Články

Články týkající se hudební teorie, hudebních nástrojů a hry na ně
Statistika: 240 článků |  17 autorů
Všechny overdrivy znějí stejně ?

Všechny overdrivy znějí stejně ?

9.12.2009 - Kategorie: Efekty
Průběžně se vede mnoho debat o tom, jak kvalitní zvuk produkují některé kytarové efekty. Běžně se vyzdvihují některé legendární krabičky, jejichž zvuk je údajně nesrovnatelný s aktuální produkcí.
Běžně se vyzdvihují některé legendární krabičky, jejichž zvuk je údajně nesrovnatelný s aktuální produkcí. Mnoho těchto debat proběhlo právě zde na Instrumentu, kde máme například téma "overdrivy pro vintážisty a snoby". Jak je to ale ve skutečnosti ? Opravdu je mezi efekty tak velký rozdíl ? Opravdu jsou některé vhodné pro ty největší kytarové mágy, a ty druhé nestojí za nic ? Nejen já jsem se rozhodl odkrýt některé mýty na webu www.SuperKytara.cz , ale i FBM z našeho fóra si pro vlastní potřebu vytvořil srovnávací test několika overdrivů. Pro test použil shodné podmínky (kytarista, kytara, kabel, aparát, mikrofon,...) a měnil jen jednotlivé overdrivy. Nastavení jejich knobů bylo podobné. Test nebyl zaměřen na mechanické provedení, ale především na rozdíl ve zvuku.

Výsledek je překvapivý. Pokud nejsou jednotlivé vzorky pojmenovány, pak nikdo není schopen přiřadit jednotlivé zvuky konkrétním efektům. Nahrané zvuky až na výjimky se všem jeví jako stejné, případně jako stejně použitelné. Co z toho plyna posuďte sami.

Několik odkazů k celé problematice :

effect board effect board Rocktron Austin Gold Danelectro
DF7 mixer out Digitech DF7  Digitech BadMonkey
 Smrcka asymetrie Smrcka symetrie
behringer
boss ds1 Velectronic

Nicméně já bych ještě doporučil vyzkoušet pár overdrivů  z dílny VHrelief.

FBM (Hyenik)
Diskuse k článku