Články

Články týkající se hudební teorie, hudebních nástrojů a hry na ně
Statistika: 240 článků |  17 autorů
Recenze : Hughes & Kettner : Matrix 100

Recenze : Hughes & Kettner : Matrix 100

16.3.2007 - Kategorie: Zesilovače
Matrix 100 je solid state zesilovač od německých Hughes@Kettner, který poskytuje výkon 100W, umí namodelovat čtyři kanály s rozdílným typem zvuků a nabízí několik digitálních efektů.

Koncepce

Svým návrhem Matrix 100 spadá do oblasti zesilovačů, kde třeba najdeme americké Line6 s podobnými produkty jako jsou Spider nebo Behringer se svou řadou Vampire. Zatímco Behringer vyrábí (kopíruje) produkty podle vzoru Line6, HK má svůj vlastní vývoj a přistupuje k němu svědomitě, takže zde nenajdeme žádnou slepou podobnost právě s výrobky v této kategorii.

Vzhled

Už samotný vzhled Matrixu je nejspíš pro HK otázkou prestiže, neboť zesilovač (v případě tohoto testu se jednalo o hlavu) vypadá jako by byl postaven podle pravidel ze staré školy - tedy koženkový kabát, leštěný kus plechu na přední straně, masivní konstrukce. Kdybych měl vybírat podle vzhledu mezi Matrixem a třeba takovým Spiderem, tak je moje volba jasná - vyberu Matrix, protože platové díly Spidera spíše připomínají výrobek z oblasti hraček (byť po stránce samotného designu působí Spider velmi dobře díky futuristickému vzhledu, nicméně je vidět, že někdy se na materiálu nevyplatí šetřit, aspoň z tohoto pohledu). Nicméně, pro nás bude samozřejmě důležitější stránka zvuková.

Ještě se vraťme k tomu jak Matrix vypadá. Vpředu najdeme ve dvou řadách všechny ovládací prvky, včetně síťového vypínače a vstupu pro kytaru. Ostatní vstupy a výstupy jsou na zadním panelu. Jedná se samozřejmě o dva výstupy reproboxy, výstup pro sluchátka, Send a Return pro zapojení dalšího gearu do sériové efektové smyčky. Díky CD vstupu lze nacvičovat skladby s oblíbenými interprety. Signál poslat dál do výkonového zesilovače nebo DI boxu pomocí Line Out. Důležitý je také konektor pro připojení nožného ovládacího pedálu. Hlavní footswitch, který umožňuje přepínat mezi čtyřmi kanály je přibalen k zesilovači. Jedná se o odolný plechový footswitch se čtyřmi heavy-duty spínači. Nožní přepínání lze ještě doplnit dalšími univerzálními přepínači od HK, které pak umožní vypínat efektovou sekci. Tyto přepínače (FS-1 nebo FS-2) je už však nutno dokoupit.

Ovládání

Ovládání lze rozdělit do několika sekcí. V prvé řadě nás asi budou zajímat kanály, jejichž ovládací prvky jsou v případě Matrixu celkem netradičně zkombinovány, nicméně tyto kombinace mají svoji logiku. Na čistém kanálu není v podstatě co řešit, protože obsahuje klasickou sadu knoflíků : výšky, středy, basy, hlasitost. Sekce zbývajících tří kanálů (Crunch, Lead, Warp) už je trochu složitější. Všechny tři kanály mají společné korekce a na každém z nich lze nastavit individuální hlasitost. Cruch kanál má navíc i vlastní ovládání gainu oproti dvojici Lead/Warp, které mají ovládání gainu společné. Obecně všechna nastavení zesilovačů, která jsou společná pro víc funkcí (kanálů, apod.) přinášejí pro kytaristu vždycky trošku omezení, na druhé straně v tomhle případě se až tak kriticky neprojevují viz další popis.
Přepínání kanálu je řešeno pomocí čtyř tlačítek, která jsou odstavena pokud je připojen footswitch.
Efektová sekce poskytuje možnost okořenit zvuk pomocí delaye, reverbu, chorusu, flangeru a tremola. O modulační efekty se stará pouze jeden knoflík, který má na starost jejich přepínání a zároveň nastavení "intenzity" (zjednodušeně řečeno). U Delaye je možné nastavit čas zpoždění a hlasitost, Reverb je řízen klasicky pouze jedním knoflíkem.

Zvuk

Čistý kanál poskytuje neutrální zvuk bez specifického zabarvení. Jemné odstíny zvuku lze vykouzlit pomocí korekcí, hodně také závisí na použité kytaře snímačích, použití humbuckerů nebo singlů atd. Každopádně je dobře že tyto korekce jsou zvlášť - bez nich by byla možnost pracovat s nezkresleným zvukem velmi omezená. Každopádně, nabízená varianta přimíchání delaye, chorusu či reverbu mě neustále lákala, takže jsem ji dost často využil. Čistý zvuk takhle získá nový rozměr a některé pasáže, kterým "něco" chybělo, získávají novou tvář.

Co se týče zkresleného zvuku, nestalo se mi to poprvé, ale stále se tomu ještě divím - hodně se mi líbil kanál Crunch. Asi stárnu nebo co.... Vždycky jsem se těšil na to nejbrutálnější zkreslení, které zesilovač může poskytnout, což rozhodně nebývá zvykem Crunch kanálů. Anebo to může být i tak, že některé zesilovače mají Crunch kanál navržen tak, že už sám o sobě produkuje celkem solidní (myšleno jako silné) zkreslení. A to je také případ Matrixe. S malým gainem má Crunch kanál opravdu zvuk, který se dá nazvat jako "nakřáplý". Stačí ale knoflíkem Gain pootočit a zvuk nabývá na síle, tloustne, mohutní. Pokud je vytočený více než do tří čtvrtin, je zkreslení celkem masivní, především při pomalejších power akordech. Pokud je potřeba zahrát něco rychlejšího, tento kanál kytaristru asi neuspokojí. V tomto případě je zkreslení neostré, trošku rozbředlé a tak je potřeba přepnout na kanál Lead, který je asi nejuniverzálnějším kanálem na Matrixu, co se zkreslení týče. Tento zvuk je možno použít jak pro sóla, tak pro doprovody. Zkreslení je ostřejší, hra rychlých palm mutingů zde nenaráží na žádné překážky, dobře zní i pomalejší akordy, sekané riffy nebo pankové rytmy. Gain se nevyplatí vytáčet až na maximum, protože v této poloze už nastupuje "chlupatá" příměs, kterou v tomto bodě většina kytaristů nečeká a nepotřebuje.
Pokud někdo chce ono ultra-brutální zkreslení, pro toho je určen poslední kanál Warp. Ten poskytuje opravdu hóóóódně chlupatý zvuk. Při maximálním gainu již toto zkreslení není ani použitelné, ale někde na polovině by mohlo potěšit příznivce maximálně zkresleného zvuku. Nedá se zde moc tvrdit, že toto je bzučení (tak jek jej známe např. z extrémně nastavené MT-2) spíš je to opravdu szpající se zvuk.

Určení

Kdybych byl dnes mladý kytarista, neměl bych žádné starosti. Za slušnou cenu se dnes dá v pohodě koupit výkonný zesilovač, byť ne samozřejmě lampový. Taky už to není jen obyčejný tranďák, ale zesilovač, který má mnohem širší možnosti než solid-staty v pravém slova smyslu. Při nabídce efektů se užitnost zesilovače ještě zvyšuje. Není třeba dokupovat dalších několik krabiček, na vše už mysleli návrháři Matrixe...

Jiří Polášek
Diskuse k článku