní. Teprve podle zvoleného efektu je určena jejich funkce. U flangeru/chorusu/phaseru je to typicky rychlost a hloubka.

Závěrem

Firma Behringer ve své strategii zvolila zajímavý směr. Snaží se přilákat kytaristy především na nízké ceny svých efektů. To může být dobrá strategie, protože podle mého názoru se k zajímavým muzikantským hračkám dostane mnohem více kytaristů například z řad „chudých studentů“. Na druhé straně nízká cena je vyvážena provedením efektů. Jejich šasi jsou vyráběny z plastu a jsou tudíž oproti běžným „stompboxům“ velmi křehké. Platí to nejen o šasi, ale i o některých detailech jako je uchycení součástek, krytkách potenciometrů apod. Provedení je tedy v tomto případě přímo uměrné ceně. Osobně bych měl obavu, vzít si tyto krabičky s sebou na pódium, protože bych se opravdu bál rozšlápnutí. Naopak v dané cenové relaci jsou vhodné na domácí použití, kde toto riziko nehrozí. Co se týče samotného zvuku, nedokážu říct, že by zde bylo něco špatně a názory na různých fórech mě v tom podporují. Můžu třeba říct, že já bych si to téhle trojky vybral třeba raději UM 300 (Ultra Metal), pomocí něhož bych si zvuk nastavil ještě o ěnco konkrétněji...
Takže jednoznačné doporučení na závěr : pokud chcete hodně muziky za málo peněz a ještě nebrázdíte pódia, bežte do toho.
Samozřejmě, tohle není nic pro „hledače zvuků“. Co se týče například zkreslovače, vlastním Hudečkův Andi’s drive 99, jehož zvuk je excelentní. Nicméně mladý metalista jej asi neocení, a hlavně za dané peníze si jej nekoupí ...

Video

Kde koupit ?
Metal Trio v AudioPro.

Jiří Polášek
Diskuse k článku