Články
Popis kytary - hlavice- Kategorie: KytaraHlavice či hlavy kytary (angl. headstock) plní jeden důležitý úkol a sice to, že jsou na ní umístěny ladící mechaniky (strojky).
|
Její tvar může být rozlišný a ve většině případů se výrobci snaží tvarem hlavice doplnit celkový design kytary. Proto můžeme vidět hlavy klasického i bizardnějšího vzhledu. Tvar hlavice je mnohdy jedním z poznávacích znaků konkrétního výrobce. Nejčastějším tvarem je ovšem tzv. hokejka., se kterým se setkáme u superstratů a typickými výrobci, kteří ji použili jsou Jackson a Kramer.
Hlavice je přilepena ke krku a je zkosena vzhledem ke krku pod mírným úhlem, nejspíše pro snadný přístup k táhlu (truss rodu) , které prochází krkem a na hlavici je k němu umožněn přístup přes odmontovatelnou plastickou krytkou (u Gibsonu typický zvoneček)
Spoj hlavice s krkem je proveden lepením, dnes nejčastěji pod druhým pražcem, což je pevnější spoj než dříve realizované spoje pod sedlovým pražcem. Oba kusy dřeva musí být téměř stejné, aby přechod nepůsobil rušivě, pokud je spodní strana krku nalakována barevným lakem, má výrobce o starost méně. Ovšem krk i hlavice může být i z jednoho kusu dřeva, což je řešení při které je velký odpad. Častěji se používá slepení tří prken do jenoho hranolu, ze kterého je pak vyřezán krk i s hlavou.
Na hlavici jsou ladící mechaniky umístěny buď v jedné řadě, nebo po obou stranách. Pokud jsou umístěny v jedné řadě, ale na spodní části hlavice jedná se o obrácenou – reversní (angl. Reversed) hlavici (často obrácená hokejka). Osobně nevím proč (UDPI) se vůbec tento typ hlavic dělá, protože podle mně je k mechanikám při ladění mnohem horší přístup.
Pokud jsou ladící strojky umístěny po obou stranách hlavice, mohou mít hlavice oblý tvar, což pro mě osobně je trošku nepříjemné – při výměně strun se nedá moc použít klička, protože naráží právě na ony hrany, narozdíl od mechanik umístěných v jedné řadě.
Ladící kolíky většinou bývají samostatné kusy nebo sdružené ve dvojicích či trojicích. Warwick používá ladící strojky s „motýlky“ nasměrovanými zešikma, aby k nim byl lepší přístup.
Posledním pražcem na krku (vlastně rozhraní krku a hlavice) je sedlový pražec – ořech (nut). Přes něj vedou struny k ladicím mechanikám. Ten bývá vyroben z různých materiálů, které mají různé vlastnosti.
Materiály sedlového pražce:
Kost
Tvrdý materiál s vintage vzhledem, musí být vyřezán
čistě
Zvuk: jasný a čistý
Grafit
matriál, který se lubrikuje sám o sobě, využívá se
v kombinaci s tremoly, nebo když struny nevedou rovně přes nut
Zvuk:
teplý
Mosaz
velmi lesklý materiál, použivá se pokud je hardware
ve zleté barvě, má dlouhý sustain, vhodná pro hraní se slajdy (slide)
Zvuk:
jasný s velmi dobrým sustainem
Nikl
velmi tvrdý matriál, vypadá a zní jako
pražcet
Zvuk: velmi jasný s excelentní artikulací a sustainem
Tusq
syntetický materiál vypadající jako kost
Zvuk:
teplejší
Corian
velmi tvrdý syntetický materiál
Zvuk: vyvážený,
čistý
Další info:
Zero Fret – nultý pražec
Někteří kytaráři upozorňují na to, že nezmáčknuté struny zní jinak než zmáčknuté jelikož, nýbrž, protože sedlový pražec je z jiného materiálu. Proto před sedlový pražec vkládají ještě jeden pražec označovaný jako nultý - Zero Fret. Tento pražec je tedy ze stejného materiálu, ale vyšší než ostatní, aby o něj byla nezmáčknutá struna opřena. Plně nastavitelný pražec vyrábí Warwick : Just-a-nut.
Ani toto nestačí některým výrobcům k pocitu dobrého znění a proto používají Compensated Nut.
LSR roller nut
...je mechanismus - nultý pražec s ložisky, které usnadňují pohyb strun při
práci s pákou. Snižuje tření a tím zajišťuje větší stabilitu ladění. Doporučuje
se používat ve spolupráci s "locking tunners" a pro struny tlošťky od .008 do
.056
Tento patent využívá např. Fender (model Fender de luxe strat plus).
Fender začal tento systém používat místo nultého pražce od Wilkonsonu ....
pododný systém využívá místo kuliček válečky.
Srážeč strun
U kytar s hlavou rovnoběžnou s linií krku je zapotřebí kovová hrazda na krytkou truss-rodu, neboť struny, které mají mechaniky nejdále od ořechu by prostě při pořádném záběru do strun z nulťáku vyjely ven.U kytar se zalomenou hlavou není potřeba, protože potřebné "zakousnutí" do ořechu zajišťuje právě to zalomení (což neznamená, že někteří výrobci jej tam nedávají)
Vodiče strun
Pro zmenšování tření a vůbec stabilitě strun se používají i vodiče strun (např. u stratocasterů). Původně se používaly výlučně kovové součásti, nyní i plastové.
Sklon strun
Existuje názor, že kolíky na hlavici by měly být umístěny tak, aby se za sedlovým pražcem lámaly pod co nejmenším úhlem... Ibanez má jako jedna z mála firem hlavice řešeny tak, že struny i za nultým pražcem vedou stále rovně, nelomí se směrem ke kolíkům....
Multiplanar hlavice
Mezi inovace mezi hlavicemi patří tzv. Multiplanar headstock. Ta má kaskádovité uložení ladících strojků, což podle výrobce lépe zajišťuje správné pnutí na hlavici. Nevýhodou je těžká hlavice a následné napadání nástroje na hlavu.
Zámky
pokud je na kytaře použito tremolo typu Floyd Rose, pak na místě sedlového pražce najdeme tzv. zámky, což je sada šroubů tlačících na kovové plíšky, čímž se struny zajistí v konkrétní poloze, bez ohledu na stav ladících mechanik. Ladění na sebe pak přebírají jemnější dolaďovací kolíky na tremolu. Zámky jsou ke krku buď přilepeny nebo přišroubovány z rubu krku.
Přeplátovaná hlavice
Na baskytaře RockBass by Warvick Streamer je k vidění hlavice, která je
přeplátovaná plastem (nicméně jedná se jen o kosmetickou úpravu)
Tloušťka hlavice
Většina firem má tloušťku hlavice kolem 13-14mm, bohužel moje B.C.Rich Warlock měla hlavici tlustou kolem 16mm což znemožnilo namontovat na ni určitý typ ladících kolíků...
Zlozvyky
Zvykem mnohých kytaristů je odkládat trsátko za nultý pražec mezi struny vedoucí k ladícím strojkům. Někteří si tam odkládají zase cigáro (Hendrix, Clapton a jiní) a na hlavici je pak znatelné ohořelé místo...
Údaje na hlavici
Na hlavici nástroje nejdeme často logo výrobce, označení modelu, okrasné vykládání, na rubové straně hlavice pak někdy sériové číslo a zemi původu
Imbusáky
Na spodní stranu hlavice lze umístit držák se sadou servisních imbus klíčů
Poznámky :
Thanks to
spidowski666 za upřesnění ....