Články

Články týkající se hudební teorie, hudebních nástrojů a hry na ně
Statistika: 240 článků |  17 autorů
Zakk Wylde a jeho chorus : MXR ZW38  Black label chorus

Zakk Wylde a jeho chorus : MXR ZW38 Black label chorus

28.11.2010 - Kategorie: Efekty
Krabičky MXR se mi líbí čím dál, tím víc. Proti všem Bossům, Hardwirům, Fulltonům a kdoví čemu všemu ještě, jsou úžasně kompaktní. Jsou krásně lehké a přitom je vidět a cítit, že je to prostě odolné kovové šasi navíc velmi malých rozměrů, takže ideální pro začlenění do pedalboardu.
So ruky se mi dostal tentokráte chorus od MXR, který vizuálně splňuje výše uvedenou charakteristiku. Nemá cenu nějak široce výrobek popisovat, je to prostě krabička s heavy-duty přepínačem, diodou, vstup/výstup (stereo) jacky, konektorem pro napájení a možností napájet 9v baterií (nutno odšroubovat krytku). V produkci MXR (Dunlopu) najdeme ještě jiné chorusy (micro chorus, MXR M134 Stereo Chorus). Tento kousek vzdáva hold Zakku Wyldeovi a to jak ve svém názvu (Black label "society" chorus) tak známou grafikou, kde hraje ústřední prvek bull's eye. Ovládání je tvořeno pěti těsně u sebe umístěnými knoflíky. Parametry, které lze upravovat jsou klasické :
  • Level (míra efektovaného signálu v celkovém zvuku). Pomocí tohodle prvku lze nastavit, jak moc bude vlastně chorus výrazný. Plné vytočení se hodí třeba do pomalu vybrnkávaných tónů, kdy se snažíme aby vyzněly hodně hluboce, výrazně a melancholicky. U rychlejších sól, lze pomocí chorusu přidat zvuku na tloušťce, ale zde je lepší mít chorus méně výrazný, tedy pustit tam efektovaný signál tak napůl, aby bublání chorusu nepřebilo ten prvotní feeling, který chtěl kytarista do soundu dát. Podobně je to třeba u hraní riffů, beglajtů. Tady sice moc o feelingu mluvit nemůžeme (hrají se přesně, stejně), ale přílišný chorus tyto korektní riffyaž příliš rozvlní. Naopak případě tohoto Black Label chorusu má zhruba poloviční intenzita opravdu za následek zvuk, který bychom mohli zhruba nalézt v některých pasaážích Zakkových nahrávek.
  • Rate - jednoduchá záležitost, v podstatě rychlost toho, jak chorus zvuk rozvlní. Velká "rychlost" už vytváří zvuk trošku podobný tremolo efektu a na tenkých struných si můžeme zahrát zvuky podobné písničce "rozvíjej se poupátko", tedy vysoký tremolovitý zvuk, možná až podobný nějakým elektronickým varhanům.
  • Depth - jak název napovídá, je to hloubka. Částěčně je to také způsob jak udělat efekt výraznější. Je zde vidět větší houpavost a samozřejmě také větší typické chorusové "rozladění".
  • High a Depth - dva nezávislé knoflíky zde plní podobnou funkci jako na jiných chorusech třeba knoflík EQ. Zde je samozřejmě výhoda v jejich samostatnosti. Knoflík Hogh můžete třeba použít při razantnější hře akordů, kde se pomocí knoflíků dá zmírnit přílišná ukřičenost tenkách strun. Basy už pak podle mně jsou hlavně osobní preferencí kytaristy. Svým způsobem také definují prostorovost efektu

V době testu jsem bohužel něměl žádný srovnatelný chorus po ruce (což je v podlesní době cílem mých článků), takže jsem aspoň využil jiných možností. Nebudu se vůbec vyjadřovat třeba o možnostech komba Roland Cube 80x a jeho vestavěného chorusu. Nicméně aspoň pro zajímavost jsem si zkusil porovnat Behringer multi-FX. Ten v sobě skrývá hned několik modulačních efektů, které jsou pak logicky limitovány možností ovlivnit více parametrů zvuku. Pro začínající kytaristy je to výborné řešení z hlediska užitku a ceny, s plnohodnotným chorusem jako je Black Label chorus však srovávat nelze. Jednak se nedají nastavit zmíněné parametry, takže zde není taková zvuková variabilita a jednak i samotná kvalita zvuku/chorusu je horší. Konkrétně se to projevuje tím, že Behringerův chorus v určitých periodách zvuk tlumí, hltí, z reproduktorů se ozývají některé nečekaní frekvence (takové jako by zasyčení, nebo jakoby "výdech/vzdech) reproduktoru. Nepřirozeně zní třeba i jakási bublavá příměs a celkově zvuk jakoby se blížil i trošku phaseru. Oproti tomu Black label chorus je ve všech ohledech korektní. U čistých tónů hraných na krkkový snímač produkuje naprosto čitelné tóny okrášlené chorus efektem, které ale v maximálné míře respektují původní přirozený tón. To je obrovská a nesporná výhoda. Sám jsem cítil, jak prostě ve zvuku nemám nic, co bych tam nechtěl. Nic, co by mi chorus předchodil, ale já nebyl schopen ovlivnit..
Jiří Polášek
Diskuse k článku