Články

Články týkající se hudební teorie, hudebních nástrojů a hry na ně
Statistika: 240 článků |  17 autorů
Recenze: Line 6 - Amp Modeler AM4

Recenze: Line 6 - Amp Modeler AM4

5.1.2007 - Kategorie: Efekty
Elektronkový zesilovač s jedním kanálem a minimem korekcí, reedice vintage aparátu - něco takového by mě u „Sixlajnů“ velmi překvapilo. Naopak „nějaký „ Amp Modeler mě v tomto ohledu nechává chladným, jako bych počítal s tím, že dříve či později s něčím takovým stejně Line 6 vyrukuje.

V Line 6 si pravděpodobně vytyčili velmi jasně směr, kterým se chtějí ubírat. Podpora nejnovějších technologií a nejmodernějších trendů v oblasti zvukových aparatur, zvláště pak simulace aparátů - tak by se tento směr dal stručně charakterizovat. Důkazem je jsou komba s amp modelingem, modelingové konzoly POD, s počítačem komunikující GuitarPort, kytary s modulací a nejnověji Amp Modeler AM4. Popsat tuto jednoduše vypadající krabici se mi zdálo zprvu snadné, avšak později jsem zjistil, že není jednoduché charakterizovat výrobek, který v podstatě nemá zatím žádnou obdobu a je tím pádem svým způsobem jedinečný.

Slovíčkaření

Už samotný termín „stomp box modeler“ který pro svůj výrobek Line 6 používá je zajímavý. Pod pojmem „stomp box“ si každý vybaví podlahovou krabičku, výraz „modeler“ se vžil pro konzoly jako POD, V-amp, J-station a Genesis. Asi bude chvilku trvat než se terminologie ustálí, protože hned na druhé straně manuálu si Line 6 vyhrazuje právo na používání celé škály takovýchto výrazů.

Konstrukce

Pohled na masivní kovový kryt efektu se zajímavým designem neřekne nic jiného, než že tato krabice musí něco vydržet. Právě kryt efektu společně se čtyřmi spínači je rysem stompboxů. Každý spínač je doplněn LED diodou a nad nimi najdeme ovládací panel, který zahrnuje přepínač modelů zesilovačů a pět potenciometrů pro Drive, Bass, Mid, Tremble a Volume. Konektory jsou vzadu. Vstup, výstup a připojení výrazového pedálu je realizováno klasickými 6,3 jacky, k poslednímu čtvrtému konektoru se připojuje napájení z externího trafa. Trafo není součástí dodávky, narozdíl od čtyř baterií - „špalků“ (velikost C). Ty se pohodlně zasunují zespodu, po odklopení dvířek (zajímavé je to, že jejich celkové napětí je 6V oproti 9V z trafa). K napájení adaptérem bych měl ještě jednu poznámku: u vstupu pro napájení jsou uvedeny parametry 9V/1200mA. Zatímco napětí 9V dodávají všechny běžné adaptéry, s proudem je to jinak. Těch 1200mA snad dodává jen napáječ přímo od Line 6, zatímco běžné napáječe standardně pracují s proudem 300mA (takový mám i já). S myšlenkou, že menší proud než požadovaný nemůže součástky elektronických obvodů zničit, jsem připojil těch 300mA a porovnával, zda se zvuk efektu napájeného mým „firmou nedoporučeným“ zdrojem neliší od zvuku efektu napájeného dodanými bateriemi. No a rozdíl jsem nezpozoroval.
Pohledem na spodek efektu spatříme pryž zabraňující pohybu po podlaze. AM4 je v tradiční firemní barvě, kterou je vínově červená, pouze ovladače jsou černé a jejich podložka má kovovou barvu. Už jen konstrukce tedy dává tušit, že AM4 patří do nejtěžších podmínek - na pódium :-). Odolnost a masivní vzhled je samozřejmě vykoupen odpovídající hmotností.

Určení

Tady se naplno projevuje specifičnost efektu, ze které můžou pramenit různé názory na tento efekt. AM4 totiž umí modelovat 16 typů aparátů. Nikde není zmínka o modulaci boxů, ale z fotografií jednotlivých aparátů mám důvod se domnívat, že každé nastavení má charakteristické zvukové vlastnosti zesilovače i reproduktorů. A tady právě vyvstává otázka, jak efekt zapojit, aby výsledkem byl co nejpodobnější zvuk k originálnímu aparátu. Toho by šlo dosáhnout použitím zesilovače, který nemá žádné charakteristické zabarvení, ale takové na koncertu těžko najdeme. Možnost zapojit efekt přímo do koncového stupně zesilovače také nemusí být vždy k dispozici, takže zbývá zapojení před zesilovač do čistého kanálu se staženým gainem (tedy klasicky, jak se většinou stompboxy zapojují). Již v této chvíli však někdo může oprávněně namítnout, že například výsledný zvuk se nikdy nemůže rovnat kombu Fender Tweed Champ, když jde signál z AM4 do tranzistorové hlavy Marshall VS100R a boxu 4x12“. Tady jde trošku cítit rozdíl mezi PODem (ať jsme u stejné firmy), který předpokládá zapojení také do mixu, rekordéru apod. (tedy v cestě není žádný další prvek, který by charakteristiku zvuku ovlivnil).
Účel efektu tedy spíš než v naprosto věrném napodobení zvuku aparátů vidím v tom, že tuto krabici lze sebou brát na koncerty, zapojit na jakýkoli aparát, který je k dispozici a pomocí AM4 si nastavit zvuk, na který je člověk zvyklý. Určitě může někdo namítnout, že na to není třeba modeleru, ale stačí si na koncert prostě vzít svoji oblíbenou zkreslovací krabičku. Ta sice určitým způsobem upraví zkreslení signálu, ale výsledný zvuk bude stavěn stále na určitém základu, kterým je zesilovač. AM4 by teoreticky tento „základ“ měl upravit a přiblížit námi požadovanému zesilovači. Jinak lze ovšem brát AM4 také jako čtyři „bustry“ se 16 typy zkreslení.

Ovládání a funkčnost

Modeler má k dispozici čtyři paměti, do kterých lze uložit nastavení všech ovladačů. Uložit do paměti lze dlouhým sešlápnutím spínače, vyvolání paměti se provádí sešlápnutím krátkým, další sešlápnutí aktivuje Bypass režim. Vše je indikováno příslušnými LED diodami. Kdykoli lze vyvolat i tovární nastavení pamětí. Jedna z věcí, se kterou by se ještě měli v Line 6 „poprat“ je indikace parametrů. Po vyvolání zvuku z paměti zůstávají totiž potenciometry v poloze, která neodpovídá skutečnému parametru (ve zvuku mohou být nastaveny maximální basy, zatímco ukazatel potenciometru směřuje k nule). Takový Behringer to řeší datovými ovladači a světelnou stupnicí z diod okolo ovladačů.
AM4 umí používat dva režimy Bypass. První - „true Bypass“ vyřadí celý efekt propojením vstupu s výstupem, „alternativní Bypass“ nechává efekt v činnosti, takže signál prochází určitými obvody a to se některým „uhádaným“ kytaristům nezdá jako ideální řešení, protože podle nich je signál byť jen nepatrně, upraven. Alternativní Bypass však odstraňuje cvaknutí, při přepínání patchů. Cvaknutí není sice nějak markantně výrazné, ale přece jen může někomu vadit.
Užitečná je možnost aktivace Noise Gate (šumová brána). Vzhledem k tomu, že tam kde vzniká zkreslení, vzniká většinou také šum, bych uvítal Noise Gate na všech distortionech - Line 6 jde v tomto ohledu příkladem.
Poslední možností, jak toho z AM4 „vymáčknout“ ještě víc je dokoupení externího výrazového pedálu. Po jeho připojení se provede nastavení zvuku pedálu v horní poloze a dolní poloze, nastavení se uloží a kytarista sešlapáváním pedálu může přecházet mezi těmito dvěma zvuky.

Zvuk

Při testování jsem tedy zvolil zkusmo zapojení do efektové smyčky, ale hlavně jsem hrál tak jak se většinou krabičky zapojují - přes Clean kanál na kombu se staženou hlasitostí a gainem. 16 typů aparátů představuje rozsáhlou škálu, ze které by si měl každý vybrat. Jsou tu komba i hlavy s boxy. Nabízené simulace aparátu jsem srovnal se simulacemi na PODu a zjistil jsem, že Line 6 má již vybraný okruh aparátů, které s mírnými obměnami používá. Hlavní slovo zde hrají Fendery a Marshally a ty jsou v menší míře doplněny ještě dalšími značkami a nastaveními od Line 6. Kompletní seznam aparátu je tento:
’61 Fender Champ, ’53 Fender Deluxe, ’59 Fender Bassman, ’64 Fender Deluxe Reverb, ’65 Fender Twin Reverb, ’60 Vox AC-15, ’67 Vox AC-30 TB, ’00 Budda Twinmaster, ’96 Matchless, ’65 Marshall JTM-45, ’68 Marshall Plexi 50, ’87 Marshall JCM-800, ’95 Soldano SLO 100, Mesa/Boogi Dual Rectifier, Line 6 Original - Insane, Line 6 Original - Tube Preamp.
Výběr aparátů byl proveden zodpovědně, každý z nich má svoji „osobitost“, takže tu nenajdeme zvuky, které by se lišily jen nepatrně, ale zvuky od jemného crunchu až po high gain. V podstatě všechny modelované zesilovače jsou elektronkové, což se projevuje tím, že pro některé metalové styly se může zkreslení zdát moc suché, málo řezané a to i s maximálně nastaveným Drive. Ve skutečnosti tomu však není jinak, proto metalisti mnohdy lampové zesilovače „dokrmují„ krabičkami. Absenci řezavého, bzučivého zkreslení mezi modelovanými aparáty tady Line 6 vyřešil vlastním zvukem „Insane“. Ten se hodně povedl a jistě touhu po šťavnatém zkreslení uspokojí, mimochodem je vytvořen kombinací předzesilovače Soldana Slo-100 a Dual Rectifieru (což mluví samo za sebe). Nedalo mi to a otestoval jsem ještě zapojení s distortionem před AM4. Simulace aparátů se chovaly rozdílně. U těch s větším gainem, při plném Drive, byl zvuk již přebuzený a nesrozumitelný, ale třeba na takové Soldano měl distortion minimální vliv, jako by ani nebyl zapojen. Pěkných výsledků šlo dosáhnout kombinací zkreslovače a některých aparátů s nižším gainem a zkreslením. Výsledný zvuk byl ostře zkreslen, ale jednotlivé údery trsátka byly velmi dobře srozumitelné a to i u palm mutingu. Samotný Line 6 zařadil do AM4 ještě jeden svůj vlastní zvuk „Tube Pramp“, který právě předurčil ke kombinaci s nelampovým zkreslením (tedy nejspíš nějakou zkreslovací krabičkou). Tento zvuk je sám o sobě velmi čistý, teplý, lampový... vhodný pro akustické vyhrávky, s distorionem pak umí vytvořit pěkné srozumitelné zkreslení, které se narozdíl od ostatních aparátů kombinovaných se zkreslovačem neprojevuje tak velkým šumem. V případě šumu v signálu může dobře posloužit i Noise gate. Podobně jako předřazení zkreslovače před AM4 se choval zvuk i v případě, kdy byl na kombu nastaven overdrive kanál a do něj se pouštěly simulace z AM4.
A ještě jedna možnost jak AM4 využít - zkoušel jsem jej totiž předřadit před tranzistorový zesilovač Tesla, který nám ve zkušebně slouží pro vokály. Když jsem tenhle zesilovač nouzově používal pro kytaru v kombinaci s krabičkou, výsledný zvuk byl skoro nepoužitelný. S AM4 se z něj však najednou stal „kytarový zesilovač“ - tedy zvuk byl rozhodně použitelnější a dostal onen nádech kytarového zesilovače. Vzhledem k tomu, že ve zkušebnách mnoha kapel lze právě plno různých Tesel najít, stojí za zvážení, zda by pomocí AM4 nešlo jejich zvuk dobarvit do přijatelnější podoby. I když opravdový aparát to samozřejmě nenahradí.
Kdo dobře zná vintage aparáty, ví, že některé z nich měly například pouze jednu korekci pro barvu tónu. Ortodoxní přístup při napodobování konkrétních modelů by tedy měl za následek vyřazení některých korekcí. Tím by však kytarista přišel o možnost nastavit si zvuk, co nejkonkrétněji, i když k tomu efekt prostředky má. proto Line 6 tuto situaci řeší stejně jako na PODu a to tak, že aktivní jsou všechny korekce.

Shrnutí

Line 6 přichází opět s nějakou novou koncepcí zvukového zařízení, které by mělo být tentokráte výhradně určeno pro použití na pódiu, přičemž využívá svých bohatých zkušeností s amp modelingem. AM4 je velmi variabilní, co se týče zvukových možností, pro kytaristu je to mimo jiné možnost jak si s sebou nosit svůj oblíbený aparát, aniž by se musel tahat s těžkou a objemnou reprobednou a zesilovačem. Kromě amp modeleru připravil Line 6 celou rodinu podobných zařízení, mezi kterými nejdeme ještě filter modeler, modulation modeler, delay modeler a distortion modeler.

Klady:

  • masivní konstrukce
  • paměti
  • jednoduché ovládání

Zápory:

  • fyzické natočení potenciometru neodpovídá po vyvolání zvuku z paměti skutečné hodnotě parametru
     
Jiří Polášek
Diskuse k článku