Diskuse

Diskuse o hudebních stylech, kapelách, hudebních nástrojích, technice hry, aj.

Téma: Arpeggia a solova hra

5.5.2001 8:41 [mixer]
Arpeggia a solova hra - Kategorie Technika
Nejprve by me zajimalo jestli je tu opravdu nekdo, kdo aspon dost dobre zvlada techniku rozkladu arkodu - ? Dalsi dotaz : nemam problemy s technikou sweep picking, to je ok, jen jeste par mesicu (let :-)) cvicit vetsi rychlost. Ale mate me, ze temer vsude v nejakych lekci je pri nejakem sole hlaska : dodrzujte stridave brnkani! A ja pri solove hre s oblibou uz od prvnich dnu co jsem hral, pouzivam usporne drnkani (viz.rubrika Technika na techto strankach). Je to podle me rozhodne lepsi nez stridave brnkani, ktere pouzivam taky, ale jen na jedne strune, anebo pri prechodu na jine struny, kdyz me to vyjde na sudy pocet - ne ze bych o tom pri hrani premyslel. Ale jakmile mate lichy pocet drnknuti, tak ten prechod hraju uspornym drnkanim, ktere me pri tom usetri hodne casu a pohybu. Je to nejaka vetsi chyba, ze to hraju takhle a ne vsechno stridavym pohybem? Prave tohle me mate napr. kdyz arpeggio zacina na A strune a pred tim musim hrat jedno brnkunti na E, pak na A (3.prazec) a zase na A (7.prazec), kde uz ovsem prechazim na to arpeggio, ktere hraju sweepem. Ten prechod z E na A by se mel hrat stridave, prave kvuli tomu sweepu co prijde zahy, ale ja to hraju usporne... Nebudu se zlobit, kdyz me tuhle zpravu nekdo nepochopi - opravdu spatne se tohle popisuje :-)

Seznam příspěvků:

[0..23 / 23] Strana:  1 | Všechny | Poslední 
Pořadí:   Čas vložení    Uživatel 
5.5.2001 11:35 [Jan]
Re:
No, také jsem tu už někde nakousl problém sweep pickingu a myslím si, že když to vychází na ten lichý počet, je dobré zahrát to úsporně. Nicméně myslím, že střídavé hraní je lepší z hlediska rytmického cítění (proto snad v těch učebnicích?), osobně mám také problém, že při sweepu nedosáhnu takové kvality tónu, protože se mi nedaří dostat do toho tolik "energie". Takže viděl bych to jako rozdílné techniky, které je ideální kombinovat. A s arpeggii bojuji jak se dá, je to asi záležitost minimálně měsíců, ne-li let.
6.5.2001 16:44 [Tarabys]
Re:
Ja hraju přesně jak popisuje mixer, už od začátku aniž by mně to kdokoliv učil hraju úsporným drnkáním a přišlo mi to pohodlné a přirozené, když to výjde tak hold hraju dvakrát dolů nebo dvakrát nahoru. A navíc učebnice neberte tak vážně, stejně si každý hraje tak jak umí.
7.5.2001 9:49 [Jan]
Re:
Ještě tu mám jeden konkrétní případ - jestli znáte Up in the Sky od Joe Satrianiho, tak ty úvodní flažolety se dají hodně pohodlně zahrát sweepem, ale dal bych krk na to, že je to poctivě vyhraný, i když noty nemám. Zahrát to čistě v té rychlosti bez použití sweepu je sice mnohem těžší, ale má to takový ten energický odpich, který by to se sweepem nikdy nemělo (teda aspoň když to hraju já - teď tu na mě někdo vybalí originál tabulaturu, kde bude sweep a já se zblázním). Nevím, zkuste si to poslechnout, případně přehrát oběma technikami.
7.5.2001 10:10 [mixer]
Re: Jan
Jane, porad nechapu co myslis tim odpichem (teda chapu jak to myslis, ale me to vubec problemy nedela). Muzes to trochu rozebrat a priblizit ?
7.5.2001 10:27 [Jan]
Re:
Prostě mam pocit, že pro sweep musí být ruka extrémně uvolněná, takže to nejde zahrát "forte", prostě energicky. Normální úder se dá zahrát s takovým větším švihem, já nemyslím nic křečovitého nebo hraní silou, ten rozdíl, co popisuji, je vlastně poměrně malý, ale je tam. Ale třeba to je tedy jen můj problém a zas mám co cvičit:-)
7.5.2001 13:05 [mixer]
Re:
Jo sweep je fofr, takze tam fakt jen ty struny vicemene hladis, ale ze by me to znelo nejak mene nez ostatni udery, to rict nemuzu. Myslim, ze je to detail, kteryho si nikdo z posluchacu nevsimne (pri volume na koncertech), narozdil treba od netlumene struny... :-)
8.6.2001 11:27 [Bailey]
Re:
No já si myslim, že je to i záležitost tvrdosti trsátka. Taky mám ty samý problémy co vy. Začal jsem požívat 3mm!!! trsátko, takové to kraťoučké, že jen kousíček kouká z prstů, a hele!!! Byl jsem příjemně překvapen. De s nim zahrát mnohem víc, než klasickými trsátky. Co se týče Satrianiho, podle mě je to poctivě vyhraný....
8.6.2001 18:00 [Jan]
Re: Bailey
Jasně, já s ním taky dříve experimentoval a na sóla je hrozně pohodlný, ale nedá se s ním hrát beglajt (teda aspoň pro mně to bylo nemožný), takže hraju všechno 1 mm.
8.6.2001 18:25 [roman]
Re:
já používám 1mm dunlop tortex...je to vynikající trsátko...3mm to si ani snad nedovedu představit
8.6.2001 18:32 [Bailey]
Re:
Já sem snim spokojenej i na beglajty, i na sóla, prostě ne všechno. Hraju s nim již rok a je to prostě bomba.
14.6.2001 7:27 [Bailey]
Re:
Dělají mi problémy arpeggia kdy držím jedním prstem tři struny. Četl jsem u Petrucciho jak na to. To rolování je dost obtížné, ne? Skuste mi něco poradit, prosím....
14.6.2001 13:58 [mixer]
Re: Bailey
Vyborny cviceni (moje :-)) je, kdyz jednim z prstu (nejlepe uk,prostr. a prsten.) chytnes vsechny struny najednou (velky barre) a pak rollujes (teda jestli to chapu v dobrym slova smyslu, tak jak to mysli Petrucci (mimochodem borec nad borce). Jde to pekne hnusne a pomalu ale jde to. Jednou to prijde. Kdyz uz ne na vsech strunach, tak aspon na 4... Mimochodem to rolovani chapu, jako ze ten prst naklanim tak, aby me znel jen jeden ton... OK? Jo a jeste jeden muj nazor - kdyz se to nedari tlumit jen tim hm.prstem coz se obcas stane, tak ja vse jeste hlidam trsatkovou malikovou hranou, kdyz tlumim vse ostatni a neni to zase tak tezky - trvalo me to asi tam mesic nez jsem si na to vcelku hodne zvykl, no a ted uz se clovek jen zlepsuje...
14.6.2001 14:06 [Sandon]
Re: Bailey
Petrucci to poisuje sloziteji, nez to vypada... Ja "odjakziva" hraju
sweepovy arpeggia "rolovanim", akorat jsem si to nikdy neuvedomil.
Proste chytnes ten akord (jakejkoliv, i to barre pres 3 struny)
ale ne uplne, jen polozis ty prsty kam patri, ale nezmacknes
uplne. no a pak postupne primackavas ty prsty (nebo casti)
prstu, ktery maji zrovna hrat (v zavislosti na prave ruce).
No je to pekne debilni vysvetlovani po tom i-netu :-)))))
Rekl bych, ze swwep-arpeggia jsou jedno z nejtezsich uskali.
A neni to na mesice ale na roky :-( Priznejte se, kdo to
FAKT umi!!!! Chci slyset MP3!! :-)))))))

No a co se tyka stridani (alternate picking) versus usporne
(economy picking), tak ja myslim, ze prirozenejsi je
to stridani, ale je to muj nazor. Sam se snazim vzdycky
vsechno vyhrat a stridam trsatko. Ale na nektery veci
klidne pouziju usporne brkani. Ja myslim ze si kazdej
najde co se mu libi. (Jo u toho uspornyho je nevyhoda,
ze to clovek musi doplnovat na sudy/lichy pocty not na
strune, aby se mohl "otocit" atd...vsak vy vite :-)
14.6.2001 17:48 [Bailey]
Re:
V pravý ruce problém nemám, spíš mně zajímá to rolování. Jaks to popsal, tak jsem to pochopil i já. Takže přecejen je to tak obtížné jak jsem si myslel. Do prdele jak to stihnu bejt takovej borec..........
14.6.2001 17:48 [Bailey]
Re:
Jo to patřilo mixerovy a zapoměl sem na "DÍKY"
15.6.2001 8:04 [Sandon]
Re: Bailey
No rikam, je to jedno z nejtezsich uskali... a hrani
arpeggii jednim prstem zvlast, ale kdyz budes cvicit, tak to pujde...
18.6.2001 8:54 [pitris]
Re:
Připojuju se k Janovu názoru (nebo spíš problému), že střídavé brnkání je energičtější. Závidím všem, pro které je ekonomy picking přirozenější než střídání, protože odtud je k arpeggiu jen kousíček. Já osobně se s nepravidelnými pohyby pravačky dost peru a zejména běhy přes více strun mi moc nejdou. Arpeggia jako rozklady akordů přes všechny struny mam tak nějak nacvičený, že to sice zahraju, ale je to o poznání chcíplejší než pasáže střídavým brnkáním. Snad to časem bude lepší. Stejně si ale myslím, že ta energie v tom bejt nemůže. Co třeba napísknutí tónu pomocí flažoletu při brnknutí směrem nahoru. To přece nemůže jít a při střídavým brnkání (nebo ještě lépe když to drhnete všechno zezhora) si můžete pískat kde chcete. To si myslím, že s tou energií souvisí.
18.6.2001 10:32 [Sandon]
Re: pitris
S tim napisknutim "kdyz vsechno drhnete zezhora" jsem to nepochopil.
Napiskavat se da hlavne seshora, ne? I kdyz muj kamos se jen tak ze srandy naucil napiskavat
tony i zespodu :-) Taky bych rek, ze plati spis od arpeggii k economy picking je "kousicek".
Arpeggia jsou tezky ale pokud nehrajes od zacatku economy pickingem, tak da spoustu prace naucit se to tak tak,
aby to byla pro tebe "druha prirozenost". A mas pravdu, ze tim economy pickingem "trpi" hlavne pravacka, ktera musi delat dost nepravidelny pohyby.
Alternate picking te udrzi v tempu a je rytmicky absolutne nejpresnejsi.
18.6.2001 12:40 [pitris]
Re:
Omlouvám se za nepřesnou formulaci, ale v podstatě jsme se shodli na tom, že největší energii má brnknutí zhora dolů, které umožňuje i napísknutí tónu. Při střídavém brnkání se líp udržuje tempo a můžeš napískávat každý lichý tón (pokud začneš úderem shora). Na souvislosti mezi arpeggii a economy picking se taky shodneme a myslím si, že pro ty, kterým je economy picking přirozenější než alternate picking je zvládnutí arpegií jednodušší. Zajímal by mě názor někoho, kdo hraje economy picking a arpeggia, jak si poradí třeba s tím napískáváním tónů a jestli má opravdu při economy pickingu stejnou energii úderu jako při úderu shora. Mě to připadá nemožné, ale znovu se přiznávám, že nejsem v této technice žádný mistr. Hraju převážně alternate, sem tam nějaký riff sweepem a vyjímečně arpeggia, kterých mám naučeno pár variant pro mollové a durové akordy (nebo dimy, ty jsou celkem fajn) a tím to končí.
18.6.2001 15:35 [Sandon]
Re: pitris
o vidis, sam pouzivas vsechny techniky...kazdou na to, na co se nejlip hodi.
Tak to je v pohode. To se casem zlepsi.
Akorat musis cvicit, jako my vsichni ostatni :-)
A to je na tom to hezky :-)))))))
18.6.2001 16:04 [mixer]
Re:
Presne. Cvicit a cvicit - ono to z toho pak vyleze a vsem cvicicim se to urcite vrati. :-) Jinak ja hraju od zacatku economy pickingem, a to ne ze bych se nejak rozhodl, proste me to takhle hned ze zacatku trklo a jedu. Co stihnu hraju samozrejme uderem ze zhora. Prirozeny flazolety jsou OK. A vazne nemam vubec problem s tou silou uderou ze zdola. Kdyz se rozehravam tak hraju napr.15 minut jen tony smerem ze zdola vsude po hmatniku s co nejvetsi razanci a verte, ze se DA NAUCIT aby to znelo temer stejne jako ze zhora. Nehraju si na zadnyho mistra, ale na to ze hraju rok, tak ty arpeggia hraju fakt docela dobre... (pro porovnani ten pomerne lehky, ale efektivni rozklad na techto strankach v rubrice sola v pisnicce Ukolebavka od Arakainu hraju, kdyz sem hodne rozehrany, v tempu 160bmp).
18.6.2001 17:59 [Bailey]
Re: pitris
Co se týče energie u tónů hraných sdola, tat to je asi potřeba hodně dlouho makat. Já hraju arpeggia asi 2 roky a některý jednodušší mi už dou selkem hezky. Myslím rychlost kvalitu a rovnoměrnost jak energie tak délky tonů. Myslím, že se to dá trochu ošidit tím, že když hraješ shora, tak trochu jemněj než si zvyklý a pak když deš spátky tak se do toho opři. Je to hrozně těžký hlavně uvědomit si to ve hře. Ale oto hezčí pocit, když ti někdo vyjádří obdiv.
20.6.2001 7:59 [pitris]
Re: všem
Díky za reakce. Vyzkouším mixerovo cvičení hraní jenom zespoda. Že mě to nenapadlo samotnýho. Tak jdu teda cvičit.
[0..23 / 23] Strana:  1 | Všechny | Poslední