Články

Články týkající se hudební teorie, hudebních nástrojů a hry na ně
Statistika: 240 článků |  17 autorů
GBOB - konec pochybných hudebních soutěží

GBOB - konec pochybných hudebních soutěží

30.9.2013 - Kategorie: Živě
Hudební soutěže v ČR nemají moc dobrou reputaci. Většinou to končí tak, že si zúčastnění stěžují na férovost soutěže, na to, že vše bylo předem rozhodnuto, že agentura si udělala pouze PR sama pro sebe.
No a nakonec to má i takovou dohru, že vítězná kapela má možnost si zahrát na velkém festivalu, ale spíše jako outsider, který hraje jako první, bez honoráře - prakticky za pivo a párek. To se vítězným kapelám moc nelíbí, protože za své vítězství a díky prezentaci dané soutěže mnohdy čekají mnohem víc než to, že zadarmo zahrají několika desítkám fanoušků a víceméně zaplní nevýhodnou startovací pozici na festivalu.

Zatímco takto postižené kapely se cítí ukřivděně a sdělují tu nespravedlnost prostřednictvím facebooku do celého světa a jejich fanoušci je v tom podporují, zkušenější muzikanti je mají za naivky, které se ještě mají v showbusinessu, co učit. Mnoho lidí ale i tak doporučí účast v soutěžích jako jednu z možností, jak kapelu propagovat.

GBOB v České republice mění náhled na soutěže

Tenhle stav by se mohl změnit s příchodem GBOB (Global battle of bands) do České republiky. Nedávno jsem měl tu čest zůčastnit se Ostravského regionálního kola jako porotce a rád se podělím o své dojmy.
Z mého pohledu zaslouží pochvalu organizátoři. Na rozdíl od mnoha rockových koncertů, na GBOB vše běželo jako na drátku. Perfektní zvuk, minimální prodlevy mezi kapelami, které se střídaly po dvou písních a celkem jich zahrálo deset. Pěkné moderování, příjemný ostravský klub Parník, dobrá atmosféra, profesionální fotografové, videoreportáž...

Hlasování

Výběr nejlepší kapely proběhl naprosto nestranně a objektivně. Jednak polovinu kapel do regionálního kola poslali fanoušci a druhá půlka byla vybrána porotou a za druhé, samotná porota byla naprosto nezávislá. Setkali se tu lidi, kteří spolu neměli nic společného, natož jakýkoli zájem lobbovat pro kteroukoli z kapel. Kapelám se přidělily body a vítěz byl "jasný", i když posoudit, která z kapel je opravdu "nejlepší" je oříšek, zvláště když jsou kapely opravdu kvalitní. Já osobně jsem měl naposlouchány všechny kapely a hned několik jejich písní, takže na samotném koncertu kapel už jsem čekal, jak budou kapely působit "naživo". Některým z nich se takto podařilo zanechat opravdu ještě lepší dojem než ze samotných nahrávek. Prostě na pódiu vypadali opravdovějí, zajímavěji, působivěji.

Propagace pro kapely

GBOB rozhodně kapelám pomůže i ve zmíněné propagaci. Profesionální web s nahrávkami kapel, pravidelně aktualizovaný Facebook profil s články o průběhu soutěže i videi kapel, reportáž v hudebním Óčku, informace u spřízněných mediálních partnerů, případné kontakty na producenty a samozřejmě možnost získat letenky do Bankoku.

V případě Ostravského kola navíc ještě Majkláč z Bandzonu podrobil všechny kapely docela podrobné konstruktivní kritice, takže se mnoho z nich dozvědělo, že neumí pracovat s mikrofonem, že místo zpěvu huhňají, že by jednotliví hudebníci měli na svojí technice ještě zapracovat apod., což byly poznatky naprosto neocenitelné...

Samotné kapely se samozřejmě snažily, o co nejlepší výkon, a atmosféra byla super. Vítězové Ajdontker zaujali především svojí opravdovostí, nadšením a samozřejmě hudbou, ale super byli také Come and Play, kteří byli výborně sehraní a profesionální. Mezi všemi kapelami docela vyčníval Fofrklacek tím, jaké předvedli zajímavé a vtipné představení, které bylo milým zpestřením mezi tím vším rockem a rock'n'rollem.


Jiří Polášek
Diskuse k článku