Články
![]() | Recenze : Schecter Omen 6- Kategorie: KytaraVe spojitosti s touto kytarou jsem vypátral neuvěřitelnou historku, o které
většina zúčastněných mluví šeptem nebo raději úplně mlčí. Původně se tato kytara
totiž měla jmenovat Omen 666.
|
No, tak to jsem se nechal trochu unést názvem kytary ve spojitosti s pěkným horrorem ze série Satan přichází: Damien The Omen a nyní už pojďme k seriózní práci (nicméně jsem rád, že jsou firmy , které umí kytary nejen pěkně vyrobit, ale také pěkně pojmenovat, narozdíl od značení typu abc123g :-)
Vzhled
Omen-6 patří u Schecterů do kategorie Diamond, což jsou kytary sériově vyráběné na rozdíl od modelů značených Custom. U Schectera se jedná o kytaru patřící do kategorie levnějších nástrojů (série C) ovšem samozřejmě v precizním provedení. Jak je z fotodokumentace vidno, základem je stratocastrovský tvar a kytaru bych kvůli subtilnějším tupým rohům označil jako plnoštíhlou krásku, která si mé sympatie získala díky pěknému bombírování, díky němuž vypadá kytara krásně plasticky a ne jako záchodové prkénko (výraz jsem pochytil o kytarářů, kteří takto upozorňují na to, že jejich bombírovaný výrobek, je mnohem pěknější než korpusy sériových kytar jednoduše vykrojené z fošny :-). Jako materiál byla zvolena lípa, tedy materiál z těch lehčích, který nebude při delším hraní huntovat vaše záda jako třeba mahagon...Javor pro krk a rosewood pro hmatník patří ke klasice. Hmatník je dvouoktávový (menzura 25,5"), značený jednoduše plastovými puntíky. Krk je plochý, kdybyste ale chtěli nějaký extra-fast-neck tak by se ještě dal trošku přistrouhat. S tělem je krk spojen šrouby a s rovinou korpusu svírá mírný úhel, což lze vypozorovat u mnoha kytar podobným typem kobylky - v našem případě jde o Tune-o-matic, přičemž struny jsou uchyceny skrz tělo. Hlavice je přiklížena standardně šikmým spojem začínajícím pod třetím pražcem. Oproti krku má hlavice mírný sklon a kromě krytky táhla na ní ve dvou řadách najdeme šestici neznačkových mechanik, kterým není třeba nedůvěřovat. Co se týče elektroniky: dva humbuckery mohou snímat zvlášť nebo spolupracovat, podle toho, v jaké poloze se nachází třícestný přepínač. Zvuk lze ještě upravit tónovou clonou a samozřejmě je zde i potenciometr Volume. Všechny zmíněné ovládací prvky jsou citlivě zapuštěny do korpusu. Kytara má černý lesklý nástřik a veškerý hardware je v chromu - je fakt krásná ! Další variantou, co se týče povrchové úpravy je Electric Blue (modrá) a Walnut Satin (červeno-hnědá). Ke kytaře se dodává kratší tenký (spíše lacině působící) kytarový kabel a sada imbus klíčů.
Pohodlí...
Pojďme dál - jak se na kytaru hraje? Dobře....ale to je asi moc prosté konstatování. Holt Leoš Fendr, nebo jak se ten človíček jmenoval, vymyslel křivky toho svého stratocastera opravdu dobře a pokud je nějaký konstruktér jeho návrh respektuje, rozhodně nejde do rizika. Kytara je vyvážená, nenapadá na hlavu. Díky jejímu tvaru nemusím měnit svůj tvar já :-o (můj pupek pěkně sedí ve vykrojení na rubové straně kytary). Hrát na ni můžete pohodlně vestoje i vsedě (vleže snad hraje jen Angus). Potenciometry a přepínač jsou díky plastičnosti kytary pod úrovní strun, takže nijak nepřekážejí. Krk i hmatník jsou příjemná, včetně dobře zapracovaných jumbo pražců, takže vaše ruce při hraní nic nebrzdí. Dohmat byl na kytaře seřízen tak akorát, což znamená, že by šel nastavit i níž, pokud by to bylo potřeba. Kromě mírného rozladění způsobeného převozem byla kytara naladěná (oktávy seděly), takže pochvala tomu, kdo ji má na krámě, protože ten ji nejspíš seřizoval. Vůbec, během hraní držel Omen-6 ladění. Zde se ještě zmíním o strunách, odhaduji, že se jednalo o desítky.
Zvuk
Jak je dobrým zvykem, brnknul jsem nejdřív do strun nasucho. Osobně se sice
vždycky těším na zasunutí (kabelu zesilovače do kytary) a zvuk vzniklý pohybem
elementárnách elektrických částic, ale i hraní nasucho dokáže o kytaře leccos
prozradit. V tomto případě se bohužel po úderu do strun ozvalo drnčení, které
vycházelo překvapivě z krkového snímače, který rezonoval. Protože nejsem placený
Schecterem za dodatečný servis nijak jsem se nesnažil tuto vadu odstranit,
zvlášť když jsem věděl, že to při hraní "se šťávou" nebude slyšet. Později jsem
stejně do snímače při nastavování výšky od strun "šprtal" a drnčení ustalo,
nicméně v tu dobu už jsem hrál přes aparát...
Pod proudem jsem tedy mohl sledovat rozdíly ve zvuku obou snímačů. Krkový měl
podle předpokladů velmi čistý zvuk a to i při razantnějších úderech, zatímco u
kobylkového bylo při větší razanci cítit, že pomocí něj dosáhnu většího
zkreslení, až na zesilovači zvolím jiný kanál než Clean. Krkový snímač také
reagoval více na dynamiku hry, měl dostatek basů i výšek, které zněly ve
výsledném zvuku vyrovnaně. Pěkně znělo, pokud jsem hrál na basové struny a
kombinoval to s razantnějšími údery na tenčí struny.
Kobylkový snímač měl na Clean kanálu o poznání méně basů, zvuk byl zvonivější a
při větší hlasitosti už by možná šel použít na nějaký rock'n'roll, zvlášť pokud
by byl na zesilovači nastaven nějaký crunch. U takového zkreslení už se ale
krkový snímač zahlcoval a neměl tolik srozumitelný zvuk, proto jsem ho u tohoto
nastavení ani nepoužíval narozdíl od kobylkového, kterému gain dělal jen dobře.
Snímač uměl dobře spolupracovat s potenciometrem Volume, přičemž při každé jeho
otáčce byl zvuk jasně řezavější, nakřáplejší. Při hraní se mi najednou vybavila
i hudba AC/DC.
Když mě přestal bavit čistý zvuk i crunch, konečně jsem zapnul kanál Overdrive.
Už při minimální hlasitosti, kdy jsem nesměle hrál na kytaru doma přes kombíčko,
bylo zkreslení dostatečné. Ve zkušebně jsem to pak osolil naplno. Krkový snímač
už byl v tomto případě málo použitelný pro rytmiku, neboť byl bez výšek a
zahlcoval se, takže nemělo cenu ani nic vymýšlet s tónovou clonou, neboť pak byl
zvuk ještě méně srozumitelnější. Šel ovšem použít na sóla, kdy zněl plně a
teple.
Holt pro rytmické pasáže se prostě hodí víc kobylkové snímače a nejinak to bylo
v případě Omenu. Zkreslení bylo zřetelné a vyrovnané, tón zněl dlouze než začal
vazbit. Kytara má nádherný sustain, snad díky uchycení strun skrz tělo, které by
tomu mělo přispívat. Měl jsem po ruce další kytaru a její sustain byl oproti
Omenu znatelně kratší, neboť tón náhle "umřel" zatímco u Omenu plynule slábnul.
Houpavého zvuku, bylo možné dosáhnout v případě pomalých sekaných úderů do
basových strun. Při rychlejším stakatu se ale veškerá houpavost ztrácela a to
nejspíše z toho důvodu, že kytara opravdu reaguje na dynamiku, která byla u
pomalých úderů vedených po delší dráze před dopadem ruky na struny samozřejmě
větší, než když jsem strunu jen rychle "hobloval".Velmi čistě zněly i přirozené
flažolety, ke kterým jsem se dostal při chuti zahrát si nějaké HC. Celkově jsem
při hře slyšel hlavně výšky a vyšší středy a něco z basů, nižších středů zde
bylo méně. Snímače samozřejmě nijak nepískaly, Volume potenciometr opět výborně
spolupracoval pokud jsem potřeboval snížit míru zkreslení. Snímače označuje
výrobce jako Diamond pickups a lze je označit za kvalitní.
Komu nástroj doporučit? Myslím si osobně, že Omen má spíše rockovou náturu, takže se uplatní v mnoha odnožích této hudby a možná i spíše v té tvrdší části. Jeho zvuk asi nebude cizí příznivcům superstratů, ovšem ortodoxní vyznavači masivních středů a maximálně hutného zvuku by asi uvítali ještě něco trošku jiného. Pozastavme se ale znovu nad konstrukcí kytary. Když se totiž podíváme do aktuálních sérii významných kytarových firem, zjistíme, že kytary se strunami skrz tělo dnes zažívají nějaké obrození (ESP, B.C.Rich, Jackson ...). Možná je to různými trendy a přiznejme si sami, že doba, kdy kytarista musel v písničce bezpodmínečně zahrát sólo s tapingem a využít vibrapáku, je pryč. Sóla u některých písní mizí úplně a tím pádem možná ani není důvod mít na kytaře složitý systém alá Floyd Rose. Pokud se zaměřím na poměr „cena/výkon“ (což lze hodnotit nanejvýš subjektivně), zdá se mi Omen přes svoje kvality dražší než srovnatelné modely jiných firem. Přece jen je to kytara spíše s jednodušší výbavičkou (žádné tremolo, žádný speciální patent). Velkou roli tu ale hraje fakt, že tato kytara je sestavna z asijských komponent, ale montáž probíhá v USA (to prozrazuje nálepka na zadní části kytary). Tím se cena nástroje vysvětluje. Otázkou je , co touto strategií firma Schecter zamýšlí….
Pro doplnění ještě poznamenám, že kytara se vyrábí i v sedmi-strunné verzi a název Omen nese taktéž osmi-strunná basa.
Publikováno se souhlasem Music Store. Fotky : google, ebay.