Články
Silové akordy IV.- Kategorie: AkordyDurový a mollový dvojhmat.
|
Úvod
Silový akord ve své ryzí formě vynechává tercii základního tónu, tj. druhý stupeň kvintakordu. Někdy ovšem může být tato tercie natolik významná, že ji vynechat nelze. Nic nebrání tercii k akordu přidat, jenže při použití většího množství zkreslení se tóny plného kvintakordu začnou slévat a výsledek není takový, jaký by měl být. Naštěstí existuje pár triků, které situaci trochu vylepší.
Nejjednodušší možnost je zařadit tercii základního tónu akordu na úkor jeho kvinty. Pro malou tercii použijeme mollový dvojhmat a pro velkou durový. Sice to není plnohodnotné řešení, ale zní příjemněji.
Mollový dvojhmat
V následující notaci jsou zapsány mollové dvojhmaty využívající otevřených strun.
A mollové akordy na jednotlivých dvojicích strun.
Malá tercie se na hmatníku nachází pod základním tónem o dvě polohy blíže k hlavě kytary nebo jen o jednu, pokud základní tón leží na struně G.
Durový dvojhmat
Durové dvojhmaty s využitím otevřených strun.
Durové akordy na jednotlivých dvojicích strun.
Pokud základní leží na struně G, nachází se velká tercie přímo pod ním, v ostatních případech je pod základním tónem o jednu polohu blíže k hlavě kytary.
Rozdělení patritury
Další možností je rozdělit jednotlivé tóny akordu dvěma kytarám. Tady se nabízí hned několik variant. Například jedna kytara může hrát silové akordy a druhá jen tercie nebo tercie spolu se základním tónem.
Původní kvintakordy:
Příklady rozdelění:
Možností, jak rozepsat partituru dvěma kytarám je hodně. Nebojte se experimentovat. Záleží jen na fantazii autora.