Články

Články týkající se hudební teorie, hudebních nástrojů a hry na ně
Statistika: 240 článků |  17 autorů
Macho FBM Custom upgrade 2009

Macho FBM Custom upgrade 2009

15.11.2009 - Kategorie: Galerie čtenářů
Po mnoha letech hraní a nahrávání, ve světle nových zkušeností jsem se rozhodl definitivně „pořešit“ tuhle svéhlavou divošku. (původní článek o výrobě této kytary)
Ukázalo se, patrně vlivem použití paradoxně příliš kvalitního (tj. hustého a těžkého) mahagonu, je ta přemíra basů skutečně těžko regulovatelná. Navíc moje deviantní záliba v tlustých strunách taky výškám moc neprospívá a po letech se pro tuto kytaru vystříbřila sada Gibson Powerlines 13-56 podladěná o tón. Na druhou stranu co není úplně vhodné na metal, se může projevit pozitivně v jiných stylových požadavcích, takže po mnoha diskuzích, sbírání informací a výkřiků techniky jsme se pokusili o reinkarnaci zahuhlané metalistky v plnotučnou stoner/grunge šťabajznu. 



Nejprve jsme se Sandonem testovali různé snímače a jako správní „mythbusters“ došli k obvyklému závěru (kterému samozřejmě žádný pravověrný kytarista neuvěří). Výrobky stejné kategorie (v tomto případě hot alnico HB) jsou zaměnitelné a po slepém testu (jako ostatně vždy), zůstane pouze oči pro netopýří pláč nad nespravedlností tohoto a jiných světů. Takže nakonec po RM custom, RM F1, SD SH4 se u kobylky (už navždy) usídlil Gibson 498T, který byl nepatrně šťavnatější než původní SH4 (která si našla nový domov u Variaxů č.p. 500). Navíc mě můj Pickup-Guru Tony (SalvationMods) při pokusech s odpojováním tónové clony nalákal na další specialitku s krycím názvem Reverend. Je to vlastně opak tónové clony, neubírá tedy výšky ale basy. Je možné ji vidět jako Bass Contour Control u Reverend nebo G&L guitars. Aby toho nebylo málo, tak mi ukázal ještě výhody novinky Seymoura Duncana zvané P-rails kombinující zvuky P90, SC a HB a o krkovém snímači bylo rozhodnuto. Tedy teoreticky, protože prakticky nastalo totální martyrium (původně odhadované na hodinu se protáhlo na tři dny pilné práce) vyšperkované neustálými komplikacemi s prostorem, netradičními improvizacemi, nedostatkem místa atd. Jeden z volných překladů anglického „custom made“ totiž uvádí slovní spojení - NIC NEPASUJE :) Nebudu tu vyjmenovávat všechno to nové frézování, nestandardní úpravy přepínačů, šroubů a plno dalších lahůdek. Důležité je, že se dílo nakonec podařilo. 



Z kytary ze které jsem používal vlastně jenom dva zvuky (bridge HB a piezo) se stala přepestrá těžkotonážní zbraň hromadného ničení s novým válečným jménem - Hnědica. Vyjímečná rezonance, hutnost a surovost zvuku zůstala, byla pouze nasměrována do správných mezí. 

Byl také vyměněn původní 3way switch za 5way. Na superswitch, který by usnadnil výběr zapojení skutečně nezbylo místo. Takže nakonec ovladače vypadají následovně:

Volume pot – hlasitost mag. snímačů
Reverend push/pull – basová clona + rozepínaní bridge HB
Volume push/push – volba piezo/magnety + hlasitost pieza



5 way switch 1. neck SC
2 .neck HB parallel
3. neck P 90
4. neck P90+bridge HB (nebo P90 + rozepnutý bridge HB)
5. bridge (nebo rozepnutý HB)

Velké poděkování patří Tonymu, Sandonovi, mistru Pořízkovi a Vlasovi za nekonečnou trpělivost a neutuchající invenci při řešení zapeklitých problémů.


Odkazy:
http://www.gibson.com/en-us/Divisions/Gibson%20Gear/Strings/Electric%20Series/Powerlines/
http://www.reverendguitars.com/reverend/guitars/guitar_features.html
http://www.seymourduncan.com/products/electric/humbucker/progressive/prails_shpr1/
http://www.fender.com/products//search.php?partno=0992251000

A samozřejmě : fotogalerie FBM Macho Custom

FBM (Hyenik)
Diskuse k článku