Články

Články týkající se hudební teorie, hudebních nástrojů a hry na ně
Statistika: 240 článků |  17 autorů
Jsou levné kytary shit ? aneb, machrovat s drahou kytarou ?

Jsou levné kytary shit ? aneb, machrovat s drahou kytarou ?

6.9.2006 - Kategorie: Kytara
Tento článek je speciálně napsán pro případy, kdy je levná kytara bezdůvodně označena jako shit, což lidem neznalým věci může připadat jako nemístné machrování.
Ano, napsat, že nějaká kytara je shit jen kvůlli toho, že je levná bez dalších argumentů, je na první pohled opravdu blábol, který může napsat jen člověk, který tomu nerozumí a chce pomachrovat tím, že někomu udělí tuto „chytrou“ radu.

K této situaci téměř vždy dochází v případech, kdy se nějaký nováček ptá jestli si má koupit kytaru XXX za 3000 Kč nebo kytaru YYY za 3250 Kč. Následuje většinou poznámka, že jsou to shity a že si má koupit pořádnou kytaru, načež nováček kontruje tím, že tato rada mu nebyla nijak užitečná spíše naopak. V normálním případě bych stál samozřejmě na straně nováčka, ale v širších souvislostech s touto diskuzí (možno uplatnit i pro jiné situace) je vše trošku jinak.

Jde o to, že obecně již zde několikrát a na různých místech bylo vysvětleno, k jakým problémům na levných kytarách dochází (tedy proč jsou shit). To, co by si tedy nováček v ideálním případě přál slyšet, jsou vlastně veškeré příspěvky, které se k dané problematice na fóru vyskytly. Jenomže je jaksi zbytečné je znovu a znovu vkládat k jinak pojmenovanému tématu a proto se spíše setkáme se zobecněním, že kytara je shit.

Druhou věcí, kterou je třeba vyvrátit je to, že autoři příspěvků jsou machři, kteří dané problematice nerozumí. Není tomu tak. V mnoha případech zde máme kytaristy, kterým rukama prošly desítky nástrojů při vybírání kytary, při testování zvuku, při jamování, při návštěvě shopů, jejich vlastní nástroje a podobně. Tito lidé mají narozdíl od nováčků vlastně obrovské zkušenosti s kytarami a také si tím pádem mohou dovolit vyřknout určitá tvrzení, která prostě nováček ani nemůže pochopit, protože nemohl dospět ani k podobným ani k odlišným názorům. Zkušenější kytaristé také pravděpodobně svoje zkušenosti již několikrát popsali, proto se spokojí se zkrácenou odpovědí (kytara je shit). Rozumně uvažující člověk musí pochopit, že nikoho nebaví pořád stejně obsáhle odpovídat na tu samou věc.

Zkušenost a povědomí o nástrojích je vůbec hodně důležité. Zatímco jeden člověk by hodnotil dvě kytary stejně, druhý může oponovat, že je mezi nimi propastný rozdíl. Když neberu v úvahu subjektivitu, může to být mnohdy tím, že zkušenější kytarista už klade na nástroj určité nároky a má vlastní metodu, jak prověřit jestli nástroj jeho nárokům odpovídá. Kupříkladu může použít nějakou svoji oblíbenou techniku, píseň či rif, který odhalí slabiny nástroje. Nováček zpravidla netuší, že zrovna při určitém hmatu by měla kytara udělat takový a takový flažolet apod. Zkušenější kytaristé zpravidla disponují i lepší technikou (zesilovači), které rovněž mohou poodkrýt slabá místa nástroje.

Po nějakém takovém osobním testu může zkušený kytarista prohlásit třeba toto :

Kytara má na suchý zvuk hodně krátký sustain, některé tóny nezní. U zkreslení se málo projevuje dynamika, snímače jsou málo citlivé a navíc brumí či napískávají. Chybí jim typická cinkavost pro tento typ kytar, při jemném tremolu se rozlaďují. Ladění ani nedrží ladící mechaniky. Potenciometry chrastí…..atd.atd.

Ve zkrácené verzi kytarista prohlásí : je to levný shit

Kde se levné shity berou ?

Neduhy, o kterých kytarista může napsat třeba celou stránku, pokud se mu chce, mají ve většině případů nejlevnější kytary ze sériové výroby. Právě na základě těchto faktů už lze obecně říci, že kytara je shit, aniž by ji člověk vyzkoušel. Je to svým způsobem hodně hrubý předpoklad, ale v drtivé většině případů, správný.

I zobecnění týkající se různých značek není od věci. Nováčkům jistě nejsou známé veškeré vztahy mezi překupníky kytar, výrobci, filiálkami apod. Odkrytí některých vztahů mezi různými značkami může být hodně překvapivé :-o

Abychom si přiblížili situaci, představme si, že existuje spousta asijských továren. Ty jsou schopny chrlit spoustu kytar ze svých linek, přičemž se mnohdy nejedná o žádné renomované značky, ale vlastně o OEM výrobce. Tito výrobci své OEM kytary představují na veletrzích, kde o ně projeví zájem nějaký obchodník. Na základě vzniknuvšího kontraktu, se začínají do určité země dovážet kytary nové značky (tuto značku vymyslí obchodník). Tyto kytary jsou v lepším případě mírně modifikovány podle přání obchodníka, mnohdy však obchodník objedná několik tisíc kytar z produkce, kterou chrlí tyto fabriky. Takže v tomto případě můžete v ČR narazit na kytaru značky XXX naprosto shodnou s kytaro značky ZZZ prodávanou v Polsku. Anebo stejnou kytaru od různých značek objevíte i v rámci státu (to když odebírá od výrobce více lokálních obchodníků). Může se stát také to, že obchodník nabízí svoje KKK kytary a navíc sjedná kontrakt na totožné kytary pod jinou značkou pro jiného obchodníka.

Pro zákazníka by mělo být vodítkem to, že jakákoli nová značka na trhu je právě tento případ. Renomované značky jsou natolik známé o provařené, že si je nelze s těmi druhými splést.

Otázkou zůstává výroba těch nejlevnějších sérií kytar od renomovaných firem. Jde o to, zda se tyto série vyrábějí v OEM továrnách společně s popisovanými OEM kytarami (což znamená nekvalifikovanými lidmi s použitím nekvalitního materiálu). Panuje o tom dost mýtů a dohadů, ale osobně neznám nikoho, kdo by dokázal fundovaně odpovědět.


A nyní k jádru věci : proč je levná kytara shit ?



Když je nějaké kytara shit a chceme to rozvést, můžeme dlouze hovořit o zvuku nebo o zpracování. Protože zvuk je výsledkem použitých komponent a jejich zkombinování, není třeba v tomto případě zacházet do abstraktních popisů samotného zvuku, ale můžeme se rovnou soustředit na fyzickou stránku kytary a problémy, za které mohou šikmoocí dělníci.

1. Výběr materiálů - dřevo

Kytaráři shánějí staré dřevo po stodolách a také si dělají zásoby (třeba až na 15 let dopředu), dřevo si suší, průběžně odkrojují z fošen apod. Renomované firmy s vyšší produkcí takto postupovat nemohou, ale mají své sušárny, sofistikované metody pro sušení a hlídají si podle vlastních norem vlhkost. A co OEM továrny ? Ty vlastně nic nenutí k jakékoli selekci dřeva. Vzhledem k tomu, že vyrábějí kytary pod různými značkami, nehrozí jim v tomto ohledu ztráta prestiže. Lze předpokládat, že v masivní sériové výrobě není dřevo nijak spolehlivě vysušeno. To má samozřejmě vliv na akustické vlastnosti nástroje a také na fyziologické vlastnosti (kroucení, praskání, ohýbání se). Navíc zde nikdy nenajdeme záruku, že nástroj je vyroben ze dřeva, které je deklarováno výrobcem. Některé druhy dřev lze totiž jednoduše nahradit podobnými dřevy, která však nemají totožné vlastnosti. Btw. byl jsem u tvorby kytary kytaráře, který si nechal jedno dražší dřevo poslat od specializované dřevozpracující firmy za cenu 4000 kč – srovnejte s cenou 3000kč za celou kytaru.

Možné problémy : špatný zvuk, neodpovídající zvuk k deklarovanému dřevu, kroucení, praskání, ohýbání, problémy s krkem (vrtule, průhyby)

2. Lidský faktor

V masivní sériové výrobě prostě sedí ženské a chlapi za pásem a bouchají jednu kytaru za druhou, nerozumí tomu, co to bude dělat, jaký to má vliv. Jejich cílem není ideální zvuk, ale splnění normy. Prostě je to třeba o tom sedět na jednom stanovišti celý den šroubovat krk k tělu a šmytec. Čtyři vruty, flák to tam, sakra trošku šikmo, ale nevadí, rychle dál, ve vozíku přivezli další desítky těl a krků. Kytarář na to má klid, načrtne si to, navrtá a sedne mu to. V renomované firmě jsou si dělníci vědomi, že jde prestiž jejich značky a to má souvislost s jejich zaměstnaností. Norma tu není až tak kritické hledisko.

Možné problémy : různé části které k sobě nedoléhají (krk+tělo, tremolo+korpus) což má vliv na zvuk (sustain), šikmě navrtané otvory a šikmě zašroubované vruty, viděl jsem i chyby v ofrézování, oděrky a škrábance (vypadají špatně hlavně pod transparentním lakem), stržené a dorasované závity (nemožnost seřízení, výměny), špatně doléhající pražce, nezabroušené pražce, nepřesně nabité pražce, přečnívající pražce. U problémů s pražci je hra na kytaru nepohodlná, někdy může i hraničit se zraněním. různé jiné nepřesnosti.

3. Bláto

Především kovové části kytary mohou být z nekvalitních slitin. Je to záležitost pražců, které se mohou spíše vybrousit. Měkký materiál tremola způsobuje vznik vydřených míst, ostrých výstupků apod.

Možné problémy : drnčení pražců, nemožnost seřízení tremola, nemožnost správného naladění, nastálost naladění a praskání strun.

4. Nekvalitní součástky

V rámci, co největší úspory je prostě ošizeno vše co jde. Nekvalitní nástřik (pochromování) hardwaru má za následek oprýskání chromu, u barvy větší náchylnost k poškrábaní a rezivění. Mnohdy špatně zapájené kontakty s nedostatkem cínu (uvolňování drátů), nekvalitní potenciometry (škrčení). Nestabilní mechaniky (rozlaďování).

5. Snímače

I když dneska už „hrají“ i snímače za pár stovek, nejlevnější snímače mohou zbytečně napískávat, brumět, nejsou dynamické, neumí přenést drive kytaristy na zesilovač apod. To může souviset s použitím nekvalitního drátu (levný, nevybíraný drát s buřtovitostí)


Cílem tohoto článku rozhodně není říct : nekupujte levné kytary. Právě naopak, dlouho zastávám názor, že pro začátečníka je ideální, co nejlevnější nástroj (který pak může v případě potřeby bez lítosti vyhodit a koupit na základě získaných zkušeností něco, co mu vyhovuje).

Cíl článku



Cílem článku tedy je říct to, že vzhledem k daným skutečnostem je možné bez dalších vysvětlení označit velmi levné kytary jako shity, protože jejich cena je dosažena některými z výše uvedených faktorů. Je tu velký předpoklad, že kytara nebude mít dobrý zvuk, ale při dobrém výběru z několika kusů se může zadařit a najdete solidní nástroj. Pak je tu ještě nebezpečí neadekvátního opotřebení nástroje....

Je třeba vzít v úvahu to, že třeba takové Fendery Stratocastery, které si nemůže začátečník většinou dovolit, jsou nástroje, které během dvaceti let aktivního hraní projdou rukama třeba několika majitelů a i po těch dvaceti letech je nástroj v dobré zvukové i fyzické kondici. A proti takovému nástroji je kytara za 3000 kč opravdu shit.

Aby toho nebylo málo, tak pořád platí tvrzení, že hodně toho je v rukách - i na levnou kytaru se dá dobře zahrát, pokud je člověk dobrý kytarista.

Související články :




Poznámka :

Článek bude updatován na základě podnětů z diskuze.

Jiří Polášek
Diskuse k článku