Články
![]() | Recenze : AMT SS-11, zesilovač do kapsy- Kategorie: ZesilovačeTahle krabička, co vypadá jako přeplácaný booster je ve skutečnosti tříkanálový preamp se samostatnými korekcemi pro čistý a zkreslený zvuk...
|
Vzhled, konstrukce, koncepce SS-11
Preamp je ve velikosti Hammond krabičky, proto se dá říct, že by se opravdu vlezl do kapsy (nějaké větší :-)
Horní část je poseta ovládacími prvky. První řada přísluší k Clean kanálu a najdeme zde klasické knoflíky Level, Low, Mid, Bass, Gain a malinký přepínaček Bright.
Další skupina knoflíků přísluší kanálům Crunch a Lead. Ty mají společný ekvalizér a tím pádem knoflíky Low, Bass, High. Ovládání Gainu a Levelu je pro tyto kanály samostatné a navíc má každý kanál přepínač T.Shift.
Pod těmito knoflíky s krytkami z “plastogumy” je hrazdička chránící tyhle poťáky před rozšlápnutím, protože spodní část zařízení je určena k nožnímu přepínání mezi kanály Clean / Drive a Crunch / Lead. O přepínání se starají dva heavy-duty přepínače.
Není ani pochyb o tom, že uvnitř efektu najdeme lampy 12AH7. Ty jdou totiž vidět pod žebrovaným nerez plechem. Na bocích efektu najdeme dva “jack” konektory, které slouží jako klasický vsup a výstup. Preamp však obsahuje vlastní efektovou smyčku, takže pomocí dalších dvou jacků do ní můžeme připojit libovolný efekt. Jak už je u AMT dobrým zvykem, SS-11 je rovněž připraven pro připojení přímo do mixážního pultu. Pro tento účel obsahuje boční přepínač amp/mix. Napájení je řešeno dodaným adaptérem.
Zvuk
Preamp jsem testoval v kombinaci se zesilovačem HOT Soloist, což samozřejmě ovlivňuje výsledný zvuk a pocit z testu například tím, že zde jsou použity “americké” lampy 4×6L6GC.
Protože byl preamp i koncový zesilovač lampový, na čistém zvuku to bylo znát hlavně tím, že nebyl sterilní, ale teplo lamp z něj evidentně sálalo. Největší vliv měl na zvuk knoflík „Mid“, kterým šlo nějvýrazněji měnit jeho barvu. Oproti tomu, knoflík „Low“ přidával basů spíše opatrně a kupodivu ani potencimetr „High“ neměl na zvuk až tak velký a zásadní vliv. Výraznou roli zde hraje malý přepínač „Bright“, který zvuk projasňuje a přiostřuje. Sám jsem jej měl většinou v poloze On, ale jistě se najdou případy, kdy by se vám mohl zdát i čistý zvuk příliš ukřičený a raději zvolíte méně výraznou barvu zvuku – například v okamžicích kdy se vám zdá, že v akordech jsou moc výrazné výšky, které ční nad ostatními frekvencemi.
Pokud hodně vytavíte koncový zesilovač a vytočíte Gain na preampu doprava, dostanete samozřejmě zkreslený tón. Je zkreslen relativně jemně, je cítit jaskési seřezání špiček a zvuk je o něco hutnější. Zcela jasné zkreslení pak dostáváte při gainu vytočeném úplně doprava , ale je to takový pre-Crunch. Výhodnější už je pak raději změnit kanál...
Oba zkreslené kanály Crunch a Lead jsou si hodně podobné ne-li stejné. Pokud nastavíte všechny ovládací prvky stejně, třeba všechno doprava včetně malých přepínačů, pak získáme téměř identické zvuky. Nejsou úplně stejné ale téměř stejné. A oba dva jsou každopádně těžký hiGain, takže v tomhle směru je popiska „Crunch“ spíše taková orientační.
Pokud ale nebudou všechny knoflíky natočeny úplně doprava, ale pořád budou oba zkreslené kanály nastaveny stejně, najdete tam ještě nějaké další odlišnosti v barvě zvuku. Nicméně síla těchto dvou kanálů je někde jinde. Vy si totiž snížením gainu můžete právě z jednoho kanálu ten crunch udělat a tak budete mít v konečném důsledku k dispozici čistý zvuk, nakřáplý je ještě samozřejmě higain. Aby byl mezi oběma zkreslenými kanály ještě větší rozdíl (když už ekvalizace je společná) je velmi vhodné nastavit přepínač T-schift pro každý kanál jinak. V manuálu se píše, že T-schift přidává do zvuku středy a výšky. Já jsem byl schopen rozeznat hlavně zhutnění středů, což se projevilo tím, že byl zvuk pěkně „chrupkavý“. Bez T-schiftu byl plošší. Ještě plošší zvuk lze nastavit stažením středů a vytažením basů a výšek, takže známé metalové véčko. Kytara v tuto chvíli krásně „džadžuje“ a rychle reaguje na krátké údery trsátkem. Kytaristovi se tak hraje velice pohodlně, protože zesilovač ho „netrápí“ svou pomalou reakcí. Daní za to je snížená dynamika a zvuk se začíná malinko slévat. V takovém případě už je třeba si rozmyslet, jestli tam těch středů nepustit víc i za cenu toho, že je třeba víc myslet na dynamiku a přesnost. Reakce zesilovače jsou pak ale kousavější, přesvědčivější...
Kdybych měl zvuk hodnotit celkově, tak s Marshallem tady podobnost není. Marshallí zvuk je více otevřený, praskavější možná i rozervanější. Tenhle preamp spíše umí takový uzavřený, kulatý, celistvý zvuk, který se valí dobředu konstantní silou. Spíš bych tedy mluvil o amarickém zvuku, otázkou je, co by se stalo při použití koncového zesilovače s lampami EL34 .
Zhodnocení
K čemu je takový preamp dobrý ? No, shodou okolností jsem si vlastně hned po položení této otázky sám odpověděl i s návazností na jeden starší vlastní aparát. Představte si, že prostě máte nějaký spolehlivý zesilovač, ale už nejste spokojeni se zvukem. Chtěli byste něco jiného, ale prodávat zesiloovač se vám nechce a vrtat se mu ve střvech také nechcete. Anebo máte kvalitní zesilovač, ale on neumí higain, který byste potřebovali. Anebo prostě chcete rozšířit možnost vašeho stávajícího aparátu, ale nechcete další zesilovač...
V takovém případě by AMT SS-11 mohl být zajímavou možností. I když doménou tohoto preamou je hiGain, na dalším kanále můžete nastavit Crunch a společně čistým zvukem máte okamžitě dostupné tři kanály. Mým oblíbeným nastavením mimochodem byl „rychlý plošší“ hiGain na kanálu Lead a o něco snížený gain na kanálu Crunch s více středy. Takže jeden kanál krásně rychle „sekal“, druhý hutně „chroupal“.
Cenově je na tom SS-11, myslím si, dobře. Také “podlahové” provedení může být plusem (pokud teda už nemáte rack). Osobně bych ještě rád SS-11ku zkusil i s EL34 koncem...
Pro doplnění, na trhu ještě existuje podobný preamp SS-20 s údajně ještě agresivnějším zkreslením...
Poznámky :
K testu zapůjčila firma Audiotek.
Při testech byl využit tento gear : Hot Soloist, Marshall MA50h, Roland Cube80, BlackHeart BH15H, Tubescreamer clon (Electronic Orange), Boss DS-1, Boss SD-1, kabely Gotham, kytary BCRich (Beast V KK, Bronze Warlock), LeeHooker, Fokus,...