Články
![]() | Recenze : B.C.Rich Virgo Platinum- Kategorie: KytaraCo si budeme povídat, značka B.C.Rich proslavila u kytaristů celého světa hlavně díky netypickým tvarům svých kytar. V pozadí zůstává fakt, že ve Spojených státech je v povědomí také díky své ruční výrobě kytar. Individuální přístup ke kytaristům se ale přenáší i do sériové výroby.
|
Když pominu, že v custom shopu jsou zaměstnanci firmy schopni vyrobit cokoli z čehokoli (tím myslím třeba dvoukrké Flying Véčko z nějakého méně typického dřeva), pak velkovýroba nabízí několik standardních sérií kytar. Zmíněná individualita spočívá v tom, že jednotlivé modely se v těchto řadách každoročně mírně modifikují. Jedna z oněch modifikací je různé grafické provedení. B.C.Rich prostě jednoduše občas vypouští různé limitované série s nějakým grafickým motivem v řádu několika kusů (třeba 60 kusová série Halloween warlocků nebo obrovský výprodej warlocků s různou tribal grafikou někdy kolem roku 2000). Tyhle různé modifikace a typy kytar nejsou bohužel nikde pořádně (respektive vůbec) zdokumentovány a člověk se občas diví, když někde na eBayi narazí na nějaký neznámý model. Na druhé straně tak mají jednotlivé série jakýsi "punc originality".
A to je právě případ recenzovaného Virga. To jsem totiž na oficiálních
stránkách B.C.Rich nenašel a jen Google mi dokázal, že se nejedná o nějaký
"padělek". Zaslaná kytara byla totiž červená s černými okraji, zatímco www
stránky B.C.Rich nabízejí pouze černo-bílou nebo bílo-černou variaci, navíc s
odlišným vykládáním (lebky). Celé je to způsobeno právě postupnou obměnou modelů
a navíc prodejní politika pro samotné Spojené státy a ostatní země je rozdílná.
Vzhled
Na pohled je Virgo samozřejmě krásná kytara vyvedená v
pekelných barvách
(červená+černá). Konkrétně tento typ má krvavě červené tělo s černými lemy.
Hardware je pro kompaktní design také v černé barvě stejně jako ebenový hmatník,
který obsahuje značky ve tvaru kapek (krve). Být v Koreji trochu pečlivější,
mohli ještě udělat červeně i značky poloh na hraně krku, které jsou bílé.
Dvouoktávový hmatník je přilepen k javorovému krku. Spoj s korpusem je
realizován šrouby. Rohatá hlavice obsahuje odlité ladící strojky (tváří se jako
vyrobené přímo v B.C.Rich ). Každopádně byly spolehlivé, ladit se dalo velmi
jemně a bez problémů. Struny procházejí skrz tělo pře můstek, kterým lze
nastavit oktávy. Oproti většině modelů nedisponuje Virgo dvěmi humbuckery, ale u
krku je namontován single rail snímač (na netu jsem ale našel fotky Virga s
jiným krkovým snímačem, který vypadal jako klasický singl, respektive
minihumbucker – právě o tom jsem taktéž na internetu našel zmínky). Elektroniku
nástroje tvoří třícestný přepínač a knoflíky pro Tone a Volume. Pražce jsou
začištěny a celkově se dílenské zpracování dá hodnotit na výbornou.
Pocit ze hry
Virgo je relativně nový model vzniklý modifikaci tvaru Virgin (design Virginu navrhl firemní návrhář Neal Moser roku 1986, nyní má vlastní firmu Moser guitars), paradoxně se ale Virgo nakonec podobá více warlocku. Pokud si zahrajete na oba nástroje ve stoje, možná budete mít pocit, že warlock musí být o něco delší. Pravda je ta, že Warlock má pouze větší korpus, ale jinak jsou obě kytary přibližně stejně dlouhé i stejně těžké. Přitom jsou z různého dřeva – Virgo totiž narozdíl od ostatních B.C.Rich modelů není vyrobeno z agathisu, ale dřeviny jménem "nato". Obě dřeva jsou používána jako levná náhrada mahagonu a speciálně Nato wood je přezdíváno jako Eastern Mahogany, přičemž některé firmy o něm vyloženě mluví jako o mahagonu a nechci pomyslet na to, jak krásně by se tohoto faktu dalo zneužít v souvislosti s tím, že jediným důraznějším mínusem tohoto dřeva oproti mahagonu je menší stabilita (představte si pod tím co chcete :-) Vyvážení Virga je vestoje o něco lepší než u warlocka, i když stále kytara lehce napadá. Na druhé straně v sedě se na něj hraje kvůli jeho křivkám hůře. Nevhodně je umístěn kolík pro řemen – na patce krku totiž brání při hře ve vysokých polohách na tenčích strunách. Zde se divím, že na to vývojáři nepřišli, tahle věc mi vadila prakticky ihned a když vzpomenu na to, jak někteří kytaráři vyzdvihují svoje "bezpatkové krky", tak opravdu nevím... – doporučuji rozhodně přešroubovat. Drobně nepohodlné je i těsné umístění Volume u kobylky, vystrčený malíček prostě o potenciometr šmechtá. Pro kytaristy využívající při hře manipulaci s tímto potenciometrem to může být naopak výhoda, ale myslím, že mezi metalisty jich moc není. Abych působil ještě rozmazleněji dodávám, že zobáčky kobylky umí pěkně řezat do dlaně. Dohmat byl seřízen tak akorát, struny pevně napnuty (nejspíš desítky). Velmi dobrý dojem při hře jsem měl z krku a hmatníku.
Zvuk
Čistý zvuk nebyl až tak čistý při kombinaci humbuckeru a nezkresleného kanálu zesilovače. Kobylkový snímač měl jasnou tendenci kreslit, při vyšší hlasitosti zesilovače či zvednutém gainu zněl celkem rockově, crunchové tóny uměl vykouzlit celkem bez problémů. Zabarvení zvuku bylo spíše středové a vzhledem k určité míře zkreslení i malinko méně čitelné.
Krkový snímač měl v tomhle ohledu mnohem konkrétnější zvuk s perkusivním nádechem. Byly u něj znatelnější spíše basy a výšky, což činilo zvuk průraznějším, prostorovějším. To se dá zúročit při hraní akordů, kdy pěkně vynikaly důrazy a při vybrnkávání jednotlivých tónů (zde velmi čistý, brilantní a příjemně hluboký zvuk).
V kombinaci snímačů se sčítaly složky obou z nich a o něco málo výraznější byl právě krkový snímač. V případě stažení Tone na minimum došlo samozřejmě k zatemnění zvuku a v tomto případě zněly oba snímače téměř stejně.
Po přepnutí na zkreslený kanál zesilovače, kdy člověk předpokládá, že jej využije pro rytmiku a sóla, byl podle předpokladu zajímavější kobylkový snímač (případně kombinace snímačů). Zvuk byl konkrétní i při rychlém palm mutingu, natož při pomalejších úderech. Přitom obsahoval spíše menší množství různých "špinivých příměsí", které by jej zbytečně chlupatily – to lze v případě potřeby dohnat ještě vyšším gainem, nebo něčím ve stylu MT-2.
Knoflík Volume reagoval pěkně plynule, jeho vliv na zvuk bylo při otáčení cítit, ale přece jen se mi zdálo, že i v minimální poloze má celkem dost ostrého zkreslení, takže pokud vám hodně záleží na feelingu, tak touto cestou asi nedocílíte stejných výsledků jako na jiných typech kytar.
Sóla zněla na obou snímačích v základu podobně. Krkový snímač produkoval hladší, jemnější tón, ale právě větší ukřičenost kobylkového snímače mi sedla lépe. I zde platilo, že zvuk obou snímačů byl hodně podobný v případě stažení Tone. Kdyby bylo Virgo osazeno jako ostatní B.C.Riche dvěmi humbuckery, neváhal bych říct, že se jedná o naprosto stejné snímače, které jsou pouze na kytaře umístěny v rozdílných polohách.
Pokud bych měl hodnotit zkreslený zvuk Virga komplexně, pak musím konstatovat, že jeho charakter je spíše výško-basový. V souvislosti s tím, že jsem v rukou střídal i warlocka, musím říct, že obě kytary hrály hodně podobně. To ukazuje na skutečnost, že B.C.Rich se nejspíš snaží propagovat "jakýsi vlastní" zvuk, podle kterého by byly nástroje B.C.Rich snadno rozpoznatelné. Což je nakonec i v souladu s mými vzpomínkami na dřívější testování dalších B.C.Rich kytar. Překvapila mě pouze velká podobnost zvuku agathisového Warlocka a Virga vyrobeného z nato wood, tady jsem holt čekal větší rozdíl.
S přihlédnutím na velmi podobný zvuk warlocku i Virga jsem byl hrozně zvědavý na sustain Virga. Teoreticky by mělo uchycení strun typu string-thru zajistit delší sustain než jiné kobylky, ale dovolím si tvrdit, že v případě těchto dvou kytar tomu tak nebylo. Sustain jsem se snažil zachytit co nejpozorněji a několikrát. Je těžké najít bod, kdy člověk slyší původní tón a když se spíše dá mluvit o šumu nebo začínající vazbě - každopádně obě kytary na tom byly stejně. Pravda je však ta, že už samotný warlock má celkem dobrý sustain.
Závěr
Virgo je dobře řemeslně i designově zpracovaný nástroj, který má podobný zvuk jako ostatní nástroje stejné firmy. Oproti ostatním modelům je na něm použito rozdílné dřevo (Nato wood) a zajímavostí je i to, že Virgo nenajdete v jiné řadě něž Platinum série. Tato řada se vyrábí v Koreji, narozdíl od nižších řad pocházejících z Číny. Na rubové straně kytar lze nyní nalézt nálepku s informací o tom, kdo kytaru kontroloval (což je jednoznačně tah pro zvýšení povědomí o důslednou kontrolu kvality). Obměna barev (vykládání apod.) u modelů Virgo navíc zajistí, že v případě koupě nebudete mít kytaru, kterou vlastní tisíce dalších lidí. Jinak jako vždy v případě B.C.Rich platí, že je to kytara pro hlavně metalisty, s drobným omezením, co se týče komfortu.
Zveřejněno se souhlasem Music Store